Visa alla bilder
Visa film

Saab 92 — 1948

En av de äldsta Saabarna som har sålts till kund och som är i trafik. Chassinummer 92004. Användes av Saab 1948-1952 och begåvades med en hel karosseriuppgradering innan försäljning.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Det här är nära varumärkets rötter. En provbil som av allt att döma har fått en annan kaross med backlucka under provperioden. Körklar och fint fungerande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
325 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12887
SKEPPLANDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Det här är nära varumärkets rötter. En provbil som av allt att döma har fått en annan kaross med backlucka under provperioden. Körklar och fint fungerande."

Beskrivning

Den här SAAB-individen med chassinummer 92004 levde initialt ett liv som provbil, försågs sannolikt tidigt med B-modellens kaross efter en provperiod och fortsatte livet som provbil. Bilen såldes som lätt begagnad och har enligt uppgift länge funnits runt den första kundens familj. En lång period stod den inomhus som en ren prydnad. När bilen utan förvarning dök upp på jubiléet 1987 ansågs den vara en smärre sensation. Industrihistoriskt är bilen fortsatt intressant, för en eventuell köpare finns det mycket research att söka och ta del av om intresse och tid finns.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1948/1948 
  • Första registreringsdatum
    1987-09-25 
  • Avläst mätarställning
    17555 km 
  • Regnr
    DGE603 
  • Chassinummer
    92004 
  • Kw / hk
    18 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 2-t 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    De två cylindrarna ruskar igång lätt, och lådan är skön att manövrera. Men det är ändå inte dumt med lite kuggkänsla och mellangas i allmänhet och motoröra i synnerhet när man använder den osynkade ettan. Originalmotorn hade ingen aktiv kylning och kokade flera gånger under ett veteranbilsbilsrally. Den motorn byttes mot den nuvarande renoverade motorn år 2000. Den gamla motorn lär enligt gamla uppgifter finnas bevarad.

  • Skick interiör:

    Vacker inredning med en söndersliten klädsel på förarsätet som den enda egentliga anmärkningen. Eller om kanske just den slitna detaljen är ännu en värdefull del i proveniensen? Det är kanske testingenjörerna på Stallbacka bilfabrik som med sina grova verkmästarbyxor slitit ner väven i kädseln.

  • Skick exteriör:

    Skönt SAAB-flygplansgrön och vackert patinerad. Sliten av tidens tand och testande, och någon del är omlackerad. Men överlag presentabel på ett väldigt rätt sätt och den här lacken bör – eller får inte, snarare – aldrig åtgärdas. Det skulle förstöra den i det här fallet för värdet avgörande proveniensen.

  • Skick helhet:

    För de många SAAB-entusiasterna som tillbedjer tvåtaktsguden kan nog en tidig 92:a med provbilshistorik och proveniens vara att likna vid en helig graal. I synnerhet i ett sådant här oklanderligt fungerande skönt skick och framtoning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1993-05-05 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1987-09-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1987-09-25
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 18:e september 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG