Visa alla bilder
Visa film

Volvo 245 Classic B230 — 1993

En riktig Classic i normalt bruksskick med fälgar och all övrig utrustning kvar. Trotjänare av sista årsmodellen, såld ny två månader innan produktionen upphörde i maj 1993.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Krister Cervin
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen har originallack med normala skavanker med hänsyn till ålder och miltal. Inga bucklor eller större rostangrepp men jämt sliten runtom. Går väldigt fint. Välservad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
23 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11456
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
25 - 30 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen har originallack med normala skavanker med hänsyn till ålder och miltal. Inga bucklor eller större rostangrepp men jämt sliten runtom. Går väldigt fint. Välservad."

Beskrivning

Bilen såldes ny våren 1993 och har rullat i först i Stockholm och sedan i Värmland. Körd ganska exakt 1 000 mil per år. Går fint i motor och växellåda. Nya bromsar och dragkrok sitter på. Bra dragbil, får dra 1550 kilo med vanligt B-kort. Inga större skador på karossen, men stenskott i fronten och klarlackssläpp finns på lacken. Vissa svarta detaljer har flagad färg. Hel och fin invändigt. Sprickor i plasten i dörrfacken. Glapp i tankmätaren. Rullar lätt och fint utan vibrationer och missljud.
De sista månaderna av bilmodellens 19-åriga produktionstid byggdes "Classicmodellen". Känns igen på färganpassad grill och kryssekerfälgar samt invändigt trädekor på instrumentbrädan.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    1993-02-19 
  • Avläst mätarställning
    265000 km 
  • Regnr
    PYP580 
  • Chassinummer
    YV1245833P1955336 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går jättebra. Pigg och stabil bil. Tankmätare glappar dock. Däck 40 procent kvar.

  • Skick interiör:

    Normalt skick. Inga skador eller hål men spår av användande. Lite sliten i lastutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin men småskavanker och stenskott runtom. Inga bucklor eller större rostskador finns (lite ytrost under en dörr är noterat). Baklampor har sprickor och är lite blekta i plasten.

  • Skick helhet:

    Bra helhet. En klassisk Classic i dubbel bemärkelse, som fungerar fint både till vardags och som entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2015-11-06
Ursprungsbesiktning 1993-02-04 (typbes) (Ombes:20040308)
Datum i trafik 1:a gång 1993-02-19
Besiktningsperiod - 2019-07-31
Senast godk besiktning 2018-05-15
Körförbud Nej
Skattebefriad Nej
Skattepliktigt Ja
Årsskatt 2199 Kr
Antal ägare 10

Fakta om modellen

Historik.
Volvo 240 utrustades med en framvagn med McPherson fjäderben, vilket gjorde bilen lättstyrd. Modellen hade 4-cylindriga bensindrivna radmotorer och två dieseldrivna, en 5-cylindrig samt en 6-cylingrig dito. I början hade bensinarna antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B19, B21 eller B23 (fram till 1984) därefter bara den större motorn som nu döpts om till B230. Chassit var konventionellt uppbyggd med bakhjulsdrift via stel bakaxel. De manuella växellådorna var första året M40 (4-växlad) och M41 (4-växlad med överväxel), men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Från årsmodell 1983 infördes också M47 (5-växlad) på GL. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. Från årsmodell 1980 infördes en modernare 4-stegs Aisin-Warner AW71 på GLE samt GLT och året därpå även på Turbo. Den blev dock standard på samtliga modeller från årsmodell 1985.
Från början av modellserien var 244 GL den motorstarkaste varianten, med bränsleinsprutning på B21-motorn. Därefter kom 242 GT, följd av GLE och GLT-modellerna som senare fick B23-motorn och även den sexcylindriga B27 från 260-serien. Framgångarna för Saab 900 Turbo gjorde att även Volvo kände sig manade att ta fram en turboladdad version, trots att man redan hade en V6:a med samma effekt. Svaret blev 244 Turbo, som kom 1981, med en 155 hk stark B21-motor och endast manuell växellåda. Volvo 240-kombi turbo, som kom 1983, var den första serietillverkade kombibilen i världen med turbomotor.[2][3] Det fanns även en 242 Turbo som dock endast såldes i USA. Någon B23 med turbo kom aldrig att lanseras i 240-serien, utan fick vänta till 760-modellen.
240-modellen stod på topp 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten L via DL, GL och GLE/GLT till Turbo. GLT, GLE, och Turbo var försedda med bränsleinsprutning. Bensinmotorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall med enkel överliggande kamaxel.
Modellen lanserades som en bil med god krocksäkerhet. Den förknippas med just säkerhet, inte alltför spännande köregenskaper samt näst intill outslitlighet. Dessvärre hade 240 problem med rost. Bilen är robust uppbyggd och stryktålig, bland annat vad gäller de 4-cylindriga motorerna och de manuella 4-växlade växellådorna. Ett stående skämt var att växellådorna inte var inslitna förrän efter 20 000 mil. Sista två månaderna tillverkades Classic modellen i begränsad run-outserie och fanns bara i blå och vinröd metalliclack. Classic är en av de mest åtråvärda 240 modellerna idag och värd att samla på och vårda ömt.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG