Visa alla bilder

Volkswagen Karmann-Ghia Coupé 1500 — 1969

En av landets absolut finaste. Pedantiskt renoverad från grunden och sedan dess flerfaldig prisvinnare. Detta är ett av mycket få exemplar som levererades i åtråvärda originalkulören Chrome Blue. 

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Kaross, inredning, motorrum och alla detaljer i perfekt skick, finare än ny. Bilen kom från rostfria Arizona och har under flera års tid totalrenoverats till finaste utställningsskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
269 100SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11444
LULEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
330 - 360 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Kaross, inredning, motorrum och alla detaljer i perfekt skick, finare än ny. Bilen kom från rostfria Arizona och har under flera års tid totalrenoverats till finaste utställningsskick."

Beskrivning

Sedan denna Volkswagen Karmann-Ghia importerades från Arizona har den här i Sverige genomgått en kompromisslös skruv- och mutterrenovering – och är idag i absolut toppskick med högsta betyg rätt igenom! 
Bilen blev klar i februari 2015 och har sedan dess rullat drygt 900 försiktiga sommarmil. Vid renoveringen vinnlade sig ägaren om att använda så mycket som möjligt av originaldelarna, vilket bidrar till det där lilla extra.  
Lack och plåtarbete håller mycket hög nivå, liksom inredningen som är uppsydd i finaste Elmo-läder och originaltyg från Tyskland. Bilen är ytterst försiktigt kompletterad med bland annat tidstypisk Philips skivspelare och radio, samt den ovanliga tillbehörsratten. Till bilen hör dessutom USA-stötfångare och två uppsättningar fälgar – original och Empi. 
1500-motorn är inte den ursprungliga men har tillverkningsnummer 5552110 – vilket betyder att den är byggd mellan 1968 och 1969. Motorn är renoverad med nya lager, vevaxel, cylindrar, kolvar och ventiler. Kopplingen är också ny, medan förgasare och toppar är renoverade. Tack vare att vevaxel, kolvar, svänghjul och koppling balanserats tillsammans går motorn otroligt fint och ger lite mer hästkrafter.. 

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2015-02-27 
  • Avläst mätarställning
    9380 km 
  • Regnr
    EPA494 
  • Chassinummer
    149576202 
  • Kw / hk
    53 / 74 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    1500-motorn renoverad och lätt trimmad

  • Skick interiör:

    Helt i nyskick, Elmo-läder, skinnklädsel på stolarna

  • Skick exteriör:

    Proffslackad, alla ytor, springor och spalter sitter perfekt

  • Skick helhet:

    Troligtvis Sveriges finaste Karmann-Ghia

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2017-05-17
Ursprungsbesiktning 2015-02-23 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2015-02-27
Besiktningsperiod
Senast godk besiktning 2017-04-18
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

Byggd av Karmann på Volkswagens bottenplatta med kaross ritad av italienska designhuset Ghia. Linjesköna Karmann-Ghia presenterades på Frankfurtsalongen 1955 och när serieproduktionen kom i gång året efter dröjde det inte länge förrän man började rita på cabrioletversionen som kom 1957. 
Så värst mycket sportbil var inte Karmann-Ghia med all mekanik hämtad från Typ 1. 1961 gjordes fronten om med större grillar och strålkastarna högre upp. Samtidigt fick den större bakljus och hjulhus. 
1970 gjordes lamporna bak än större och 1972 kom de stora stötfångarna som ersättare till de smäckra originalen. 1974 lades modellen ner tillförmån för nya Golf-baserade Scirocco.

Denna bil köptes 2012 i Arizona och kom till Sverige 2013 och var fult körbar och i fint skick men solblekt. Arizona har världens torraste klimat så bilarna är helt rostfria både på in- och utsidan.
Isärplockad och totalt genomgången 2013-2015 av ägaren i Luleå.
I Arizona såldes bilen ny våren 1969 och har bara haft två ägare som vårdat den väl. Bilen hade gått cirka 90.000 miles (16.000mil) när den kom till Sverige. Motorn var bytt till likandan som original någon gång på åttiotalet. Bilen hade inga skador men smårepor och solblekt varför ägaren bestämde sig för att lacka om den, vilket växte till helrenovering.

Lagerort och visningsinfo

Visning efter överenskommelse, kontakta Ronny Pettersson på tel 070-588 17 11.

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG