Visa alla bilder

Rover P4 6-cyl — 1955

En ståndsmässig engelsman som gjord för att avnjuta en cigarr i. Så brittisk en bil kan bli. Fin patina!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En P4 i bra brukskick och mycket själ. En aristokrat med rikliga mängder skinn och träarbeten. Fin patina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
47 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10973
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rover P4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En P4 i bra brukskick och mycket själ. En aristokrat med rikliga mängder skinn och träarbeten. Fin patina."

Beskrivning

En P4 i lagom skick – med bättrad originallack i bruksskick och mängder av skav, smårost och andra spår av njutningsfullt brukande. Inredningen är original och nu med fin patina både på det oxblodsfärgade skinnet och träarbetet. Det här är en bil med en del mindre skavanker som slitet krom och torra gummilister – men här är det också en del av själen.
Enligt kvitton ska bromsarna renoverats någon gång under 1980-talet och har enligt besiktningsprotokollen gått mycket lite sedan dess. Bilen ställdes av 2015 och har numera körförbud.
Rover P4 är i hemlandet Storbritannien en älskad klassiker och brukar där kallas för en riktig tant-Rover!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    1978-08-01 
  • Avläst mätarställning
    92810 km 
  • Kw / hk
    59 / 79 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Grå/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går bra. Ruta höger bak går ej att hissa ner helt. Innerbelysning delvis ur funktion. 20-procentiga däck. Bruksskick under bil, oljefukt finns. Motorrum i orört välhållet originalskick.

  • Skick interiör:

    Originalinredning. Säten med ålderssprickor, mindre reparation gjord på soffa fram. Golvmatta ngt smutsig och slitage finns. Dörrsidor och paneler har slitageskador, inget stort. Helt innertak. Instrumentpanel & reglage i bruksskick. Sprickor finns på ratt. Klarlack från trä har delvis lossnat. Bagagerum i orört original bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Original kaross och lack. Finns lite bulor och skador samt en större mängd lackbättringar – varav en stor på höger sida tak. Kromet delvis angripet av rost, mycket går troligtvis att polera bort. Torra gummilister. Emblem på bagageluckan saknas.

  • Skick helhet:

    Mycket välhållen bil med patina. Denna bil underhålls och bevaras med fördel som den är. Gör en service så är den klar att använda.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2015-02-18
Ursprungsbesiktning 1978-08-01 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1978-08-01
Besiktningsperiod - 2016-05-31
Senast godk besiktning 2014-05-27
Skattebefriad Ja
Antal ägare 11

Fakta om modellen

P4 var brittiska Rovers mellanstora sedan från 1949 och fram till 1964 när den ersattes av Rover 2000. Från början fick modellen den sexcylindriga 2,1-litersmotorn från Rover 75 och fyra år senare tvålitersmotorn från Rover 60. Redan från början fick den fyrväxlad växellåda men det var först 1953 som den blev helsynkroniserad. Bilar utan Overdrive fick dessutom frihjul. Bilarna hade separat chassi med individuell hjulupphängning och bladfjädring bak. Bromssystemet blev helt hydrauliskt 1950. Karosserna byggdes av Pressed Steel med dörrar och huvar i aluminium och magnesium.
Rover P4 är I England känd som en riktig tant-Rover!

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG