Visa alla bilder

Mercedes-Benz 220S 6-cyl — 1964

Fin Heckfloße i prydligt skick. Äldre renovering med bra lack och mycket prydlig inredning. En genuin och vacker bil!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Genomgående mycket fint skick. Lack, krom och inredning bättre än de flesta på marknaden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10942
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Genomgående mycket fint skick. Lack, krom och inredning bättre än de flesta på marknaden."

Beskrivning

Renoverad i slutet av 1990-talet. Utseendemässigt i toppskick med välbevarad äldre lack, bra krom och friska gummilister. Inredningen matchar utsidan väl med mycket fina troligen omklädda stolar och säte. En del hårfina sprickor i träinläggen på instrumentbrädan men helhetsintrycket är mycket gott. Enligt kvitton byttes många delar vid renoveringen 1992-2002. Bland annat stötdämpare, reflektorer, stötfångare, gummidetaljer och vissa kromlister. Bilen har sedan färdigställandet bara gått några hundra mil. I samband med att den var klar fick den också nya däck.
W111 som kom redan 1959 delade grundkaross med fyrcylindriga 190 men fick ett längre nosparti för att rymma den längre sexcylindriga motorn. 220S, tillverkad mellan 1960 och 1965, kunde fås både med insprutning eller dubbla förgasare. Detta exemplar har idag körförbud då den stått på museum sedan 2002. Hastighetsmätaren bytt 1999. Den gamla ligger i bagaget och visar 9 1895 kilometer.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-04-09 
  • Avläst mätarställning
    98000 km 
  • Regnr
    BNB692 
  • Chassinummer
    11101210118652 
  • Kw / hk
    81 / 110 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Enligt uppgift startar bil och går ok, men förgasare flödar över. Bil ej startad vid test, inga tekniska funktioner kontrollerade. List vid vänster framruta krokig, ruta ej tät. Höger bakdörr hänger något. Motorrum i välhållet originalskick, delvis omlackerat. Bruksskick under bil. Oljesöl vid bakaxel. Ny bakre ljuddämpare. Batteri saknas.

  • Skick interiör:

    Original innertak, helt och snyggt. Omklädda säten, dörrsidor och ny golvmatta. Allt detta i mycket fint oskadat skick, finns endast någon mindre användarskada. Limning i ovankant på dörrsidor lossat ngt.
    Trä har troligtvis fått ny klarlack – lite dammkorn i lackering. Mindre sprickor finns. Trälist under handskfack dålig passform, hål från tidigare montering. Klädsel på instrumentpanel sprucken på höger och vänster sida. Ratt, knappar och reglage i bruksskick. Invändig krom och backspegel oxiderat/skadat. Fint renoverat oskadat bagage, inredning på vänster sida delvis lös.

  • Skick exteriör:

    Välbevarad äldre lackering. Mindre resningar på tak, huvar och skärmar. Några mycket små knappt synbara bulor i motorhuven.
    Stötfångarna är mycket fina och merparten av övrigt krom i bra skick. Backspeglar ej original. Nya gummilister.

  • Skick helhet:

    Mycket fin. En maskinpolering slulle ge bilen ytterligare ett lyft. Behöver bara service innan bil kan användas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-08-31
Ursprungsbesiktning 1964-04-09 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1964-04-09
Besiktningsperiod - 2004-11-30
Senast godk besiktning 2002-11-19
Skattebefriad Ja
Antal ägare 5

Ägarens kommentar

Min pappa var särskilt intresserad av Mercedes, och denna bil är vi väldigt stolta över att ha haft i samlingen.

Fakta om modellen

Daimler-Benz klassiska sexcylindriga Heckfloße W111 tillverkades mellan 1959 och 1971. Karossen som delades med fyrcylindriga 190 hade 145 millimeter längre nos för att rymma den raka 2,2-liters sexan. Panoramarutor och fenor som varit högsta mode i USA gjorde snart att bilen såg lite omodern ut och därför presenterades efterföljaren W108 redan 1965. Heckfloße levde dock kvar ändå, bland annat som 230S – som var instegsmodellen i S-klassen. 220S som tillverkades mellan 1960 och 1965 gick att få antingen med insprutning eller dubbla Solexförgasare.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG