Visa alla bilder

Excelsior Big X med sidovagn 1000 cc — 1917

Spännande tidig amerikansk V-Twin med svensk historik. Såld ny i Jönköping och hamnade tidigt på museum.

"Renoverad motor och nylackad för fem år sedan. Behöver poleras lite och justering av förgasare för att bli i toppskick. Kopia på äldre reg. handlingar finns."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
260 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10634
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Excelsior Big X med sidovagn?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Renoverad motor och nylackad för fem år sedan. Behöver poleras lite och justering av förgasare för att bli i toppskick. Kopia på äldre reg. handlingar finns."

Beskrivning

I början av 1900-talet var det inte bara Harley Davidson och Indian som dominerade bland de amerikanska motorcykelfabrikörerna. Till de stora hörde även Excelsior och just denna tidiga V-Twin är byggd 1917 när fabriken gick på högvarv. Extra intressant är att denna troligen såldes ny i Sverige men ställdes åt sidan redan 1929. Enligt en tidigare uppgift ska den vara körbar men ha glapp i en av växellådans axlar. Bakdäcket och sidovagnsdäcket är punkterat.
Denna Big X har innan renovering stått på numera nedlagda bilmuseet i Gillstad utanför Lidköping, där en radiohandlare sedan 1950-talet tagit gamla fordon i inbyte. Bilarna och motorcyklarna visade han sedan upp i sitt privata museum. 2003-2004 såldes sammanlagt ett 50-tal fordon i klump. Ägarna hann göra i ordning ett 20-tal fordon men ytterligare ett 30-tal finns kvar, som nu säljs via Bilweb Auctions.
Den här Excelsiorn har kostat stora summor att renovera. Räknar man samman fakturorna på arbete och delar så har det plöjts ner drygt 90 000 kronor för att få den i det här skicket. Allt arbete är inte specificerat i detalj men kostnaderna gäller bland annat lack, förnickling och reparation av tanken.
Köparen får själv göra ursprungskontroll och registrera in motorcykeln. Det gamla tillhörande registreringsnumret F366 kan användas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1917 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    Saknas 
  • Kw / hk
    14 / 20 
  • Drivmedel
     
  • Växellåda
     
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön-beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Acetylenflaska till ljus ej monterad men det medföljer en som är orenoverad.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad, en del dammkorn i lacken finns, främst på sidovagnen.
    Gummi på höger fotstöd, ej original (saknades när foto togs).
    Sadeln behöver fettas in.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck. Mycket fin i alla detaljer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

OBS! Detta objekt säljs exekutivt för konkursförvaltare. Här gäller inte konsumentköplagens regler, utan objektet säljs i befintligt skick som det står. (= samma regler som när Kronofogden säljer).

Svensksåld som ny, gamla reg numret F366. Kan användas för ny inregistrering idag, efter s.k. ursprungskontroll. Detta får köparen göra själv
Motor nr 99106 och 125104

Ägarens kommentar

Excelsior with side car. 1000 cc. Fully restored and running. Carburetor needs adjusting. Old Swedish reg nr F366 can be used for new registration.

Fakta om modellen

Amerikanska Excelsior i Chicago tillverkade mellan 1907 och 1931 motorcyklar. I slutet av 1920-talet var Excelsior landets tredje största tillverkare efter idag mer kända Indian och Harley Davidson. Verksamheten hos Excelsior fick dock läggas ner 1931 i samband med den stora depressionen. Istället valde ägaren Schwinn & Co att trots fulla orderböcker lägga fokus på kärnverksamheten – cyklar.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG