Visa alla bilder

Austin Healey-Sprite MkIII 4-cyl — 1966

En av Storbritanniens mesta sportbilsklassiker. Den perfekta ingångsbiljetten – med basenkel teknik och massor av körglädje!

Krister Cervin
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Orenoverad och prydlig. Omlackad för många år sedan, men vissa små lackskador finns. Ingen rost, går jättebra i motor och växellåda"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11092
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin Healey-Sprite MkIII?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Orenoverad och prydlig. Omlackad för många år sedan, men vissa små lackskador finns. Ingen rost, går jättebra i motor och växellåda"

Beskrivning

Austin-Healey Sprite tillhör tillsammans med tvillingmodellen M.G. Midget bland det mest klassiskt brittiska man kan tänka sig.
Detta exemplar har i nutid importerats från USA – där den bara haft två ägare sedan ny. Fortfarande idag är den i prydligt orenoverat skick sånär som på att den är omlackad för många år sedan. Bromsarna nu åtgärdade, men nya ok fram mm. Nyrenoverad sufflett med ställning finns också.
Medföljer: Domkraft och reservhjul. En nyckel. Sufflett.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    2018-06-28 
  • Avläst mätarställning
    19325 Miles 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorrum i finare bruksskick, kablage delvis reparerat. Framdörrar går ej att låsa med nyckel. 90 procent däck kvar. Bruksskick under bil, hel och fin, ingen rost. Nya bromsok fram. Startar lätt och går bra. Koppling och växellåda känns ok.

  • Skick interiör:

    Hela fina stolar, mindre fläckar finns samt slitageskador på sidor. Dörr och sidopaneler i fint skick. Instrumentpanel och reglage i bruksskick. Sliten ratt. Bagage i renoverat ok bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Fin kaross med endast någon mindre skada. Äldre omlackering, mindre lackskador och någon bubbla finns. På höger framskärm har lacken lite små torrsprickor. Märken i lack efter regnskydd. Lite repiga rutor. Krom i bra bruksskick, dock med någon buckla. Svart regnskydd i bra skick. Hål för antenn tätat med gummibussning. Fina originalkapslar.

  • Skick helhet:

    Bil i helt ok bruksskick. Fin att köra, bra kaross, rak och fin. korrekta springor, ingen rost. Lite sliten lack men fint helhetsintryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2018-06-28 (Förreg)
Ursprungsbesiktning 2018-06-28 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång (660101)
Senast godk besiktning 2018-08-07
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja

Fakta om modellen

1958 startade produktionen av den lilla billiga sportbilen Austin-Healey Sprite. Med teknik från småbilen Austin A30 och kuggstångsstyrning från Morris Minor. Karossen var enklast möjliga utan bagagelucka och vevbara sidofönster i dörrarna. Suffletten var lika bas – ett knippe stänger och tyg, som fick byggas upp som ett litet tält varje gång regnet hängde i luften. Strålkastarna skulle från början varit infällda men av kostnadsskäl blev det fasta glosögon istället.
Våren 1961 fick Frogeye ny front och akter. Nos och akter påminde mycket om vad som komma skulle på M.G. MGB som snart skulle lanseras. Samtidigt hade sittbrunnen blivit större. Motorn var dock samma som tidigare på 948 cc, men nu med dubbla S.U. Någonstans här i tid fick Sprite också en tvilling i M.G. Midget, snudd på identisk sånär som på grillen.
I mars var det dags för Sprite Mk III och M.G. Midget Mk II. Då fick den ny framruta, riktiga fönster i dörrarna och en ny instrumentbräda. Samtidigt vässades vägegenskaperna med nya halveliptiska bladfjädrar bak.
Från oktober 1966 fick bilen större motor och riktig sufflett. Nu var Austin-Healey Sprite inne på generation fyra och efter ytterligare moderniseringar 1969 gick Sprite i graven i slutet av 1970. Midget fortsatte dock att byggas till 1974.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG