Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 Sport Monte Carlo 850 2T — 1966

Nu finns chansen att köpa en äkta Monte Carlo med få brukare och känd historik. Äldre omlack (professionellt gjort) och i övrigt helt original, 9900 mil.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt fin kaross och inredning. Bilen har varit samlarbil sedan 1990 och det syns. Fin i alla detaljer, ingen rost. Bra tekniskt skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
216 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14831
KISA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 Sport Monte Carlo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt fin kaross och inredning. Bilen har varit samlarbil sedan 1990 och det syns. Fin i alla detaljer, ingen rost. Bra tekniskt skick."

Beskrivning

En riktigt fin Saab 96, Monte Carlo 850 av sista årsmodellen, med tvåtaktsmotor. Visad hos Kisa Bilmuseum sedan 2008. Hel och fin orenoverad kaross och inredning utan skavanker och slitage. Mätarställningen är på 9936 mil och bör stämma, med tanke på det goda skicket. Avställd 2013 men uppstartad och regelbundet. Saaben nu nybesiktigad och godkänd på bilprovningen för all framtid. Reservhjul och domkraft medföljer. Detta är bilen för dig som vill ha en historiskt intressant bil i sällsynt fint skick och föredrar bilkörning framför långa nätter i renoveringsgaraget.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-05-04 
  • Avläst mätarställning
    99000 km 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med Saabs sista tvåtaktsmotor på 841cc. Motorn har trippelförgasare och separat oljesmörjning. I detta Monte Carlo utförande uppgavs effekten till 52 hk. Skivbromsar fram och fyrväxlad låda. Växelströmsgenerator. Senast körd i trafik 2015. Startar lätt och går fint. Behöver översyn och service före besiktning. Den separata oljesmörjningen är urkopplad och tvåtaktsolja blandas direkt i bränsletanken.

  • Skick interiör:

    Mycket fin sportinredning utan nämnvärda spår av brukande. Fint innertak. Träratt. Rätt instrumentering med de klassiska sportmätarna.

    Något slitna instegshandtag till baksätet. Golvmattan i tyg är sliten. Gummimattorna fram är i nyskick. Saknar de speciella tröskelskoningarna som endast satt på Sport och Monte Carlo. Utrustad med 2-punktsbälten. Fint bagageutrymme med originalmatta.

  • Skick exteriör:

    Fin äldre professionel omlackering med endast några få stenskott och repor. Mindre stenskott vid skärmkanter. Liten buckla i höger framskärm. Spricka i skärmkanten på vänster framskärm. Fint krom och dekorlister i bra skick. Ingen rost.

  • Skick helhet:

    En av de bättre Saab Sport vi sett. Helt original. Äldre omlack, mkt fin i lacken och inredningen. Trevlig motor som låter underbart när den varvar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2013-10-02
Ursprungsbesiktning: 1966-05-04 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1966-05-04
Senast godkända besiktning: 2022-05-17
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5 

Fakta om modellen

Saab 96 presenterades den 17 februari 1960. Den var då en vidareutveckling av Saab 93. Saab 96 kom att tillverkas ända fram till januari 1980. Steg för steg förbättrade Saab bilen under årens lopp. Saab 96 kom att bli en av det svenska folkhemmets vanligaste och mest omtyckta bilar. Bilen fick många smeknamn under årens lopp. Djungeltrumma, ägghalva och Trollhättemoped var några av epiteten. Saab 96 vägegenskaper imponerade som rallybil. 1962 vann Erik Carlsson "på taket" ett av världens mest prestigefyllda bilrally, Rally Monte-Carlo. Han gjorde det med en Saab modell 96 utrustad med en 55 hästkrafter stark tvåtaktsmotor. Han återupprepade sin bragd året efter och vann även 1963-års upplaga av rallyt.
Den första stora förändringen på Saab 96 kom 1965. En helt ny längre front ersatte den äldre trubbigare fronten. Nutida Saabentusiaster brukar hänvisa till de olika tidsperioderna såsom trubbnos eller långnos. 1966 hade Saab V-4 motorn liggandes redo i kulisserna att införas. Man beslöt att göra en riktigt påkostad avslutning på tvåtaktseran. Man döpte om sin top of the line modell av Saab Sport till Monte Carlo. Man gjorde det som en hyllning till Erik Carlsson "på taket".
Monte Carlo 1966 hade tvåtaktsmotor på 841 cc med trippelförgasare och separat oljesmörjning. Skivbromsar fram och fyrväxlad låda. Sportig inredning med nackstöd för kartläsaren. Sportratt i trä, varvräknare och inbyggd klocka med sekundvisare. Baksätet var en enklare variant, som hade gott om utrymme i särskilda stuvfack i botten för rallyutrustning, såsom extra reservdelar och snökedjor (se bilderna).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kisa

Visning:
Bilen visas på plats i Kisa bilmuseum söndagen den 29:e maj, kl 14 -17. Varmt välkomna!

(Adress: Tegelbruksvägen 3, 590 39 Kisa.)

Hämtning

OBS!

Fredag 10:e Juni klockan 15:00 - 19:00
Lördag 11:e Juni klockan 09:00 - 12:00

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG