Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 V4 — 1975

En trevlig vagn som är i ett fint, delvis renoverat, skick. Endast tre ägare med en historik från norra Dalarna.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En i stora stycken fin och trevlig vagn, som gick fint. Kördes både på liten grusväg och slingrig landsväg - bilens rätta element. När de röda stugorna passerades, fick man en känsla av folkhem där bakom ratten på den här svenska klassikern. Benen snett, växlingar vid ratten, frihjul och dovt morrande V4 - en fin nostalgitripp."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
42 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16937
JULITA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 V4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En i stora stycken fin och trevlig vagn, som gick fint. Kördes både på liten grusväg och slingrig landsväg - bilens rätta element. När de röda stugorna passerades, fick man en känsla av folkhem där bakom ratten på den här svenska klassikern. Benen snett, växlingar vid ratten, frihjul och dovt morrande V4 - en fin nostalgitripp."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Sverige i oktober 1974. Enligt uppgift gick den i norra Dalarna på saltfria väger och har, som det verkar, inte behövt rostlagas. Förutvarande ägare, från Orsa, renoverade dock vagnen med nysydd inredning, vinylen är i original men klädseln och mattor är nya. Bilen fick då även en ny lackering i originalkulören Karolinerblå. Senaste ägaren förvärvade bilen i maj 2016. Den har mest blivit stående, varför en rejäl genomgång nu är gjord av en firma specialiserad på veteranbilar. Nya bränsleslangar och handbromsvajrar monterades. Bilen besiktigades sedan utan anmärkning. Efter detta har ett mindre läckage upptäckts vid en vattenslang, dessa är i original och bör nu bytas. Det har även varit lite krångel med förgasaren men det tycks komma och gå. I övrigt körklar.

Mätarställning nu 21803 km, troligt har den gått runt minst ett varv vilket gör den totala körsträckan till minst 121 800 km

Ett par tändningslåsnycklar men de till dörrlåsen saknas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1974-10-04 
  • Avläst mätarställning
    21803 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl- och textilklädsel med textilmattor. 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Allt förefaller fungera väl men det finns ett litet vattenläckage vid en slang. Förgasaren har trilskats men bilen fungerade väl vid provkörning. Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut undertill av det som kunde ses. Nyare avgassystem. Bilprovningen hade inga invändningar om underredet.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint skick. Vinylpartier är i original med textilen är bytt, liknande det i original. Fint innertak, liten smutsfläck. Ljusa vinylen har släppt och är lite trasig på B-stolparna. Instrument, ratt och reglage i fint skick och allt är väl fungerande.

  • Skick exteriör:

    Nyare lackering i bra skick, fanns något litet "dörruppslag". De blanka rutlisterna i plast är inte längre så blanka. Övriga detaljer såsom lister, emblem, rutor, belysning etc är i bra skick med viss brukspatina. Bra fälgar och nyare däck.

  • Skick helhet:

    Den här Karolinerblå vagnen är i ett fint skick med nyare lackering och delvis nyare inredning. Originalkänslan finns där ändå och det är en trevlig och trivsam klassiker från folkhemseran.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-06
Ursprungsbesiktning: 1974-10-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1974-10-04
Senast godkända besiktning: 2024-05-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 from årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an. När SAAB lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 80-talet.



Som tidigare skedde det stadigt större och mindre förändringar, så att när det väl var över, kunde man ställa en tidig 92:a bredvid en 80-talare och se att inte en pinal var densamma men ändå såg man ett tydligt släktskap.



I mitten av 60-talet upplevdes 2-taktsmotorn lätt ålderstigen och till årsmodell 1967 kom äntligen nyheten om en ny motor. Det blev en V4 motor om 1,5 liter och 73 ystra hästar från Ford som fick äran att "dra lasset". Detta medförde att den dalande försäljningen av modellerna 96 och 95 tog fart igen. Dessutom moderniserades modellen med skivbromsar fram, växelströmsgenerator, starkare startmotor och batteri med större kapacitet. Även inredningen uppgraderades och trepunktsbälten blev standard. De närmaste åren kom det än fler uppgraderingar i stort och smått. Så när det var dags för årsmodell 1975, skrev Saab i sin broschyr, "Vi ändrar inte gärna en framgångsrik bil". Till årsmodellen blev det endast en förstärkt växellåda, svarta vindrutetorkare och rullbälten bak för vissa marknader.



I januari 1980 var det final och slut på 96-epoken. Den sista vagnen som lämnade bandet, den 8 januari, kördes av Erik Carlsson till Saab-museet i Trollhättan. De sista vagnarna såldes under våren 1980, i Sverige registrerades bara 967 exemplar.



Totalt tillverkades det enligt uppgift i 547.221 exemplar av 96:an.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Julita

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG