Visa alla bilder

SAAB 900i 2.0 16v Toppola — 1991

Här förenas två genuina svenska intressen, bil och friluftsliv. Tillsammans skapar de en härlig nostalgikänsla och möjlighet till fina upplevelser."

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi ännu en Topponaut, som har brukat sin speciella vagn med all den frihet den innebär. Saaben med sitt "snigelliknande boende" använts för weekend- till längre resor. Däremot har det gått undan i ett högre tempo, än för snigeln. Saaben i sitt 900i-utförande har fungerat väl och problemfritt. Ekipaget har brukats och underhållits successivt genom åren. För den som önskar ökad finish, finns detaljer att förbättra men det är i grunden en bra bil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16987
NORSBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900i 2.0 16v Toppola?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi ännu en Topponaut, som har brukat sin speciella vagn med all den frihet den innebär. Saaben med sitt "snigelliknande boende" använts för weekend- till längre resor. Däremot har det gått undan i ett högre tempo, än för snigeln. Saaben i sitt 900i-utförande har fungerat väl och problemfritt. Ekipaget har brukats och underhållits successivt genom åren. För den som önskar ökad finish, finns detaljer att förbättra men det är i grunden en bra bil."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i oktober 1990. Den är nu inne på sin åttonde ägare och har gått 14.671 mil. Senaste ägare förvärvade bilen i juni 2022. Den är utrustad med taklucka, servostyrning, centrallås, insprutning med automat choke och en dragkrok. Fast det stora tillbehöret är ju Toppola enheten.

Bilen är besiktigad den 26 april i år och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1990-10-25 
  • Avläst mätarställning
    146,710 km 
  • Kw / hk
    94 / 128 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och går fint i motor och drivlina. Lite speciellt är det att köra runt med modulen på taket. Vid provkörning känner man av den men efter ett litet tag ät det fullt normalt. Styrning, koppling och växellåda samt bromsar upplevdes fungera väl. Bilen är ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut, vad gäller vitala delar som kunde ses. En vagn med drygt 30 år bakom sig på vägarna kan ha bruksärr undertill. Alla dörrar ser fina undertill.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett bra originalskick rakt igenom. Stolar, baksäte, dörrsidor och paneler samt instrumentbräda, ratt och reglage är på samma nivå. Alla funktioner förefaller fungera väl. Motorlampan lyser, har så gjort i åratal men vid kontroller på verkstad, har än så länge inget fel lokaliserats. På klassiskt Saabmanér, har innertaket fått fästas i bakkant. Nyare Pioneer Stereo.

    Toppolan är i bra bruksskick med rinnande vatten , ho, nyare belysning, stege, trapp och brandsläckare. El är indraget men gasvärmaren är borttagen. Ett förtält medföljer. Ventiler, fönster och takfönster i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Originallackering i bra skick men som skulle lyftas ett par snäpp med en rekonditionering. Det finns bruksslitage med mindre stenskott, repor och någon bula. Vänster bakskärm har reparerats och plastskyddet till hjulhuset var lite skadat., ny är beställd. Glas, gummi, plast och belysningsdetaljer i bra skick. Ett litet stenskott på vindrutan nertill på passagerarsidan.

    Toppolan är i bruksskick och solid. Bakluckan till bilen saknas.

  • Skick helhet:

    Såväl bilen som Toppolan är i bra originalskick och är var för sig intressanta ur samlarhänseende. Tillsammans blir de en fin klassikerkombination som både är praktisk och som väcker berättigad uppmärksamhet. Helt enkelt ett stycke svensk motor- och campinghistorik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-03-30
Ursprungsbesiktning: 1990-10-17 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1990-10-25
Senast godkända besiktning: 2024-04-26
Besiktigad tom: 2026-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Saab kämpade på och sålde relativt bra under 70-talet. Modellerna började bli lite till åren, inte minst gällde det 96:an. Hursom i maj 1978 debuterade den nya modellen 900, som var en vidareutveckling av 99.an men med en helt annan aura. I och med den stretchade karossen upplevdes den annorlunda och fann många nya köpare världen över. Under modellåren 1979-1994, tillverkades en mängd olika versioner med 2-, 3-, 4- och 5- dörrars karosser. Allt från flärdfulla cabrioletbilar till praktiska familjebilar med fina utrymmen. Till årsmodell 1989 lanserades modell 900i med 16 ventiler och gav 128/130 hkr med eller utan katalysator. året efter fick 900i heltäckande hjulsidor, förbättrade säkerhetsbäöten och ABS-bromsar kunde fås som tillval. Till 1991 kom förbättrat kupéfilter samt likadana framstolar som i Saab 9000. Under de här åren bjöd SAAB på en mängd tekniska innovationer och säregna lösningar, vilket många gånger blev ett ställningstagande och gav en image hos köparna. SAAB-föraren var inte en mainstream person, de var Saab-folk och över hela härligheten svävande en Turbo-ande. Starkt jobbat av en liten fabrikant uppe i det kalla norden.



Toppola var en campingtillsats, ursprungligen för Saab 99 Combi Coupé. Namnet kom från en kombination av Top och namnet på designern Arwo Pullola. Man tog helt sonika bort bakluckan och monterade sedan på campingdelen. Den satt med tre takräcksbågar i biltaket och med en bult i bagaget. Ståhöjden inne var två meter och sängmåttet över biltaket var 170x200 cm. De flesta hade el via sladd/kontakt och då tex. möjlighet till uppvärmning för vinterbruk. Diskho och diverse olika utrustning kunde erhållas. Viktförändring blev, minus baklucka och med Toppolan ca. 115 kg. Förutom Saab 99, fanns den till 900, 9000 och 9-3 samt till Ford Sierra och Scorpio. Ca 300 enheter tillverkades, åren 1982-1996.

Lagerort och visningsinfo

OBS! Visas i vår monter under Saab Museum Festival 2024 under Lördagen den 8/6 mellan 10:00-17:00

Lagerort: Norsborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG