Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-3 XWD SportSedan MapTun Lillebror — 2003

Ett litet statement från PA Johansson och MapTun och vad de kan åstadkomma tillsammans och mer därtill. En tanke på en isbil som blev för fin, som blev en banbil och och till slut en extraordinär Saab.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det vore synd att kalla den vardagsbil, men när du kopplar in kompressorn går den från just en känsla av en vanlig bil till något helt annat."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16785
NOSSEBRO
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-3 XWD SportSedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det vore synd att kalla den vardagsbil, men när du kopplar in kompressorn går den från just en känsla av en vanlig bil till något helt annat."

Beskrivning

Byggd från grunden från en 2003 Vector-modell med ambition och fokus på att bli en rolig banbil med arvet från Storebror, alltså PA Johanssons välkända 1000-hästars Saab 9-3 TXR. Bilen kallades "Lillebror" under projektets gång och det fortsatte även efter den var klar. En 520-hästars fyrhjulsdriven bananpassad gatbil med en fint maskerad prestandapotenial. Under "Ägarens kommentarer" finns hela specifikationen på bilen. Den är ny besiktigad utan UA.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2003/2003 
  • Första registreringsdatum
    2003-07-04 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    251 / 341 
  • Drivmedel
    Bensin/etanol 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Med både turbo och manuellt manövrerad kompressor tillsammans med fyrhjulsdrift från en Haldexkoppling, driver det på ordentligt med allt aktiverat och inkopplat. Och det låter gott även oinkopplat. Men kanske främst från en inkopplad tydligt vinande kompressor, och avgassmällar när man växlar högt upp i varvtalsregistret.

  • Skick interiör:

    Fin och funktionell inredning, och även ombonad. Just nu sitter det skalstolar i, men originalstolarna ska monteras i för besiktningen som ska göras före leverans. Skalstolarna har slitageskador, främst ett instegsslitage på förarstolen.

  • Skick exteriör:

    Förhållandevis diskret vitt yttre med bara lite dekor på taket. Snygga 18" BBS-fälgar med bra Dunlopdäck sitter på nu, ett set 20" med Michelindäck följer också med. De senare har använts till utställning, 18" fungerar bättre för både gat- och bankörning.

  • Skick helhet:

    Ett helhetsintryck av att vara en lättkörd gatbil med mycket att ge på bandagarna. Och att det är en Saab får många att bli lite extra till sig.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-03-28
Ursprungsbesiktning: 2003-03-14 (EEG) (Ombes:20220523)
Datum i trafik första gången: 2003-07-04
Senast godkända besiktning: 2024-05-30
Besiktigad tom: 2025-07-31
Årsskatt: 2841 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Ägarens kommentar

Engine:
B207R 2,0L. Engine block fitted with wet Darton sleeves, Autoverdi rods, Wéssner pistons, tubular exhaust manifold with separate 38mm Tial wastegate, Garrett GTBB 3076 turbocharger, MapTun downpipe modified to fit this manifold/turbo setup, MapTun twinpipe exhaust system including carbon fiber tail pipes, boost controlled exhaust cut-out valve, Eaton M62 supercharger, custom design system for controlling turbo/supercharger, MapTun intercooler, do88 aluminium pressure pipe kit, double aluminium blow-off valves, 90mm air mass meter, fuel system with catchtank and redesigned fuel rail for separate fuel pressure regulator, 875cc injectors. Power: 520 hp Torque: 550 nm

Transmission:
Standard Haldex/Saab 4th generation XWD drivetrain with shimsed standard clutch.

Chassis:
NG9-5 340mm brakes front, ventilated rear, EBC pads.MapTun XT-series coilover kit.

Exterior:
Widebody kit, MapTun wind deflector kit, MapTun sports grill (painted TX gray), tailgate handle -12 (painted TX gray), MapTun rear spoiler.

Wheels and tires:
BBS CH-R 10,5x20” rims, 295/30-20 Michelin Pilot Sport tires.

Interior:
TX interior with custom Maptun leather/ alcantara details, MapTun steering wheel, PLX meter and MapTunerX for monitoring and logging, analog liquid-filled boost gauge.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nossebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG