Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-3 2,8 V6 Turbo X XWD SportSedan — 2008

En exklusiv modell från Saab, en Aero med ännu mer kraft, som det hette vid lanseringen. Få men entusiastiska ägare och en vagn i ett utsökt originalskick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Saab 9-3 Aero XWD med 2,8 V6 Turbo om 280 hk/400Nm hade imponerande prestanda, toppfart angavs till 250 km/h och med manuell växellåda fixade Sedanmodellen 0 - 100 på 6,2 sekunder. Detta med ett väl avvägt chassi och fyrhjulsdrift gjorde den till en härlig vägvagn och körmaskin. Det här exemplaret har levt ett relativt lugnt liv hos Saab-entusiaster och helt i originalskick som den levererades från fabrik i Trollhättan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
180 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16971
GRÖDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-3 2,8 V6 Turbo X XWD SportSedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Saab 9-3 Aero XWD med 2,8 V6 Turbo om 280 hk/400Nm hade imponerande prestanda, toppfart angavs till 250 km/h och med manuell växellåda fixade Sedanmodellen 0 - 100 på 6,2 sekunder. Detta med ett väl avvägt chassi och fyrhjulsdrift gjorde den till en härlig vägvagn och körmaskin. Det här exemplaret har levt ett relativt lugnt liv hos Saab-entusiaster och helt i originalskick som den levererades från fabrik i Trollhättan."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik och förste ägare den 30 maj 2008. Det har varit två brukare genom åren och senaste ägare förvärvade bilen i maj 2015. Denna bil är nummer 1,121 av 2,081 tillverkade, vilket är nummer 150 av de 242 som tilldelades den svenska marknaden. Bilen är i originalskick och utrustad med reservhjul. Det finns ingen vridmomentsbegränsning på ettans växel, transmissionen är, enligt uppgift från Saab, god för 400 hk och Turbon klarar 600 hk. Motorn är nedtrimmad från fabrik från 350 till 280 hk. El.DS styrning av Haldexkoppling.

Nuvarande ägare har kört bilen ca 1,300 mil och alltid förvarat bilen i garage och endast kört på det ljusa halvåret. Bilen är nyservad med oljebyten och besiktigad och körklar. Med bilen följer instruktionsböcker, servicebok, dubbla nycklar samt "build sheet" och annan intressant litteratur.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2008/2008 
  • Första registreringsdatum
    2008-05-30 
  • Avläst mätarställning
    121461 km 
  • Kw / hk
    206 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i svart, textil mattor 
  • Färg
    Svart metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Vi provkörning kände man vilken härlig vagn det är. Alla funktioner såsom styrning, koppling, växling, bromsar och väghållning upplevdes vara i toppklass. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses, såg fint ut och bilen har alltid fått beröm vid besiktningar.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint originalskick med stolar och säten i skinn, mild brukspatina. Dörrsidor, mattor och innertak likaledes i fint skick. all el förefaller fungera väl, AC kyler. Extra original skyddsmattor i textil.

  • Skick exteriör:

    Allt förefaller vara i originalskick och i fint skick. Lackering (Jet Black) -, glas-, plast-, gummi- och belysningsdetaljer i fint skick. Så även emblem och lister. Fälgar och däck likaså. Motor- och bagageutrymmen i likaledes fint originalskick.

  • Skick helhet:

    Det här är en speciell modell, där Saab tog ut svängarna rejält och skapade en prestandaupplevelse, som de menade var inspirerat av dess flygplansarv. Modellen tillverkades i en begränsad upplaga. Dessa faktum och den här vagnens look, skick och historik, gör den till ett entusiast- och samlarfordon samt en motorhistoriskt intressant Saab-klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-05-12
Ursprungsbesiktning: 2008-05-20 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2008-05-30
Senast godkända besiktning: 2023-09-21
Besiktigad tom: 2024-11-30
Årsskatt: 3506 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Med Saab 9-3 hakade företaget på maneret av typbeteckning a´la 9-5. Den nya 9-3 modellen var en vidareutveckling av Saab 900, versionen som lanserades som årsmodell 1993.

Generation 1 av den nya modellen 9-3 som tillverkades 1998-2003 var alltså primärt en ansiktslyftning från den tidigare 900-modellen. Till Generation 2 och årsmodell 2003 hände det lite mer. Den tidigare combikupén försvann och istället lanserades en sedan, eller på Saabspråk, en SportSedan. Året därpå kom en ny Cabriolet. Dessa modeller var helt nya och byggde på GM-plattformen Epsilon, besläktad bl.a. med Opel Vectra och Cadillac BLS. Som vanligt fanns Saab-modellerna från snikversioner till häftiga Aero-versioner.

Till årsmodell 2006 kom så en efterlängtad kombi, eftersom det var Saab, blev den naturligtvis kallad SportCombi. Det året kom även en ny V6 motor om 2,8 Liter. När den motorn lanserades blev den utsedd till Engine of the year. Det var en motor som var ett GM-projekt, där den först hade hamnat i Buick och Cadillac, motorn kallades då LP1. Fast när man tog hjälp av de svenska ingenjörerna, som ju hade mångårig erfarenhet av framgångsrik turboutveckling och tillverkning, utvecklade man motorn än mer och den nya motorn fick beteckningen LP9. Den kom att tillverkas av Holden i Australien men turboenheten kom från Saab och Sverige. Motorn ansåg mycket potent och tillförlitlig. Man plockade ut 250 hkr vid 5500 varv. Till årsmodellerna 2008-09 blev det ytterligare 30 hkr i toppversionerna av modell 9-3 och LP9-motorn.

Saab kom att tillverka olika specialversioner och en Saab 9-3 X XWD lanserades 2008 och byggdes i en liten upplaga om 2081 vagnar, planen var 2000 jämnt men det blev några fler. Den fanns både som SportSedan och SportCombi, manuell eller automat. En enad kår av motorjournalister gav bilen toppbetyg, många menade att modellen var den ultimata väg- och körmaskinen från Saab.

Nåväl, den 19 december 2011, var en svart dag för svensk motor- och bilhistorik, Saab Automobile gick i konkurs. Den modellen som då stod på bandet, var den nya modellen 9-5. GM ägde licensrättigheterna vilket medförde att det inte blev någon mer tillverkning.

Konkursboet övertogs sommaren 2012 av National Electric Vehicle Sweden, förkortat till Nevs. Där ingick däremot rättigheterna till Saab 9-3. Efter att fabrikerna stått stilla i drygt två år återupptog Nevs tillverkningen av just modell 9-3. Det blev endast en modellserie, Saab 9-3 Aero Turbo.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG