Visa alla bilder
Visa film

Volvo Cross Country C303 4X4 (Tgb 11) — 1975

Det svenska stålet i gedigen och solid tappning. Fyrhjulsdriven, körd knappt 6000 mil och väl omhändertagen. Tjänstgjort vid Bergslagens Artilleriregemente A9, Kristinehamn. Såldes av försvaret 2005.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Går bra och uppförde sig normalt. Robust och körklart fordon, vi hittar inget som kräver direkt åtgärd. Endast testkörd av oss på väg, ej i terräng."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
139 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17833
HÖGSÄTER/MELLERUD
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Cross Country C303 4X4 (Tgb 11)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Går bra och uppförde sig normalt. Robust och körklart fordon, vi hittar inget som kräver direkt åtgärd. Endast testkörd av oss på väg, ej i terräng."

Beskrivning

Denna fordonsmodell är urfadern till Volvos modellbeteckning Cross Country. Detta ett välbevarat exemplar. Ägaren av terrängfordonet köpte det i januari 2024 via Bilwebauctions. Han låter nu sälja fordonet på grund av hälsoskäl. Detta exemplar av Volvo C303 tillverkades åt den svenska armen 1975, när Sveriges försvar var som störst och mest påkostat.

Sedan övergången i civil ägo 2005 har fordonet endast haft 2 ägare inklusive nuvarande. Det har alltid varit i trafik och besiktat enligt föreskrivna intervaller samt förvarat under tak i ekonomibyggnad. En invändigt och utvändig rengöring av fordonet skulle lyfta utseendet ytterligare ett snäpp.

Senast godkänd av bilprovningen 2023-08-10. Numera befriad från periodisk besiktning, samt skattebefriad enligt veteranreglerna. 1 startnyckel finns. Instruktionsbok samt kontrollbok medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    2005-09-10 
  • Avläst mätarställning
    61745 km 
  • Kw / hk
    86 / 117 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rak sexcylindrig B30 motor med dubbla förgasare med angiven effekt på 117hk. 24 volts elsystem. Fyrhjulsdriven med portalaxlar som ger extra hög markfrigång. Förgasarna fick en översyn med nya packningar sommaren 2024. Samtidigt bytte man olja i navreduktionerna. Nya startbatterier 2024. Ytrostig ljuddämpare som troligen behöver bytas på medelkort sikt.

  • Skick interiör:

    Välbevarad inuti. Hål på förarsätets klädsel, samt slitage och äldre lagningar på övriga säten. Se bilder. Komplett i bakre hytten med fällstolar och lastskyddsgaller. Kåpan över batterierna finns och medföljer. Den röda knappen för framhjulsdrift har lossnat i hållaren på instrumentbrädan. Se bild.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin i karosseriet med endast mindre skrapmärken och enstaka små bucklor. Skicket ligger gott och väl på den övre skalan för fordonstypen. Se bilder. Handmålad kaross, som det ofta är på f d militärfordon. Bra däck runtom. Reservhjul och bogservajer på rätt plats. Finns viss ytrost på undersidan, inget allvarligt. Se bilder. En rostskyddsbehandling rekommenderas.

  • Skick helhet:

    Ett osedvanligt bra orört och gediget exemplar som ger ett gott intryck. Efter avslutad tjänstgöring har den ägts av äldre herrar som kört den sparsamt. Den har därmed inte körts skoningslöst av offroadentusiaster, något som annars ofta förekommit med denna typ av fordon.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-02-09
Ursprungsbesiktning: 2005-07-07 (regbes) (Ombes:20050824)
Datum i trafik första gången: 2005-09-10 (750909)
Senast godkända besiktning: 2023-08-10
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

De svenska män som gjorde sin militärtjänst (lumpen) någon gång under åren 1960 och fram till 2005 har med största sannolikhet stött på Volvos terrängbilar. Ända sedan 1950-talets "Suggan" har Volvo levererat terrängfordon till Försvaret. Det kan fortfarande finns något enstaka kamouflagemålat exemplar av Tgb 11 kvar i aktiv gröntjänst. Modellen kom 1974 och avlöste den mindre "Valpen" med beteckning C202. Förutom Terrängbil 11 fanns även Tgb 13 och Tgb 20, de båda senare förlängda treaxliga med sexhjulsdrift. Tgb 11 var fyrhjulsdriven och visade sig såpass stryktålig och pålitlig att Volvo lastvagnar började tillverka civila exemplar. Cross Country C303 blev modellens civila namn. Där 30 stod för 3,0-liters rak sexcylindrig sugmotor och 3 stod för bilens totalvikt tre ton. Den såldes på den civila marknaden till bland annat räddningstjänsten. När det 1997 var dags att lansera Volvo V70 XC blev Volvo personvagnar tvungna att lösa ut Cross Country-namnet från lastvagnsbolaget

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Högsäter/Mellerud

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-01-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG