Visa alla bilder

MG MGB Roadster 1800 Mk1 — 1965

Svensksåld tidig rolig Roadster i ett vettigt och komplett renoveringsskick, och dessutom ingår en plåtmässigt friskare donatorbil utan papper.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"De där som inte räds ett rejält objekt. De med en noggrann plåt- och svetskunskap, och med den där ambitionen och målmedvetenheten. Det här är ett bra projekt för dem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
7 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17839
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG MGB Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"De där som inte räds ett rejält objekt. De med en noggrann plåt- och svetskunskap, och med den där ambitionen och målmedvetenheten. Det här är ett bra projekt för dem."

Beskrivning

Bilen levererades till sin första ägare i Sverige i maj 1965 och ekerfälgar, overdrive, oljekylare och kylargardin, det är utrustning som i princip var ett måste för de svenska kunderna när MGB:n lanserades på den svenska marknaden. Och det är också de detaljerna det här objektet har. Ett mer än komplett objekt med en del nya delar och en hel donatorbil. För någon med kunskap, vilja och ambition går det här att skapa sig ett exemplar av den i modellserien attraktiva MK1:an med aluminiumhuven och de specifika tidiga detaljerna. Den nuvarande ägaren, en ansedd och känd entusiast på MG-scenen, har haft bilen en tid utan att vara formell ägare, men har nu skrivit över den på sig.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-05-24 
  • Avläst mätarställning
    10 473 km 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Old English White 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    På den svenska bilen sitter motorn fast, i donatorbilen går den runt. Overdrive-lådan ska vara bra i funktionen enligt uppgift.

  • Skick interiör:

    Ledsen inredning, men allt finns att köpa nytillverkat. Det finns kunnigt folk i Sverige som servar Smithsmätare om det skulle behövas och kapillärröret till oljetryck- och tempmätaren verkar vara helt.

  • Skick exteriör:

    Angripen både här och där, men på donatorbilen är plåten bättre. Några plåtar följer med, bland annat en golvsida. Ett set extra äldre ekerfälgar ingår också.

  • Skick helhet:

    Är du lockad av att någon gång renovera engelsk klassisk sportbil är en MGB ett av de bättre projekten att ge sig på. Delar, kunskap och hjälp finns det dröser av både på hemmaplan i Sverige och förstås, i England. Men även i Europa, där engelska leverantörer har lager för att underlätta för kunder efter Brexit.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1983-08-16
Ursprungsbesiktning: 1965-05-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-05-24
Senast godkända besiktning: 1982-12-10
Besiktigad tom: 1983-12-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

I slutet av 50-talet drogs projektet igång med MGB som efterföljare till MGA. I september 1962 visades den nya roadstern upp och mottogs positivt, såväl av motorpress som av köparna. Motorn på 1798 cm3 med dubbla SU-förgasare gav fina fartresurser. Växellådan var fyrväxlad men mot en blygsamt tillägg fick köparna en elektrisk överväxel. Från och med 1965 förbättrades tekniken med en fem-lagrad vevaxel, oljekylare som standard samt en elektrisk varvräknare. Det här året kom även en snygg och praktisk tredörrars 2+2 coupéversion, kallad GT, i en för den tiden moderiktigt halvkombiutförande - design Pininfarina. Allt för att även jakt-, golf- och annan sport- och fritidsutrustning skulle få plats i sportbilen. Två år senare fick man även ner en sexcylindrig motor i den lilla bilen, såväl med som utan tak. Till 1970 års modell fick kylaren ett nytt utseende och aluminiumfälgar från Rostyle istället för plåtfälgar. Ekerfälgar kunde som alltid beställas genom åren.

Produktion av MGB fortsatte fram till 1981. Senare varianter gjordes och man kan i stort sett bygga sig en ny bil även idag. Allt från nytillverkade karosser och delar i stort och smått finns att tillgå.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort:

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-01-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG