Visa alla bilder

Saab 92A De Luxe (2-takt) — 1951

Tidig bil från andra produktionsåret. Samma ägarfamilj i sedan ny. Renoverad till utställningsskick för 30 år sedan och sedan utställd på Torsby bilmuseum. En av Sveriges absolut finaste tidiga Saabar.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Rak och fin i plåten, alla springor och spalter stämmer. Förefaller ha varit mycket lite körd och aldrig särskilt rostig eller upplagad. Mycket fin i alla detaljer. Unikt samlarskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
300 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14493
TORSBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 92A De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Rak och fin i plåten, alla springor och spalter stämmer. Förefaller ha varit mycket lite körd och aldrig särskilt rostig eller upplagad. Mycket fin i alla detaljer. Unikt samlarskick."

Beskrivning

Nuvarande ägares farbror, bosatt i Lysvik i Frykendalen i Värmland köpte bilen ny 1952. Han använde bilen till 1964, då den ställdes undan i en byggnad som använts som smedja, på gården i Lysvik. 1990 avled farbrorn och nuvarande ägare, som alltså var brorsonen övertog bilen i påföljande bodelning. Brorsonen tog fram och startade upp bilen och blev förvånad över hur hel fin den var. Han är bosatt i Stockholm så han körde bilen dit och satte i sitt garage i igång med renovering. När vi frågat hur renoveringen genomfördes berättade han att han började i med att demontera en sak i taget och gå igenom varje detalj, så den återställdes till så nära nyskick som möjligt. Härefter lades alla saker på hyllor, klara för återmontering. När karossen var ren så lagades några mindre rosthål under sätena. För övrigt var bilen i nästintill rostfri. Karossen hellackades, både under och in- och utvändigt i kulör som ligger nära originalkulören, buteljgrön. Härefter återmonterades allt, under ett års tid och bilen kunde godkännas på bilprovningen hösten 1991. Ägaren bedömer att bilen gått 13200 mil och eftersom den körts väldigt lite på vintern och alltid stått i smedjan, så har den klarat sig så bra. Motorn behövde inte renoveras då farbrorn hade köpt en utbytesmotor kort innan bilen ställdes undan. Originalmotorn skall finnas sparad och eftersöks för tillfället i Lysvik. När bilen var färdig renoverad togs den tillbaka till Värmland och användes ett par somrar innan den ställdes in för visning på Torsby fordonsmuseum.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1992-07-29 
  • Avläst mätarställning
    32 520 km 
  • Kw / hk
    19 / 26 
  • Drivmedel
    Bensin 2T 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen skall fungera felfritt i motor och växellåda, men bilen behöver en uppstartservice och nytt bränsle samt batteri, då den ej körts den senaste fem åren. Även bromsarna kan behöva kollas. De fungerar och ligger inte på, så bilen rullar lätt, men någon broms på högersidan går trögt enligt ägaren. Därför följer även med nya bromsdetaljer och en del andra reservdelar som hör till bilen (se bilder). Även original- första registreringsbevis och instruktionsbok och en hel pärm med papper från renovering och bilprovning med mera finns till bilen.

  • Skick interiör:

    Mycket fin originalinredning. Säten har till och med originalklädseln, tack vare att de var täckta med Artex formsydd skyddklädsel fram till 1991. Hastihgetsmätare och rattstång är renoverat och ser ut som nytt. Mattor är till stor del original. Innertak är bytt.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin kaross, rak och fin i plåten, dörr- och huvspalter stämmer perfekt. Det syns att den aldrig varit skadad eller rostig. Krom detaljer och lister är original och i skick utan anmärkningar. Glasrutorna är felfria liksom alla gummilister. allt detta är original, som klarat sig så bra då bilen alltid förvarats torrt och utan solljuspåverkan. Lika fin undertill och i motorrum och bagage. Undertill och i hålrum är bilen även professionellt rostskyddsbehandlad efter lackeringen. Lacken är av hög kvalitét och fortfarande felfri, med fin lyster, fast det gått 30 år sedan bilen lackerades.

  • Skick helhet:

    En av de absolut finaste och bästa tidiga Saabar vi stött på. En fröjd att syna i alla detaljer. Den är också byggd för att användas, varför den år omsogsfullt rostskyddbehadlad. Den är lika fin under mattorna och i alla detaljer som utanpå. Efter renoveringen 1991 har den bara körts 300 mil, och senast var sommaren 2017.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-07-29 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1992-07-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1992-07-29
Senast godkända besiktning: 2002-06-19
Besiktigad tom: 2009-06-22
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Torsby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-02-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG