Visa alla bilder

Volvo Amazon 2-d P 130 T B20 — 1970

En ägare i femtio år mellan 1969 och 2019! Orörd tidsstudie från 1970, alltid parkerad i varmgarage. Rostfri. Nyligen gummilist- och bromsrenoverad. Bästa motorn.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Volvo Amazon P 130 T – 1970 års modell, den sista, tvådörrars. Första registrering 1969-10-02, ägarbyte till nuvarande ägare 2019-03-29. Mätarställning 44369 (troligen 14436 mil). Ägd av samma par sedan ny, alltid parkerad i samma varmgarage."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12560
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 2-d P 130 T?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Volvo Amazon P 130 T – 1970 års modell, den sista, tvådörrars. Första registrering 1969-10-02, ägarbyte till nuvarande ägare 2019-03-29. Mätarställning 44369 (troligen 14436 mil). Ägd av samma par sedan ny, alltid parkerad i samma varmgarage."

Beskrivning

Rostfri i kaross och underrede, mindre uppslag och repor i lack samt lackskada vid förardörrens handtag (förmodligen av nyckelknippa). Felfri inredning och tak, förutom golvmattan som krackelerat av tidens tand.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1969-10-02 
  • Avläst mätarställning
    42340 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl, ljusbrun (kod 433-635) 
  • Färg
    Grön (kod 94) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ny bränslepump, slangar-/gummirenovering, ny olja och vätskor i motor, växellåda och bromssystem, nya bakre hjulcylindrar, renoverad bromskraftsbegränsare, renoverade bromsbackar, nya däck – tidstypiska Vredestein Sprint.

  • Skick interiör:

    Felfri inredning och tak, förutom golvmattan som krackelerat av tidens tand (ny finns att beställa hos VP Autoparts).

  • Skick exteriör:

    Rostfri. Omlackad vid vänster taklist, antagligen efter skada från takräcke. Helrekonditionerad.

  • Skick helhet:

    Volvo Amazon P 130 T av sista årsmodellen 1970 är udda att se. Bilen ägdes av första ägaren 1969-2019. Nuvarande ägaren har rekonditionerat, servat, låtit montera nya däck och bromsar. Nybesiktigad (för evigt!). Ett tillfälle som aldrig kommer åter.

Fakta om modellen

P 130 T: augusti 1969 - juli 1970 sista modellen, alla med nya B20-motorn. Nackstöd fram och säkerhetsbälten bak blir standard i Sverige. Den 3 juli 1970 rullade den sista Amazonen av bandet, en mörkblå bil med chassinummer 359726 som direkt hamnade i Volvos museum. Leveranser av packbilar till sammansättningsfabriker utomlands fortsatte under 1970 och de sista bilarna levererades i december till Sydafrika. Produktionen uppgick till 19 919 st under 1970, få finns kvar idag.

Total produktion Amazon: 667 323 stycken, fördelat på; 234 209 4-dörrars vagnar, 359 917 2-dörrars och 73 196 herrgårdsvagnar. 
 
Motor (1969-1970): typ B20, rak fyrcylindrig toppventilsmotor (121: B20A; 122S, 123GT: B20B)
Cylindervolym: 1 986 cm3
Borr x slag: 88,9x80 mm
Effekt (SAE): 90 hk vid 4 800 rpm (B20A), 118 hk vid 5 800 rpm (B20B)?
Den amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaard, som ritade Amazonen, tog fram flera prototyper som ersättare för Volvo PV 444. En av dessa var bilen som av pressen kom att kallas "Margaret Rose", och som var tänkt att komma i produktion 1954-55. Bilen hade drag av Volvo P1900, men tillverkades bara i ett exemplar. Ytterligare ett annat försök gjordes av den svenske affärsmannen Gösta Wennberg, som på Paris-salongen 1952 kom i kontakt med den italienske formgivaren Giovanni Michelotti. Volvo beslöt att Michelotti skulle rita en kaross, som senare kom att byggas av Allemano i Turin. Karossen satt på ett PV445-chassi, men då baksätet var närmast obrukbart (på grund av chassikonstruktionen) blev Volvo aldrig riktigt intresserade. Bilen gick under arbetsnamnet "Elisabeth I", och hade tydliga drag av den kommande Amazonen. Wennberg gjorde ännu ett försök, med "Elisabeth II", baserad på bottenplattan till PV 444 och med förbättrat baksäte. Tillverkningskostnaderna visade sig dock bli för höga, varför Volvo gav tummen ner. Enda exemplaret av bilen fick registreringsnummer BD 39068. Även denna bil hade Amazonens formspråk.[2]?Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[3] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[4]?Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Någon sådan modell kom dock aldrig i produktion.?Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970.?År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG