Visa alla bilder

Volvo Amazon 120 4-dr B16A — 1958

Svensksåld med endast tre ägare och fullständig historik. I samlarskick.

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av de bästa tidiga Volvo Amazon Bilweb Auction har besiktigat. Fin färgkombination och utmärkt skick, en verklig nackvridare!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
160 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12512
ALINGSÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av de bästa tidiga Volvo Amazon Bilweb Auction har besiktigat. Fin färgkombination och utmärkt skick, en verklig nackvridare!"

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
5
Skick interiör
4
Skick exteriör
5
Skick helhet

Beskrivning

En utmärkt omhändertagen och välskött Amazon av tidigaste modell. I samlarskick. Såld ny av Bil & Traktor i Borås 1958, intygas av originalkvitton.
Första ägaren hade bilen i hel 53 år och underhöll den i minutiöst skick. Original instruktions- och servicebok plus garantibeviset.
För drygt 20 år sedan genomgick bilen en mildare renovering med nya framskärmar och ny lack på nedre delen av karossen. Det svarta taket har fortfarande originallack.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Mätarställning
    63146 km 
  • Regnr
    CFP348 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Grå 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Chassinummer
    12812 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Perfekt skick, väl underhållen och rent motorutrymme,

  • Skick interiör: Betyg 5

    Nybilsskick interiört.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    För drygt tjugo år sedan mildare karossrenovering och ny lack under kupéöverdel. Utmärkt skick på samtliga kromdetaljer.

  • Skick helhet: Betyg 5

    En verkligen underbar bil "av den rätta sorten". Samlarbil i utställningsskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-12-01
Ursprungsbesiktning: 1958-10-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-04-27
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

P120A: juli 1956 - januari 1958. Amazonen presenteras för allmänheten den 1 augusti 1956, en 4-dörrars bil. Leveranserna kom igång först i mars året därpå. Två prototyper registrerades som 1956 års modell, tvåfärgslackerade med taket i annan färg än övriga bilen Vagnen hade den nya B16-motorn, men växellådan var PV:ns gamla 3-växlade; 6 volts elsystem; madrasserad instrumentbräda; säkerhetsbälten fram var standard; tvådelad nummerskyltsbelysning bak; tvåtonslack.

Den amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaard, som ritade Amazonen, tog fram flera prototyper som ersättare för Volvo PV 444. En av dessa var bilen som av pressen kom att kallas "Margaret Rose", och som var tänkt att komma i produktion 1954-55. Bilen hade drag av Volvo P1900, men tillverkades bara i ett exemplar. Ytterligare ett annat försök gjordes av den svenske affärsmannen Gösta Wennberg, som på Paris-salongen 1952 kom i kontakt med den italienske formgivaren Giovanni Michelotti. Volvo beslöt att Michelotti skulle rita en kaross, som senare kom att byggas av Allemano i Turin. Karossen satt på ett PV445-chassi, men då baksätet var närmast obrukbart (på grund av chassikonstruktionen) blev Volvo aldrig riktigt intresserade. Bilen gick under arbetsnamnet "Elisabeth I", och hade tydliga drag av den kommande Amazonen. Wennberg gjorde ännu ett försök, med "Elisabeth II", baserad på bottenplattan till PV 444 och med förbättrat baksäte. Tillverkningskostnaderna visade sig dock bli för höga, varför Volvo gav tummen ner. Enda exemplaret av bilen fick registreringsnummer BD 39068. Även denna bil hade Amazonens formspråk.[2]
Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[3] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[4]
Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Någon sådan modell kom dock aldrig i produktion.
Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970.
År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG