Visa alla bilder
Visa film

Volvo 740 GL B23 — 1986

Svensksålt rostfritt exemplar med få ägare. Ett verkligt strålande exempel på hur "Youngtimer" ska se ut!

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"700-serien ökar i attraktionskraft och värde. Sällan man ser ett sådant välskött exemplar av Sveriges verkliga slitvarg."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12458
DANNIKE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 70 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"700-serien ökar i attraktionskraft och värde. Sällan man ser ett sådant välskött exemplar av Sveriges verkliga slitvarg."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Väldigt fint exemplar, välvårdad och rostfri. Tidigt extra underredeshandlad med rostskyddsmedel har detta exemplar klarat sig ytterst väl.
En tidigare ägare i över 30 år som skötte om bilen på ett utmärkt vis.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1986/1986 
  • Första registreringsdatum
    1986-06-02 
  • Mätarställning
    176886 km 
  • Regnr
    MTH284 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
         / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Vit 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Chassinummer
    744813G0079813 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Full servicehistorik med kvitton, besiktigad och redo att köras hem med! Stark drivlina och välskött motorrum.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Helt i originalskick, fin klädsel, panel och innertak. Något sliten förarstol, se bilder.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Fin lack och helt rostfri. Lätt skrapmärke på stötfångare bak, några åtgärdade stenskott. Liten spricka i vinruta. Se bilder.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Välvårdad, rostfri och helt i originalskick. Nästan som att den rullat ut från Torslandaverken i går.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-05-09
Ursprungsbesiktning: 1986-06-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: Avst 2019-05-09
Besiktigad tom: - 2021-04-30
Senast godkända besiktning: 2019-04-15
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

700-serien introducerades med Volvo 760 som lanserades i februari 1982. 1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen. Först ut var 740 GLE med B23E-motor som hade insprutning och 130 hk. Därefter kom 740 GL med B23A som hade förgasare och 112 hk.
Volvo 740 är uppbyggd med en självbärande kaross, rakställd radmotor med växellådan fäst direkt bakom en bit in i kardantunneln. Bakom växellådan sitter kardanaxeln som via ett stödlager och två drivknutar överför den drivande kraften till bakhjulen genom en stel gammaldags gjutjärnsbakaxel. Som tillbehör fanns både lamelldifferential och slungdifferential, ofta vanligt på kombimodellen (745). Uppbyggnaden av Volvos egentillverkade bensinmotorer är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två
Produktionen upphörde sommaren 1992 på grund av att den snarlika vidareutvecklade modellen Volvo 940 kommit ut på marknaden, men två decennier efter produktionsstopp var fortfarande bilar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG