Visa alla bilder
Visa film

Volvo 544A Sport B16B — 1960

Vackert använt och snyggt slitet exemplar av en tidig PV 544 med en sportig dubbel förgasarbestyckning på en av de sista versionerna av B16-motorn.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rejäl PV med tidens tand ärligt närvarande. Fin proveniens med andra ord, och den låga körsträckan märks i den mekaniska känslan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12480
LANDSKRONA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 544A Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rejäl PV med tidens tand ärligt närvarande. Fin proveniens med andra ord, och den låga körsträckan märks i den mekaniska känslan."

Beskrivning

En PV 544A Sport med den snart utgående B16-motorn var den sportigaste PV:n modellåret 1960. B16B-motorn med dubbla förgasare och effekt på 85 hk SAE (78 hk DIN) var egentligen en exportmotor för USA, men erbjöds som alternativet Sport på hemmamarknaden. Första serien (A) av PV544 tillverkades mellan 1958-1960 och var den mest sålda med 99 495 bilar tillverkade.
Det här exemplaret såldes ny 1960 till en man i Gävle, ärvdes av hans son 1989 och såldes 2017 till nuvarande ägare. Bilen har fått vara orörd genom åren och utstrålar en härlig känsla av använd bil, men ändå med en medveten och försiktig vård.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-04-13 
  • Avläst mätarställning
    92000 km 
  • Kw / hk
    57 / 78 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Olivgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn låter fint och det märks att den inte har gått långt. 6V-batteriets styrka till startmotorn låter lite trött som de alltid gör, men mekaniskt känns hela bilen frisk och pigg.

  • Skick interiör:

    Sliten, men snygg interiör. Här är det samma status som det yttre; orört, och med tillhörande historiska fuktfläckar på innertaket. De gamla nitroglycerintabletterna i handskfacket är naturligtvis ovidkommande, men berättar ändå en del av historien. Eller, vi vet att ägaren har låtit dem vara kvar som en komisk hälsning till fllm/seriefiguren Åsa-Nisse som lär ha haft det som ett effekthöjande trim i sin bil i någon film.

  • Skick exteriör:

    Några tydliga små rostangrepp i skärmar och trösklar, originallack förutom skärm och delar av vänster bak som har en äldre omlackering efter en skada under den första ägarens körning. En polering av orginallacken skulle sannolikt minska skillnaden i färgton, men å andra sidan är det här också en del av bilens historia. Undertill är den grundligt rostskyddad genom åren.
    Fälgarna är handsprayade med silverfärg, men kan förstås enkelt lackas i original olivgrön kulör, Volvo Olive Green no.56. Notera det orörda reservhjulet i bagaget.

  • Skick helhet:

    En samlarbil redo att entusiastbrukas. Hela bilens utstrålning bygger på det orörda, dokumentationen, historien och de få ägarna. Allt detta bidrar till proveniensen och representerar en fin trend bland samlarfordon idag; att det orörda berättar historien.
    Bilen är körklar och besiktningsbefriad.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-02-20
Ursprungsbesiktning: 1960-04-13 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1960-04-13
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-06-26
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 3

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG