Visa alla bilder

Volkswagen SP2 (1600) — 1973

En av mycket få SP-2 som funnits i Sverige sedan 1970-talet. Tillverkad i Brasilien och en av Volkswagens mest vackra och sportiga men okända modeller.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

""Fint vålvårdat bruksskick. Äldre omlack. Några blåsor och repor finns. Inredningen normalt välvårdat.""

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
250 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12448
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen SP2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

""Fint vålvårdat bruksskick. Äldre omlack. Några blåsor och repor finns. Inredningen normalt välvårdat.""

Beskrivning

En av Volkswagens snyggaste och mest okända modeller. Tillverkad i Brasilien i bara 10 000 exemplar. Orenoverad och tidigt intagen till Sverige som flyttgods. Karossen är ritad av Volkswagen i Brasilien och byggd helt i plåt. Motorn är en original 1500S med dubbla förgasare.
Detta exemplar kom till Sverige 1977 och till Pålsboda 1993 då Bengt Holmgren köpte Volkswagen-handlaren EG Larssons fina samling.
Denna bil är i orenoverat, orört normalt bruksskick (betyg 3). Hel och fin men man kan se spår av användande, (drygt 16000 mil) på inredningen och utvändiga detaljer. Omlackerad på 1970-talet med lite för tjockt färglager. Fin matta och fint innertak. Spår av rökning i bilen. Inredningen i handskfacket saknas. Sidodekoren exteriört är monterad på icke originalvis. Fint helhetsintryck trots anmärkningarna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1977-09-05 
  • Avläst mätarställning
    11615 km 
  • Kw / hk
    55 / 74 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Brun Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint kommer att behöva en service och bromsar inspektion

  • Skick interiör:

    Beige kostläder, helt men något slitet

  • Skick exteriör:

    Hel och fin, orenoverad. Några repor, rostfläckar och skav finns.

  • Skick helhet:

    Normalt välvårdad för orenoverad bil med denna ålder.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1994-07-26
Ursprungsbesiktning: 1977-09-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1977-09-05
Besiktigad tom: - 1991-06-30
Senast godkända besiktning: 1990-08-07
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

SP-1 och SP-2 var Volkswagens sportbil inhemskt tillverkad för den brasilianska marknaden. På 1970-talet var Brasilien stängt för import och den enda sportbilen på marknaden var den åldrade Karmann-Ghian.
Volkswagen i Brasilien som alltid haft ett visst mått av självstyre beslutade att starta upp ett eget projekt. Prototypen stod klar 1971 och namnet blev SP (Special).
SP-1 hade 1600-motor men bara 64 hk räckte inte långt och efter bara knappt 90 bilar tillverkade gick man över till SP-2 med 1700 kubiksmotor och ytterligare tio hästar.
Volkswagen SP-1 och SP-2 tillverkades mellan 1972 och 1976 i sammanlagt 10 205 exemplar.
Idag en mycket sällsynt bil med stort samlarvärde, men också kul att köra med enkel VW-mekanik.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG