Visa alla bilder

Triumph 1300 4-door 1.3 — 1967

En ytterst fin och välrenoverad Triumph 1300, en av de bästa vi sett! Svensksåld lågmilare i utställningsskick och nybesiktigad.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Helrenoverad, utfört professionellt. Med full dokumentation är detta exemplar en av de finaste som vi någonsin har sett."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
53 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12516
FRITSLA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph 1300 4-door?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Helrenoverad, utfört professionellt. Med full dokumentation är detta exemplar en av de finaste som vi någonsin har sett."

Beskrivning

Triumph 1300 är en särling i våra dagar och just detta exemplar i enastående helrenoverat proffsskick inget annat än en pärla. "Bättre än nyskick". Original instruktions- och servicebok, plus original försäljningsbroschyr.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-05-25 
  • Avläst mätarställning
    36033 km 
  • Kw / hk
         / 62 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Röd konstläder 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Enastående utmärkt i allt, nybesiktigad.

  • Skick interiör:

    Enastående utmärkt i allt.

  • Skick exteriör:

    Enastående utmärkt i allt.

  • Skick helhet:

    Helt oklanderligt felfritt exemplar. Ett verkligt underbart tidsdokument från sin tid. -Rule Britannia!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-07-30
Ursprungsbesiktning: 1967-05-25 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1967-05-25
Besiktigad tom:
Senast godkända besiktning: 2020-03-23
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Sedan Leyland Motors tagit över Standard-Triumph 1961 fick man äntligen in lite pengar för produktutveckling. Högt upp på listan stod en modern efterträdare till Herald. BMC hade visat vägen med sin nya Austin 1100 och Triumph anammade idén med framhjulsdrift. Så långt som till tvärställd motor gick man dock inte. Triumphs konstruktörer prioriterade liten vändradie och lekte även med tanken på fyrhjulsdrift. Därför fick den nya bilen längsställd motor. Liksom BMC placerade man växellådan under motorn, men undvek nogsamt konkurrentens misstag med gemensamt smörjoljesystem. Karossen ritades av Giovanni Michelotti och var mycket lik den större 2000-modellen. Triumph planerade för en tvådörrarsvariant, men bara fyrdörrarskarosser kom att tillverkas. Även hjulupphängningarna var lika den större syskonmodellen, med MacPherson fjäderben fram och individuell bakvagn med snett bakåtriktade länkarmar och skruvfjädrar.
1300
Den nya 1300:n presenterades i september 1965. Bilen blev aldrig den ersättare till Herald som var tanken från början. För att tjäna in utvecklingskostnaden höll man priset uppe genom att skicka med mycket utrustning och därigenom fann man en ny nisch för lyxiga småbilar, med påkostad inredning och fina vägegenskaper.
Produktionen uppgick till 113 008 exemplar.
1300 TC
1967 kompletterades utbudet med en sportigare version med dubbla SU-förgasare. Prestanda var avsevärt bättre än standardmodellen.
Produktionen uppgick till 35 342 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG