Visa alla bilder

Mercedes-Benz 350 SL — 1972

En tidig representant för SL-serien, en av Mercedes mest långlivade modeller. Välbevarad och genom åren lite personligt fixad interiört, förmodligen på 80-talet.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Frisk och fräsch M-B SL med bra potential. Kör som den är eller återställ säten och fälgar med originalprylar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12532
LIDKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 350 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Frisk och fräsch M-B SL med bra potential. Kör som den är eller återställ säten och fälgar med originalprylar."

Beskrivning

R107 var internbetckningen för SL-modellen från Mercedes och för många allmän-entusiaster är bilen synonym med Dallas och Bobby; en långkörarserie på TV med elaka, rika och sluga individer, en röd SL och en oljearvinges volymfrisyr.
Det var en tung bil, en eftergift till USA och säkerhetskraven där, exportmarknaden som var (och är) den viktigaste för Mercedes. SL står trots allt för Sport Leicht, men att vara lätt och sportig var aldrig R107:s signum. R107:an är Mercedes näst längst tillverkade modellserie med en produktionscykel på 18 år, det är bara G-Klass Geländewagen som bräcker den sviten.
Det här är ett tidigt exemplar, såld ny i Schweiz (enligt dekal i motorutrymmet) och importerad till Sverige på 90-talet. Bilen säljs på auktionen genom ett dödsbo.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1996-08-09 
  • Avläst mätarställning
    242360 km 
  • Kw / hk
    143 / 195 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Rödmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Kraften hos V8:an är inte överväldigande, men den mjuka gången är det. Lådan kan behöva lite justering av växelväljaren, detta kommer att göras innan leverans.

  • Skick interiör:

    Någon gång, förmodligen på 80-talet i Schweiz, tyckte någon att interiören behövde fräschas upp med skinnklädda Recaro LS-stolar och lite allmänt matchande i samma ljusa färg. Recaro-stolarna är avgjort mycket bekvämare än de platta och hårdsittande originalstolarna, men de behöver fixas lite med bland annat några reglage som saknas.

  • Skick exteriör:

    Fin lack och plåt, suffletten verkar ha legat ihopvikt länge (litet veck vid fästet i bakkant) men känns nästan nysydd med fina plastrutor och snyggt vinrött Sonnenland-tyg. Vidare är även hardtopen i fint och polerat skick.
    Sufflettluckan har en liten buckla/skada på mitten.

  • Skick helhet:

    Rolig bil för SL-entusiasten som gillar de tidiga bilarna, i synnerhet när ett exemplar som det här har klarat sig väldigt bra från rostangrepp.
    Fälgarna är av eftermarknadstyp, köparens smak får avgöra om de duger eller om en jakt på originalfälgar är värt ansträngningen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-09-01
Ursprungsbesiktning: 1996-08-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-08-09
Besiktigad tom: - 2009-03-31
Senast godkända besiktning: 2007-03-21
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG