Visa alla bilder

Chevrolet Corvette C4 LT1 5,7 V8 — 1993

Trevlig och välbevarad Corvette C4 i attraktiv färgkombination. "British Racing Green Metallic" med svart läderinredning. Den perfekta sommarsportbilen.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fantastiskt härligt V8-vrål från den fina 5.7-liters LT1-motorn – drivlinan är solid. En verkligt fin lågmilare av "det rätta virket"."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12548
LIDKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Corvette C4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fantastiskt härligt V8-vrål från den fina 5.7-liters LT1-motorn – drivlinan är solid. En verkligt fin lågmilare av "det rätta virket"."

Beskrivning

Importerades redan 2002 och har sedan dess rullat endast totalt 500 mil, uteslutande på sommarhalvåret. Skiljer ut sig från alla röda Corvette med sin mörkmetallic i BRG-kulör. Alltid i garage under vinterhalvåret sedan import till Sverige. Utrustning: ABS bromsar ACC/klimatanläggning airbag förare och passagerare, antisladdsystem centrallås, CD-stereo/kassett, elhissar, elspeglar, elstolar, färddator.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    120786 km 
  • Kw / hk
         / 305 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mörkgrön metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint på vägen med maffigt kraftpaket. Lampa för aktivt chassi varnar felaktigt men har ingen effekt på väghållningen.

  • Skick interiör:

    Väldigt hel och fin inredning, säten, mattor och bagageutrymme. Något slitet förarsäte (se foto).

  • Skick exteriör:

    Hel och välskött kaross samt lack. Små märken/stenskott på främre stötfångaren och slitna gummilister (se foto).

  • Skick helhet:

    Härlig att köra, snygg att se på och ett verkligt kraftpaket till drivlina. Fantastiskt härlig sommarbil för semesterlediga vägar utan mål.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-08-19
Ursprungsbesiktning: 2002-01-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-04-24 (930618) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: - 2020-06-30
Senast godkända besiktning: 2019-04-09
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2627 Kr
Betalningsmånad: Jan 2020
Skatt betald t.o.m: 2020-01-31
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

C4 (1984-1996) Corvette C4

Chevrolet Corvette Grand Sport från 1996
National Corvette Museum i Bowling Green, Kentucky.
Den fjärde generationen avlöste 82:orna men då som 1984 års modell Året 1983 hoppade man helt sonika över. C4 var en helt ny bil och man hade vid utvecklingsarbetet fokuserat på att förbättra vägegenskaperna.
1984-1990
Den första generationen av C4 lanserades 1984. Samma år öppnades den nya Corvettefabriken i Bowling Green, Kentucky. 1986 lanserades ABS-bromsar som standard och 1988 kom den nya 6-växlade manuella växellådan som fick hänga med i den betydligt motorstarkare ZR1-modellen.
1988 fanns det en specialversion för att fira 35-årsjubileet av Corvetten. Bilarna var vita med vita fälgar och vit skinninredning.
1990 lanserades värstingmodellen ZR1. Bilen fick en modernare bakdel samt en motor på 385 hästar, även en ny modern instrumentbräda lanserades i samtliga modeller.
1991-1996
1991 blev det stora förändringar på Corvetten, ny front, nya lister, nya fälgar samt nya sidostycken.
1992 lanserades den nya standardmotorn (LT1) på 300 hästar. Även små ändringar av inredningen gjordes.
1993: En special version släpptes för att fira Corvettens 40-årsdag. Bilarna var vinröda med vinröd inredning. Effekten i ZR1-versionen höjdes från 385 hk till 405 hk.
1994 gjordes ännu en modifiering av instrumentpanelen med bland annat en ny sorts ratt, nya mätarnålar samt en ny modell av stolarna. Det kom även ett nytt insprutningssystem till motorn.
1995 var sista året som man tillverkade ZR1-versionen av C4:an. Sen producerades 521st pace car-corvetter till Indianapolis 500.
1996: Nu lanserades två olika specialversioner av Corvetten tillverkades. Den ena var Grandsport-versionen och den andra var collector edition. Även en ny motor lanserades som standard för alla manuella corvetter och gick inte ens att beställa med automatisk växellåda. Motorn lämnade 330 hk och fick beteckningen LT4.
ZR-1
Denna prestandamodell hade en 32-ventilsmotor med överliggande kamaxlar som utvecklats av Lotus. Från starten 1990 till 1992 levererade LT5-motorn 375 hk, och från 1993 till 1995 var uteffekten 405 hk. ZR-1 var en av den tidens snabbaste standardbilar då tillverkningen lades ned 1995. Karossen är för ett otränat öga lik den vanliga C4:an men så är det inte. Dörrarna är annorlunda, bakskärmarna är bredare samt bakdelen är bredare än på den vanliga C4:an. ZR1 modellen såldes endast i coupé (targa)-utförande.
Grand Sport
Chevrolet släppte 1996 Corvette Grand Sport (GS) för att markera att C4 upphörde att tillverkas. Namnet Grand Sport lånades från den ursprungliga Grand Sport från 1963. Totalt tillverkades 1 000 GS Corvetter, 810 coupéer och 190 cabrioleter. Den kunde enbart köpas med en färgsättning, blå med en vit rand över huven samt ett rött fält över vänster framhjul. Grandsporten hade som standard LT4-motorn som lämnar 330 hk i stället för LT1:ans 300 hk. LT4 motorn gick endast att köpa med manuell växellåda och var standard i alla 1996 års modell Corvette med manuell låda.
Speedster
1991 släpptes Callaway Corvette Speedster. Callaway Corvette Speedster är byggd av Reeves Callaway och gjord för att slå ZR-1. Callaway byggde om bl a Corvettens hjulupphängning för att förbättra bilens köregenskaper. Motorn är en 350 in³ (5,7 l) L98 V8:a med en sänkt kompression till 7,5:1 och dubbelturbo. Accelerationen för 0-100 mph (0-160 km/h) är på 12,1 sekunder och toppfarten anges till 296 km/h (185 mph). Motorn lämnar 426 bromsade hästkrafter (420 bhk, 313 kW) vid 4250 varv och 761 Nm (562 lb-ft) vid 2500 varv. Växellådan är manuell och har sex växlar. Endast 50 bilar byggdes.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG