Visa alla bilder

BMW Isetta 1 cyl 4-takt — 1959

Ovanlig MC-bil i orört skick. Tillverkad i England

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ovanligt att se i detta originalskick, har stora möjligheter att bli en fin samlarbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12492
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ovanligt att se i detta originalskick, har stora möjligheter att bli en fin samlarbil."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

2
Skick tekniskt
2
Skick interiör
2
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Har rullat sedan ny i Skaraborgs län, undanställd för många år sedan och har därför klarat sig bra.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    R1006 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    9 / 13 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Blå 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 2

    Renoveringsobjekt, ej testad. Rost i golv. Baklyktor saknas.

  • Skick interiör: Betyg 2

    Sliten originalinredning med renoveringsbehov.

  • Skick exteriör: Betyg 2

    Sliten originallack med lite bucklor bak. Fin patina

  • Skick helhet: Betyg 3

    En bil med stora möjligheter. Renovera den mekaniskt och behåll originalskicket eller gör en helrenovering. Papper finns för ursprungskontroll.

Fakta om modellen

BMW Isetta var en tysk mikrobil som tillverkades av BMW åren 1955-1962.

BMW Isetta lanserades 1955 och tillverkades på licens från italienska ISO som utvecklat Isetta. I Isettan satt en 250 cc fyrtaktsmotor av egen tillverkning. Den var på 12 hk och gav bilen en toppfart runt 85 km/h. 1956 kom även en 300 cc motor, med ytterligare en hk.

De första åren fanns bara den fyrhjuliga varianten. Bakaxeln saknade differential, men genom att bakhjulen satt ganska nära varandra, märktes det knappt. Den fyrhjuliga registrerades i Sverige som bil, och hamnade därför i ett svårt konkurrensläge - få såldes.

Från att den trehjuliga versionen lanserades 1959, såldes endast denna i Sverige, då kundunderlaget blev ett helt annat, nämligen äldre svenskar som skaffat Mc-kort på 1930-talet, då få hade råd med bil. Komforten hos en täckt motorcykel lockade nu när ekonomin blivit bättre, detta utan besväret att behöva uppgradera körkortet. Denna kundgrupp fick inget att välja på när alla Mc-bilstillverkare lade ner produktionen runt 1964, så de hade bara att hålla liv i den mc-bil de hade, så länge de orkade köra. Ibland långt in på 1970-80-talet, då samlarintresset för dessa fordon vaknade. Därav den mycket högre bevarandegraden av Mc-bilar i Sverige, jämfört med fyrhjuliga mikrobilar som till exempel Goggomobil från denna tid.

Modellen såldes i ganska stora antal och bidrog till att klara BMW ur den kris man befann sig i. Bolaget hade vid denna tid svårt att sälja sina stora vagnar.

Isetta gjordes även på licens av andra tillverkare, bland annat i Storbritannien. En del av dessa exporterades till Sverige.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG