Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon 121 B20 — 1969

Volvo Amazon i ett ovanligt utförande – en civil polisbil som nu har renoverats till mycket gott skick.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av Sveriges mest populära veteranbilar i en version som det idag inte finns många bevarade av. En klassiker som går att använda, men som har en extra krydda i att det är en äkta polisbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
30 OKT 11:10
72 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18853
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 73 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1521
27 OKT 19:40
72 000 SEK
16277
27 OKT 15:17
71 000 SEK
32350
25 OKT 09:28
60 000 SEK
42308
25 OKT 01:08
58 000 SEK
28646
24 OKT 20:52
57 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 121?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av Sveriges mest populära veteranbilar i en version som det idag inte finns många bevarade av. En klassiker som går att använda, men som har en extra krydda i att det är en äkta polisbil."

Beskrivning

Volvo Amazon som varit civil polisbil i Västerås. Att den inte varit en svartvitt patrullbil innebär i princip bara att den inte hade siren, utryckningsljus och svartvit lackering, men all annan polisutrustning fanns. Av det första registreringsbeviset framgår att den hade kommunikationsradio, tillsatsvärme och differentialspärr. År 2019 köptes den av en polisbilssamlare, och han har sedan dess genomfört en omfattande renovering av bilen. Den har rostlagats och sedan professionellt lackerats om i originalkulören mörkgrön, färgkod 94. Bromsar, fram- och bakvagn har renoverats. Inredningen har fått stolarna omklädda med klädselsatser från VP Autoparts, och därifrån kommer också det nya innertaket. B20-motorn har enligt ägaren helrenoverats. Växellådan är genomgången medan bakaxeln är orörd. Ett lika stort arbete som själva renoveringen av bilen är att den nu är återställd med all polisutrustning. Polisversionens speciella dörrfickor har nytillverkats av en holländsk specialist för den här bilen. Bakom framrutan sitter en stillbildskamera för dokumentation och i hatthyllan finns fläkten som polisbilarna hade. Reflextejp finns i dörrkarmarna och bak sitter ett backljus. En av de speciella detaljer som Rikspolisstyrelsen såg till att utrusta polisbilarna med var att man från ratten kunde få vindrutetorkarsprutning och vindrutetorkaren igång samtidigt med en rörelse. Med ratten kan man också få igång kommunikationsradion. Den speciella ratten finns på den här bilen, men ingen polisradio på instrumentpanelen; däremot sitter basenheten i bagageutrymmet. Där finns också en nytillverkad låda för polisutrustning och de detaljer som syns på bilderna följer med bilen. Den nuvarande ägaren tycker om att renovera bilar men är inte lika intresserad av att köra dem, så sedan Amazonen blev klar 2024 har den inte använts. Som det ofta blir vid helrenoveringar återstår några detaljer att fixa; det gäller bland annat framsätenas ryggstödsjustering. En uppsättning nycklar finns. Ingen servicebok finns, men däremot en kopia på det första registreringsbeviset. Mätaren på Volvo Amazon slår om vid 10 000 mil, och i den här bilen står mätaren idag på 6 173 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1968-10-30 
  • Avläst mätarställning
    61730 km 
  • Regnr
    AAN668 
  • Chassinummer
    315139 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och motorn går fint. På tomgång hörs ett visst missljud som sannolikt kommer från den nya fläktremmen. Vid testtillfället fanns inget att anmärka på vad gäller bromsar, hjulupphängning eller växellådans funktion.

  • Skick interiör:

    Mycket av inredningen är nytillverkad och därför i gott skick. I instrumentpanelen finns den korrekta polisutrustningen. På platsen där en polisradio ska sitta finns ett tomt hål; där sitter normalt en radio på vanliga Amazoner. Fönsterveven på förardörren är ersatt med en skruv och mutter, och på växelspaksknoppen saknas växlingsmönstret. Framsätenas ryggstöd lutar lite för mycket bakåt och går inte att justera upp.

  • Skick exteriör:

    Karossen är nylackad och detaljer som stötfångare och lister är i ett skick som motsvarar lackens skick. Vänster framdörr sticker ut något från karossen och även bakluckan är inte helt rätt inpassad. En av fälgarna har lite ytrost.

  • Skick helhet:

    En av Sveriges vanligaste veteranbilar i ett ovanligt utförande. Den nuvarande ägaren har gjort ett stort och väl genomfört arbete med att renovera Amazonen. Den är körklar, och detaljer som att förardörren sticker ut något och att framstolarnas ryggstödsjustering inte fungerar går att åtgärda efterhand.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-28
Ursprungsbesiktning: 1968-10-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-10-30
Senast godkända besiktning: 2024-06-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Volvo Amazon blev en mycket viktig bil för den svenska polisen, och för Volvo gav beställningarna också värdefull input som bidrog till att utveckla bilmodellen. På 1950-talet var svensk polis huvudsakligen en kommunal verksamhet, men det fanns också en statlig polis som bland annat ägnade sig åt trafikövervakning utanför städerna. År 1958 lade statspolisen sin första beställning på Volvo Amazon, och en del av de bilarna hade vita skärmar och tak medan motorhuven, bakluckan och dörrarna var svarta. Samtidigt stod ordet "polis" i stora blockbokstäver. Att det syntes så tydligt att det var en polisbil var en nyhet i Sverige, och inspirationen kom från USA. Polisens bilar hade en rad specialdetaljer, men också utrustning som senare kom på de bilar som vanliga kunder köpte. Till exempel fick polisens Amazoner redan 1959 skivbromsar fram, vilket blev standardutrustning på Amazon Sport 1962. När all polisverksamhet i Sverige blev statlig 1965 skedde en storsatsning på fordon, och bara det året köpte Rikspolisstyrelsen in 294 fyradörrars Amazon. Volvo Amazon blev också en exportsuccé som polisbil. Förutom i de nordiska länderna fanns den som polisbil i bland annat Chile, Grekland, Nigeria, Peru och Schweiz. Den som har sett en brittisk deckare på teve har nog lagt märke till att Volvo fortfarande förekommer flitigt som polisbil, och allt det började faktiskt med Amazon. Den var till och med den allra första utländska polisbilen i Storbritannien. År 1965 köpte The Hampshire and Isle of Wight Constabulary in fyra Amazon-herrgårdsvagnar.

Det var långt ifrån alla polis-Amazoner som var målade patrullbilar. Många var också civila, och Amazon var den första polisbilen i Sverige som utrustades med så kallad Traffipaxkamera, som användes för hastighetskontroller.

Trots att Volvo 140-serien lanserades hösten 1966 fortsatte den svenska polisen att köpa in Amazon i stort antal, bland annat för att det tog tid att ta fram specialdetaljer för förvaring av polisutrustning.

Under de 14 år som Volvo Amazon tillverkades ändrades en hel del. Den första årsmodellen, 1957, hade B16-motor, treväxlad manuell växellåda och 6-volts elsystem. Sedan kom en fyrväxlad låda, och från årsmodell 1962 infördes 12-volt och den nya B18-motorn. Till årsmodell 1969 fick Amazon återigen en ny motor. B20 hade en cylindervolym på två liter, och samtidigt infördes ett tvåkrets bromssystem.

Årsmodell 1970 blev den sista för Amazon, och även den fanns som polisbil. Därför var Amazon i tjänst hos den svenska polisen fram till mitten av 1970-talet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG