Visa alla bilder
Visa film

Formel Junior Hackåsarn 940cc 2T — 1960

En Formel Junior-bil som är one of a kind. Byggd under bar himmel i Jämtland med en Saab tvåtaktsmotor. Fullt körbar och är redo för nya tävlingar!

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Svensk ingenjörskonst från Trollhättan, kombinerad med ett okuvligt teknikintresse från ett då 21-årigt universalgeni, resulterade i den här unika formelbilen som har körts i många år i Racerhistoriska Cupen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
30 OKT 14:00
63 314SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18851
LINDESBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 64 314 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
11607
27 OKT 20:38
63 314 SEK
43101
27 OKT 13:58
61 000 SEK
4129
25 OKT 22:22
50 000 SEK
30703
25 OKT 10:02
37 314 SEK
11607
25 OKT 00:30
36 314 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Formel Junior Hackåsarn?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Svensk ingenjörskonst från Trollhättan, kombinerad med ett okuvligt teknikintresse från ett då 21-årigt universalgeni, resulterade i den här unika formelbilen som har körts i många år i Racerhistoriska Cupen."

Beskrivning

Formel Junior-bilen som kallas Hackåsarn byggdes av en då 21-årig Mats Ragnarsson i Jämtländska Hackås. Den är rörramsbyggd och har karossplåtar av aluminium. Saab-motorn på 940 cc sitter ihop med en växellåda från Volkswagen som är upp och ner, så växellägena är baklänges. Trumbromsarna kommer också från Volkswagen. Till skillnad från Saab Formula Junior, som tillverkades av biltillverkaren själv, är detta en bakhjulsdriven formelbil. Bilens HTP-handling är giltig till den 31/12 2029, och märket är "Hackås" med chassinumret MRS001 – efter byggaren Mats Ragnarsson. Den nuvarande ägaren har renoverat bilen och sedan tävlat i Racerhistoriska Cupen. Den har körts varje säsong under många år; de senaste åren har dock ägarens kamrat suttit bakom ratten.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    röd/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startade och motorn fungerade bra vid dokumentationstillfället. Den 940 cc stora motorn är racetrimmad men byggd för driftsäkerhet.

  • Skick interiör:

    En använd men väl fungerande Formel Juniorbil med en extra krydda i form av Saab-delarna. Här finns en Moto-Lita-träratt och instrument från Saab.

  • Skick exteriör:

    Aluminiumkarossen är patinerad, eller "race-battled" om man så vill. Huvlåsen ville inte riktigt stanna på plats, så man har använt gaffatejp för att hålla dem i stängd position.

  • Skick helhet:

    Ordet unik ska användas när det verkligen är tillämpligt. Men den här Formel Junior-bilen som byggts av en yngling i Jämtland, som tog till sig konceptet med den då nya och spännande tävlingsklassen, är verkligen unik. Att karossen har sina bucklor och repor bidrar bara till charmen och historien kring den här bilen. Hackåsarns HTP-handling är giltig i drygt fyra år framåt, så nu är det dags för en ny ägare att fortsätta berätta historien om den här bilen i praktisk handling på racerbanorna.

Ägarens kommentar

Det är en fruktansvärt rolig bil att köra; den väcker mycket uppmärksamhet när man kommer ut med den – om inte annat för röken och ljudet. Jag har kört den i Racerhistoriska Cupen och har successivt bytt upp mig till lite modernare bilar. Jag överlät tävlandet till en kamrat som har fått köra de tävlingar han vill. Han har kört i 5-6 år nu, främst på Gelleråsen, men också på Falkenberg och Knutstorp. Så den har varit motionerad varje år sedan vi fick igång den.

Fakta om modellen

Den första tävlingen i racingklassen Formel Junior kördes i Italien 1958 och den blev sedan enda formelbilsklassen under Formel 1 när Formel 2 och Formel 3 lades ner under de tidiga åren av 1960-talet. Bland tillverkarna fanns Cooper, Lotus och Saab, som byggde två framhjulsdrivna Formel Junior-bilar. I jämtländska Hackås byggdes också en Formel Junior-bil med Saab-motor. Mats Ragnarsson är ett tekniskt universalgeni som har tillverkat tändstift själv, renoverat veteranbilar och byggt fungerande skalmodeller av en V12 Merlinmotor och en stjärnmotor. År 1960 tog han en tvåtaktsmotor från en Saab 93 och byggde en Formel Junior-bil. Mats Ragnarsson berättar att han inte gjorde några ritningar och att han inte ens hade något riktigt garage, utan bilen byggdes delvis under bar himmel. Den fick ett rörramschassi och karossen bockades till av aluminumplåtar. Han skaffade isdäck och körde på is, men inte i några riktiga tävlingar. Senare bytte han Saab-motorn mot en 1000-kubiks BMC-motor. Efter några år sålde Mats Ragnarsson den.

Många år senare köpte den nuvarande ägaren Formel Junior-bilen, som nu kallas Hackåsarn, som ett renoveringsobjekt. Nu fick den åter en Saab-tvåtaktsmotor som byggdes av Tim Bishop tillsammans med Ströms Trimningsservice i Trollhättan.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lindesberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG