Visa alla bilder
Visa film

Ford Model A Phaeton — 1929

En i nordliga trakter lite ovanligare model A i sin phaeton-kostym. Förhållandevis lättkörd i dagens trafik, prydlig och extra rolig i en öppen konfiguration.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Model A-bilarna har fått en liten uppsving bland förkrigsbilarna idag; lättkörda, roliga och förhållandevis prisvärda. Det här exemplaret representerar sin genre med en fin stolthet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
30 OKT 13:10
92 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18835
RYDÖBRUK
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 93 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
43102
27 OKT 15:35
92 000 SEK
32308
25 OKT 08:59
91 000 SEK
2357
25 OKT 08:13
82 000 SEK
28646
24 OKT 23:22
81 000 SEK
28361
24 OKT 18:09
80 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model A Phaeton?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Model A-bilarna har fått en liten uppsving bland förkrigsbilarna idag; lättkörda, roliga och förhållandevis prisvärda. Det här exemplaret representerar sin genre med en fin stolthet."

Beskrivning

Enligt uppgift såldes den ny i Sverige och det är intressant att en phaeton-kaross (fällbar sufflett, fyra dörrar, fyra sittplatser och inga fasta sidorutor) hittade hit. Man kan föreställa sig att karossformen sålde bra i USA:s soliga delstater, men den hade nog lite svårare med vädret i Sverige, även om påhängsrutorna för dörrarna gav ett visst väderskydd. Registret säger att den registrerades för trafik i juli 1974, och sannolikt har förts in i det nya (1973) datoriserade registret då. En tidigare ägare, den förra, renoverade bilen, oklart när. Den nuvarande ägaren (dödsboet) köpte den i alla fall redan 1991 och har vårdat och bevarat bilen i det fina skicket den är idag.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1929/1929 
  • Första registreringsdatum
    1974-07-15 
  • Avläst mätarställning
    71 111 km 
  • Regnr
    GWD356 
  • Chassinummer
    A1640010 
  • Kw / hk
    29 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt med rätt inställningar för tändning och bränsle, och med ett tränat motoröra, dubbeltramp och rätt varv är en rolig upplevelse att köra en Ford Model A.

  • Skick interiör:

    Den nuvarande ägarens son berättar att har varit otaliga bröllopspar genom åren som har fått åka i baksätet. Och det är verkligen som gjort för en värdig färd med gott om benutrymme, härlig soffa och hög position över marken.

  • Skick exteriör:

    Snyggt och propert yttre i ett representativt skick i en sober färgkombination med svarta skärmar, mörkblå kaross och svart sufflett. Bra däck

  • Skick helhet:

    Charmig version av modellen i ett körklart och fint bevarat skick. Regelbundet sommarmotionerad de senaste 35 åren. En fin Model A för ett slags vardagligt entusiastbrukande och en snart hundraårig viktig representant för automobilens historia.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-06-24
Ursprungsbesiktning: 1974-07-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1974-07-15
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Ford Model A finns i förhållandevis stort antal i Sverige, men de syns sällan i trafiken. A-Forden var efterföljare till Fords storsäljare Model T. När Model A introducerades i november 1927 som 1928 års modell var det i grevens tid. Konkurrenterna hade kört ikapp och förbi Ford Motor Company med bättre, snabbare och bekvämare bilar. Med A-Forden fick man nu en modern bil att saluföra. Starkare motor, riktig växellåda och snygg design. Model A blev en omedelbar succé. Den fjärde februari 1929 hade man redan sålt 1 miljon exemplar av bilen. I slutet av juli samma år hade man dubblat till 2 miljoner sålda bilar. Produktionen av A-Forden avslutades i mars 1932, efter att ha tillverkats i mer än 4 miljoner exemplar. Enligt föreningen Svenska A-Fordarna finns cirka 1200 stycken registrerade i Sverige. Den variant som finns i flest exemplar är Ford Tudor 1930-31. Nytillverkade delar finns i massor att köpa, så det är lätt att hålla dessa bilar vid liv.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Rydöbruk

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG