Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo GTV 3,0 V6 24v — 1998

En tuff liten italienare med extra resurser under huven. Låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbevarad bil där det mesta förefaller vara i originalutförande med en del uppgraderingar för att göra bilen än mer pigg. Körd lite på senare år varför en översyn och service är att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
30 OKT 13:30
58 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18828
VENDELSÖ / STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
145 - 165 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 59 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
15624
27 OKT 08:38
58 000 SEK
28646
25 OKT 16:28
57 000 SEK
27389
25 OKT 10:38
53 000 SEK
28646
24 OKT 23:23
52 000 SEK
27389
24 OKT 19:23
51 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo GTV 3,0?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbevarad bil där det mesta förefaller vara i originalutförande med en del uppgraderingar för att göra bilen än mer pigg. Körd lite på senare år varför en översyn och service är att rekommendera."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 18 augusti 1997. Nuvarande ägare förvärvade den hos Hoffstens Motor i augusti 2020. Det har dock blivit relativt få mil, knappt 100, då annat har kommit emellan. För cirka 15 år sedan fick bilen en rejäl uppgradering av en chefsmekaniker på Alfa Romeo. Topparna portades, ventilvinklarna ändrades och kamrarna omgjordes med mer duration och lyft. Den är "mappad" med originalchip samt ett chip i databoxen. Varvstoppet är enligt uppgift 8 700 rpm. Avgassystemet är Zender baktill och Supersprint i mitten. Ombyggnaden ger ungefär 60 hk extra. För att få stopp används Brembos “värsta serie” med karbon/stål (mycket dyra). Fälgarna är från Novitec. Dessa uppgifter och minnesbilder kommer från mekanikern som utförde arbetet. Värt att veta inför besiktningen: om du låter den stå på tomgång vid 90 °C höjs tomgången lite, då går den jämnare och går igenom besiktningen. Tyvärr inga instruktionsböcker och handlingar men väl dubbla nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1998/1998 
  • Första registreringsdatum
    1999-03-05 
  • Avläst mätarställning
    59,934 km 
  • Regnr
    OTJ862 
  • Chassinummer
    91600006039879 
  • Kw / hk
    162 / 220 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går snabbt och piggt i motor och drivlina. Vid kortare provkörning upplevdes allt fungera väl, och körupplevelsen uppmanar till gaspådrag och offensiv körning. Styrning, väghållning, koppling, växellåda och bromsar är alla väl fungerande. Ej kontrollerad på lyft, men av det som kunde ses av vitala delar såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    Fin och välbevarad originalinredning med god komfort i stolarna. Fina dörrsidor, innertak och textilmattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare är i fint skick. Allt verkar fungera väl. Fungerande stereo.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin, som det förefaller, med originallackering. Det finns en liten skillnad i lacktonen, vilket är normalt för Alfa Romeo vid den här tiden. Plåt och plast kan ge lite olika ton efter en tid. Det finns en stenskottskada som har blivit en spricka på vindrutan. I övrigt är glas, lister, emblem och belysningsdetaljer i fint skick med normalt slitage för åldern och miltalet. Fina fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    Den lilla och pigga sportvagnen Alfa Romeo GTV var en härlig körmaskin – ett rent nöje att köra. Modellen med framhjulsdrift som kom 1994 var inget undantag. Här är den i ett fint och välbevarat skick med låga mil och kaxiga uppdateringar för ännu mer prestanda, vilket borgar för en möjlig klassikerstatus och en framtid som entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-09-02
Ursprungsbesiktning: 1997-07-31 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1999-03-05
Senast godkända besiktning: 2020-06-18
Besiktigad tom: 2021-08-31
Skattebefriad: 2199 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Alfa Romeo är ju som bekant ett klassiskt italienskt bilmärke, som grundades redan 1910 i Milano. Idag har de huvudkontor i Turin och ingår i koncernen Stellantis.

Märket har genom åren haft en brokig historia, men trots detta har de lanserat mängder av klassiska bilar, inte minst med sportiga ambitioner och attribut.



Modell GTV har funnits i utbudet sedan tidigare, till exempel Alfetta, men till årsmodell 1995 kom en ny variant i kilformad design med framhjulsdrift, designad av Pininfarina. Den öppna versionen kallades Spider.

Den fanns i olika motorversioner från fyror om 1,8 liter till V6-motorer om 3,2 liter. I Sverige var det främst Twin Spark-motorerna med fyra cylindrar och 2,0 liter samt V6:an om 3,0 liter som såldes. Det var pigga bilar med mycket fina vägegenskaper, delvis tack vare ett nytt multilänk-system för bakvagnen. Det togs också fram en mindre V6:a om 2,0 liter med ett Garrett turboaggregat, främst för den italienska marknaden, där skattelagstiftningen gynnade bilar med max 2,0 liter. Den erbjöds åren 1995–2001. Modell GTV tillverkades av Alfa Romeo i Milano de första åren, men från 2000 tillverkades de av Pininfarina i Turin.

Små uppdateringar gjordes kontinuerligt, men i maj 1998 kom en mer markant facelift, Phase 2, med framför allt uppgradering av interiören. Senare, 2003, kom en facelift, Phase 3, med ny grill och andra exteriöra förändringar samt nya motorer. År 2004 var det över, men bilarna såldes fortfarande som årsmodell 2006.

Totalt tillverkades enligt uppgift 42 937 exemplar av GTV:n mellan 1994 och 2004.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vendelsö / Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG