Visa alla bilder

JAWA Special 500cc — 1952/53

Microbil med JAWA 500 cc motor från början av 1950-talet.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett spännande objekt att ta sig an och forska vidare om dess tidigare öden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
31 OKT 12:40
22 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17652
HORNDAL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 23 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
19296
30 OKT 05:52
22 000 SEK
32771
29 OKT 23:06
21 000 SEK
29101
29 OKT 20:35
20 000 SEK
19715
29 OKT 15:54
19 000 SEK
21036
29 OKT 14:59
18 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande JAWA Special?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett spännande objekt att ta sig an och forska vidare om dess tidigare öden."

Beskrivning

Delar av historien om denna spännande bil kommer från män som var med när den kom till Gästrikland och träffade killarna som kom med den. De var då bara runt 25 år gamla. Lite kommer även från andra muntliga källor.

Berättelsen om microbilen börjar redan 29 dec -53. Då rasar en storm av katastrofala mått i Gästrikland. Värst drabbat blev Hedesunda och Österfärnebo.
Finland ställde snabbast upp med hjälp, men de skogshuggare som kom därifrån räckte inte till, därför blev de svenska ambassaderna inblandade och speciellt de i Östeuropa.

Ambassaden i Prag skickade en förfrågan via de tjeckiska myndigheterna gällande att det behövdes skogshuggare till Sverige. Två unga killar nappade. Transporten till Sverige var det största problemet. Men det visade sig att killarna hade en anhörig som jobbade på JAWAfabriken. Där fanns det några prototyper som var förstudier för en eventuell serietillverkning som JAWA tänkte bygga men som aldrig blev av. De övertog detta exemplar och for hela vägen till Österfärnebo med den sommaren -54. När arbetet var klart lämnades bilen kvar och de skaffade en större och bekvämare bil för hemfärden.
Microbilen lämnades kvar hos bonden där den stod till långt in på 1980-talet och kördes då och då innan den ställdes undan.

Bilen som sådan lär finnas med på en bild i en amerikansk bilbok från 1970-talet där reportaget gäller några microbilar som JAWA tänkte bygga. Det var fyra olika bilar varav en öppen identisk med den som ska säljas. Det står i reportaget att bruksbilarna är tänkta att ha tvåtaktsmotorer av olika dimensioner men den öppna har en Jawa 500 cc 4-taktare. Vi har inte kunnat hitta vilken publikation det var men en minnesgod uppgiftslämnare har berättat om artikeln för oss. Möjligtvis var det i Automobile Quarterly. Det vore märkligt om det byggdes flera identiska prototyper. Fotona i artikeln lär vara tagna 1952. Tidsmässigt stämmer det. Det är inte säkert att JAWA byggde karossen till just den här bilen, för något år senare startade en tävlingsserie med just denna typ av bil, med JAWA:s 500 cc motor monterad över bakaxeln. Men den fick förarna själva plocka ihop för att få vara med. Alla förarna var nominerade av staten. En av dessa bilar lär stå på ett museum i Prag och är nära nog identisk med den som ska säljas.

Det lär skilja lite på hjul och eventuellt även på bakaxeln. Anledningen att det inte blev några bilar från JAWA sägs vara materialbrist. Därför blev det Velorexen  med fladdrande kaross och tre hjul, i stället för plåt och fyra hjul som på microprototyperna, som började serietillverkas.

Karosserna till tävlingsbilarna och den eventuella prototypen ska tydligen vara byggda av någon annan än JAWA men under deras överinseende.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/53 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    JAWA 500 cc motor som går runt. Avgasrör saknas. Det som syns på bilderna är det som medföljer. Inget annat finns kvar. Renoveringsobjekt liksom resten av bilen.

  • Skick interiör:

    Se bilder. En sittdyna fattas liksom instrument och reglage. Rattstångens övre fäste är trasigt.

  • Skick exteriör:

    Tämligen frisk kaross och som det verkar vara förberedd för omlackering en gång i tiden. Som man kan se på bilderna så saknas det mycket, bl.a. lyktor, grill och vindruta. Torrspruckna däck.

  • Skick helhet:

    Det som syns på bilderna är det som medföljer. Inget annat finns kvar. Men det som finns kvar är i ett förvånansvärt bra, renoverbart skick.

Fakta om modellen

Hjulupphängningar kommer troligtvis från en fransk microbil, Rovin. Motorn är en fyrtaktare från JAWA på 500cc, OHV modell 15/00 1952. Den har shaftdrive camshaft.
Bilen är cirka 2,5 meter lång och 1,2 meter bred. Mekaniska bromsar, tvärställd främre bladfjäder, bak skruvfjädrar. kedjedriven bakaxel, kuggstångsstyrning, manuell växellåda, luftkyld motor med elektrisk bensinpump.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Horndal

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG