Visa alla bilder
Visa film

Buick Serie 90L 5,2 — 1937

En svensksåld trettiotalare med rak 8-cylindrig motor i ett patinerat och trevligt bruksskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt och välbevarad. Kan bli bättre om man åtgärdar motorn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
31 OKT 12:10
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17619
UPPSALA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32411
25 OKT 18:25
100 000 SEK
20116
25 OKT 17:56
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Buick Serie 90L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt och välbevarad. Kan bli bättre om man åtgärdar motorn."

Beskrivning

Buicken köptes ny av Björkå bruk 1937. Den har en leveransdekal från Ostermans fäst på instrumentbrädan. Buicken gick med privat chaufför på Björkå bruk mellan 1937-1957, då den ersattes med en Mercedes. Bilen har ingen mellanruta till passagerarna i baksätet, detta för att chauffören skulle kunna samtala med dem då bilen gick mellan 7 stycken olika orter som bruket ägde verksamheter på. Bilen blev antagligen ståendes i många år innan den bytte ägare 1966 till en Sollefteåbo som ägde bilen till år 2000 då nuvarande ägare köpte den. Enligt utsago är detta exemplar den enda limo 37 kvar i Sverige. Enligt utsago så hade hovstallet en likadan med registrerings nummer A7. Bilen blev omlackerad och vissa kromdetaljer fick ny krom mellan 2000-2003 då den även fick nya däck, nya bromsar och ett nytt avgassystem. Den besiktigades 2003 och har varit i trafik sedan dess. Bilen är registrerad för 8 passagerare men i dagsläget finns ett bord placerat på sittplatserna som är mot chauffören. Ägaren har använt bilen mest för att köra bröllopspar men även några bilevenemang och körningar till och från olika event runt trakterna kring och i Uppsala. Det vi kan se vid vår okulära besiktning är att en frosplugg har läckt men det ser även ut som det finns en längsgående spricka vid denna, se bilder. Vägmätarställningen är 75 km och mätaren har nog nollställts. En del dokumentation medföljer bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1937/1937 
  • Första registreringsdatum
    2003-08-05 
  • Avläst mätarställning
    75 km 
  • Regnr
    UAS 627 
  • Chassinummer
    3001835 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn var initialt lite grinig men efter varmkörning så gick den bättre. Bilen behöver en översyn av bromssystemet enligt ägaren. En frostplugg på motorns vänstra sida ser ut att läcka. Och det ser även ut som blocket har en horisontell frysspricka, se bilder. Semaforerna är lite trötta och ville inte komma i utfällt läge under fotograferingstillfället.

  • Skick interiör:

    Interiör med fin patina. Med tanke på bilens ålder så har klädseln, golvmattor och innertaket klarat sig väldigt bra.

  • Skick exteriör:

    Lacken är i ett bra skick. Omlackerad någon gång mellan åren 2000-2003 i svart kulör. Man kan se originalkulören på bagageutrymmets golv, se bild. Listverket och vissa andra detaljer har omkromats. Rak och fin i karosslinjerna.

  • Skick helhet:

    Bilen är i ett gott patinerat skick. Motorn och semaforerna behöver ses över och fryssprickan och frostpluggen bör åtgärdas. I övrigt är Buicken i ett bra fungerande skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2003-08-05
Ursprungsbesiktning: 2003-07-31 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2003-08-05 (370128)
Senast godkända besiktning: 2003-07-31
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Buick Serie 90L presenterades på Marmor hallarna 1937. Modellen tillverkades i 1592 exemplar. Karosseri från Fisher Co. Motor av rak 8-cylindrig toppventils konstruktion. Effekten från denna 5,3-litersmotor är 130 Hk. Bilens vikt är 2400 kg. Nypriset 1937 var 2240 dollar. Just den här bilen är utrustad med bland annat, dubbla reservhjul, dimljus, radio av märket Delco-Remy, vita däcksidor, grillskydd, värmeaggregat med separat defroster från firma Harrison. Bilen levererades av Hans Osterman, Stockholm. Första registrering gjordes i Sollefteå 1937-01-28. Första registreringsnummer var Y293.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Uppsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG