Visa alla bilder
Visa film

Volvo 242 GT — 1978

Ovanlig är ordet. Ovanlig modell, ovanligt bra skick och ovanligt tilldragande.

Johan Ålander
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här väckte mitt intresse tack vare sitt fantastiskt goda skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
23 OKT 10:10
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18842
STRÄNGNÄS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 230 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1854
17 OKT 18:53
100 000 SEK
22328
17 OKT 17:46
84 000 SEK
28646
17 OKT 17:45
83 000 SEK
1300
17 OKT 17:22
70 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 242 GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här väckte mitt intresse tack vare sitt fantastiskt goda skick."

Beskrivning

Enligt säljaren har denna bil renoverats av en tidigare ägare med goda kontakter inom Volvosfären vilket gjort att de har fått tag på svåra delar vid renoveringen samt haft god kunskap gällande plåt och lack.

Bilen känns frisk och tight i chassiet och går bra. Inget gnissel och oljud fån lösa paneler kunde uppfattas vid provkörningen. Exempel på utrustning är servostyrning, varvräknare, överväxel som manövreras med en knapp på växelspaken, spoiler fram samt en speciell manchesterliknande tyginredning. En radio med kassetbandsspelare finns och fungerar för att man ska kunna avnjuta Abbas tidsenliga megahits. Original aluminiumfälgar medföljer men kräver renovering för att uppnå samma fina skick som bilen i övrigt.

Motorblocket är utbytt mot ett B23 block. Originalblocket , B21, medföljer liksom en bakaxel som lär ha suttit på denna bil men som är utbytt till en axel med en högre (3:54) slutväxel. Den numera mycket ovanliga luftpumpen till det ytrymmes- och viktbesparande reservhjulet finns kvar och surrar på bra när den kopplas in i 12-voltsuttaget. Det finns en uppsättning nycklar.

Instruktionsbok och servicebok finns, även tilläggsboken för 242 GT. instruktioner för luftpumpen. Följer även med en pärm till med diverse information.


När bilen var ny angavs "På gatan-priset" till 53 900 kr.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-06-29 
  • Avläst mätarställning
    31000 
  • Regnr
    FAU176 
  • Chassinummer
    2424L1128927 
  • Kw / hk
    90 / 122 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går mycket bra i motor och drivlina men kan vara något svårstartad i vissa. En service borde kunna åtgärda detta. Vänster bromsljus är det glappkontakt i. Backljuset fungerar ej. Tempmätaren visar något hög temperatur vid normalkörning. Värt att kontrollera men säljaren har inte upplevt några värmeproblem. En närgången cyklist lär visst vara orsaken till att antennen är avbruten.

  • Skick interiör:

    Bra skick förutom en lös tråd som kan skönjas på förarstolens sittdyna samt ett löst högtalargaller på högerdörren. Mekanismen för fällning av förarstolen är defekt. Det enda som tyder på att den gått långt är säkerhetsbältena fram som är en aningen luddiga på ytan.

  • Skick exteriör:

    Mycket bra lack. En svag repa finns på vänster bakskärm samt på en stötfångare. Dragkrok samt el till den är ej monterad.

  • Skick helhet:

    En bil i ett mycket bra skick som kan bli något bättre med service och lite detaljomsorg.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-05
Ursprungsbesiktning: 1978-01-16 (regbes) (Ombes:19800603)
Datum i trafik första gången: 1978-06-29
Senast godkända besiktning: 2025-10-10
Besiktigad tom: 2025-10-10
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Modellen kom 1978 och såldes bara i två år i Sverige innan den ersattes av 240 Turbo.

242 GT var populär i USA och i Kanada. Där såldes dessa bilar även som årsmodell 1980 och 1981. Sista året - 1981 -kunde man i USA och Kanada även köpa bilmodellen med svart kulör och röda dekorränder på utsidan samt Turbons fälgar och frontspoiler.

I Sverige ansågs de för dyra, nästan 30% dyrare än en vanlig 242 DL. (Men ändock 20% billigare än 262 Bertone coupè, som bara hade 10 hk mer i sin 6 cyl motor). 242 GT är idag den mest sällsynta av Volvo 240 modellerna i samlarkretsar vill vi påstå.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Strängnäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG