Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 500 SEC V8 C126 — 1984

En bekväm, säker och elegant landsvägskryssare i vackert coupéutförande med en sval och behaglig plyschinredning. Relativt låga mil för årsmodellen.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"S-klass i tvådörrars hardtoputförande erbjuder en fin symbios mellan bekväm direktörsvagn och sportig Gran Turismo-vagn. Den längtar efter att sträcka ut på landsvägar och få uppleva nya körupplevelser. Bekväm med gott om plats för både passagerare och bagage. Fint och välbevarat skick, men efter ett antal lugna år, mestadels i garaget, kan den må bra av en översyn och få komma ut på vägarna igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
23 OKT 11:40
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18800
WAXHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21688
17 OKT 18:27
100 000 SEK
22328
17 OKT 18:05
91 000 SEK
21688
17 OKT 18:01
90 000 SEK
22328
17 OKT 17:59
81 000 SEK
21688
17 OKT 17:38
80 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 500 SEC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"S-klass i tvådörrars hardtoputförande erbjuder en fin symbios mellan bekväm direktörsvagn och sportig Gran Turismo-vagn. Den längtar efter att sträcka ut på landsvägar och få uppleva nya körupplevelser. Bekväm med gott om plats för både passagerare och bagage. Fint och välbevarat skick, men efter ett antal lugna år, mestadels i garaget, kan den må bra av en översyn och få komma ut på vägarna igen."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Tyskland den 4 juni 1984 och togs in till Sverige, där den registrerades för trafik den 29 september 1998. Nuvarande ägare, en bilentusiast, har haft bilen sedan mars 2019, då han övertog den från sin far som förvärvade den i april 2004. Fadern körde sparsamt med bilen, och den har alltid varit garagerad i villagaraget, där den nu vilar i väntan på att få sträcka ut på vägarna igen. Under de senaste tio åren har bilen körts drygt 400 mil. Den har genomgått erforderlig service och underhåll genom åren. Mindre reparationer, såsom en ny fönstervev, ett nytt tändningslås samt en ny ljuddämpare, har utförts under de senaste tio åren. Med bilen följer original instruktionsbok på tyska samt en på svenska. Dubbla nycklar, extra skyddsmattor och en ny ljudisoleringsmatta för motorhuven att montera. Bilen är besiktigad utan anmärkning den 25 augusti i år och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1998-09-29 
  • Avläst mätarställning
    188,445 km 
  • Regnr
    GEU145 
  • Chassinummer
    1260441A070772 
  • Kw / hk
    170 / 231 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Ljusbrun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och går lugnt och fint i motorn. Vid kortare körning i mindre stad- och villaområde upplevdes allt fungera väl, såsom styrning, automatlåda, väghållningsfunktioner samt bromsar. Den har ej testats i hög fart. Den har inte heller kontrollerats på lyft, men det som kunde ses såg bra ut när det gäller vitala delar. Vid senaste besiktning i augusti fick bilen beröm för sitt skick och status undertill.

  • Skick interiör:

    Fin och välbevarad inredning med en trivsam och bekväm plysch. Bra stuns och komfort i stolarna och baksätet. Fina dörrsidor, textilmattor och innertak. Ratt, reglage, instrumentbräda, trädetaljer och mätare är i gott skick och fungerar som de ska. Alla el-funktioner och mätare tycks fungera väl, men AC:ns funktion behöver ses över; bra värme. Tidstypisk Becker Mexico med kassett, men el-antennen går inte hela vägen upp. Extra skyddsmattor ingår.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering som till stor del förefaller vara i originalskick, men det finns partier med något avvikande nyans. Osäkert varför dessa har lackerats om. Finns någon "jäsning med bubblor" vid bakluckans ena hörn mot bakrutan. Skärmkrom är en riskfaktor. Glas, krom, lister och belysningsdetaljer är i fint skick med tanke på ålder och miltal. Bra fälgar med något lacksläpp och äldre Hankook-däck med bra mönster. Välfungerande och tät taklucka. Motor- och bagageutrymmen är i samma skick som resten av bilen.

  • Skick helhet:

    En vagn som var fullutrustad med all dåtidens lyx, funktioner och säkerhet, och som visar att Mercedes kvalitet vid den tiden höll en mycket hög klass, även efter drygt 40 år i trafik med relativt låga mil. Det gäller än idag. Den här coupén är en fin klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2004-04-05
Ursprungsbesiktning: 1998-09-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-09-29 (840604)
Senast godkända besiktning: 2025-08-27
Besiktigad tom: 2027-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Mercedes S-klassvagnar har sedan 50-talet andats lyx, krom och prestanda. Mercedes W126 tillverkades mellan 1979 och 1991. Utvecklingen skedde under ledning av Mercedes utvecklingschef Bruno Sacco och var en vidareutveckling av den tidigare W116-modellen.


Hela skapelsen var lägre, smidigare och mer aerodynamisk än föregångaren. Motorerna hade aluminium i blocket istället för gjutjärn. Det fanns motorer både som sexor och åttor. Detta var den första modellen med airbag och ABS-bromsar från Mercedes. En hel del annat var också aerodynamiskt och ergonomiskt genomarbetat för lägre bränsleförbrukning och högre säkerhet.

Coupéversionen C126 presenterades på Frankfurtsalongen 1981 och erbjöds endast med den åttacylindriga motorn. Det var en maffig vagn på nästan fem meter och drygt 1,8 meters bredd. Som tidigare coupémodeller från Mercedes, en flirt med USA-marknaden med en coupé i tvådörrars hardtoputförande. Precis som i fyradörrarsversionen var den fullproppad med tidens lyx- och säkerhetsdetaljer. År 1984 kunde kunden välja mellan en 380 SEC med 204 hk eller 500 SEC med 231 hk. Totalt tillverkades 74.060 exemplar av coupéversionen mellan 1981 och 1991.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Waxholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG