Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Karmann Ghia Coupé 1500 — 1967

Charmig projektbil för den som vill ställa i ordning en Karmann-Ghia Coupé. Svensksåld med få ägare. Nuvarande ägare sedan 1987.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Projektbil med fina möjligheter för mekaniskt kunniga entusiasten. Byte av trösklar samt bromsrenovering är några av sakerna på att-göra-listan. En perfekt vagn för den som vill meka själv. Här går att få till en vettig bil till ett vettigt pris."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 OKT 12:00
82 341SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17693
KIL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 110 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 83 341 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3695
18 OKT 19:31
82 341 SEK
32652
18 OKT 19:30
81 341 SEK
20535
18 OKT 19:30
25 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Karmann Ghia Coupé ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Projektbil med fina möjligheter för mekaniskt kunniga entusiasten. Byte av trösklar samt bromsrenovering är några av sakerna på att-göra-listan. En perfekt vagn för den som vill meka själv. Här går att få till en vettig bil till ett vettigt pris."

Beskrivning

1987 var unge herr Hjalmarsson fyllda 19 år och hade nyss tagit körkort. Drömmen om första bilen hägrade, något linjeskönt sportigt i röd kulör skulle det vara. En klassisk Porsche 356 stod högt på önskelistan. Annonser bevakades, spargrisar tömdes. Prisnivån var svår för en 19-åring. Plötsligt dök en annons upp på en annan sportig tysk vagn, en Karmann-Ghia Coupé. Steget mellan Porsche och Volkswagen Karmann-Ghia kan vid första anblicken te sig vansinnigt stort, men vid närmare anblick så delar dessa kusiner samma grund-DNA. De har samma grundläggande luftkylda teknologi och båda har linjesköna karosser. Det som Karmann-Ghia förlorar i styrka och fartresurser vinner den i elegans. Det blev affär. Bottenplattan var vid köpet nyligen renoverad och arbetet inriktade sig på lackering. Röd skulle den vara. Efter grundläggande arbete fraktades coupén till en lackeringsfirma i Arvika. Bilen användes flitigt de första åren. Med tiden bildades familj och andra saker prioriterades. Coupé förvarades på logen och togs fram vid särskilda tillfällen. Senast den användes var för 15 år sedan vid en skolavslutning. Bilen har sedan dess stått orörd och uppställd på logen. Nu ska huset säljas och plats saknas för bilen. Ägaren erkänner att det är med visst vemod som han säljer sin allra första bil, men tillägger att var sak har sin tid. Vi tror att originalkulören kan vara Neptune Blue L47, men vi är inte riktigt säkra då typskylten är svår att läsa av. Bilen får ses som en vettig projektbil som kräver en del jobb för att få ut på vägen igen.

Mätarställningen visar 9 178 mil. Vi vet inte om mätarställningen stämmer då dessa snurrar runt på 10 000 mil.

Bilen har haft 6 ägare inklusive bilhandlare sedan den registrerades första gången i oktober 1966.

Nuvarande ägare sedan 1987. Till bilen medföljer reservhjul med äldre diagonaldäck samt instruktionsbok. Original domkraft och hjulverktyg saknas. 2 bilnycklar medföljer. (Sista bilden visar bilen 1987 före lackeringen)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-10-17 
  • Avläst mätarställning
    91787 km 
  • Regnr
    FJE265 
  • Chassinummer
    147065710 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har inte kört eller startats de senaste 15 åren. Vi gjorde ett mycket kort startförsök, mest för att se att motorn löper runt som den ska. Motorn tände till med hjälp av en dusch startgas. Se filmen. Behöver startservice och översyn av bränslesystemet innan nytt startförsök görs. Nytt 6 volts startbatteri inköpt 2024 som medföljer. Bilen saknar fungerande bromsar, så räkna med att en bromsrenovering behövs. Utrustad med skivbromsar fram. Bilen rullar väldigt lätt och har viss funktion på handbromsen. Däcken håller luften, men är gamla och behöver bytas ut. Ljuddämparen ser lite rostig ut, vi har inte provat att knacka på den.

  • Skick interiör:

    Inredningen är av allt att döma den som bilen levererades med på hösten 1966. Den är sliten och behöver rekond och renovering för att bli riktigt fin. Allt ser ut att vara korrekt och på rätt plats, inget har bytts ut eller byggts om. Instrumentpanelen målades svart 1987 i samband med färgbyte till röd kulör. Kraftigt nedsmutsat innertak med hål under solskyddet. Det finns spår efter åverkan av gnagare. Vi lyfte på samtliga mattor i bilen och fotade. Bottenplattan ser mycket fin ut. Se bilderna. I handskfacket medföljer en modellbil. Utrustad med fungerande Blaupunkt bilradio.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad till röd 1987. Det finns bubblor i lacken och ytrost där färgen släppt. Karossen verkar dock rak och fin. Förardörren hänger något och måste lyftas lite vid stängning. Bottenplattans undersida rostskyddsbehandlades på 1980-talet och ser bra ut, av det som gick att se. Dock behöver tröskellådorna bytas då dessa har rostskador. Det kan finnas mer att åtgärda än det vi hittade. Se bilderna.

  • Skick helhet:

    Bra projektbil med kul historik som nuvarande ägares första egna bil. Här kan man renovera bromsar, byta tröskellådor samt göra serviceöversyn för att sedan besikta och använda med löpande förbättringar allt eftersom.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-06-07
Ursprungsbesiktning: 1966-10-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-10-17
Senast godkända besiktning: 1994-07-13
Besiktigad tom: 1995-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Byggd av Karmann på Volkswagens bottenplatta med kaross ritad av italienska designhuset Ghia. Linjesköna Karmann-Ghia presenterades på Frankfurtsalongen 1955 och när serieproduktionen kom i gång året efter dröjde det inte länge förrän man började rita på cabrioletversionen som kom 1957.1961 gjordes fronten om med större grillar och strålkastarna högre upp. Samtidigt fick den större bakljus och hjulhus.1500-motorn på 44 hk som kom 1967 var i princip samma som i Typ 3, men med annan placering av kylfläkten. Samma år kom också skivbromsar fram, bredare spårvidd bak, kompensationsfjäder över bakvagnen, tvåkrets bromssystem och fyrbultade fälgar istället för fem.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kil

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG