Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 1,5 V4 — 1972

En mycket välbevarad V4a med endast två ägare och ca 65000km på mätaren. En samlarbil för entusiasten att vårda vidare i dess fantastiska skick.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Kristoffer Persson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bland de finaste Saabar vi sett. Allt är så nära nyskick man kan komma. En ikonisk 70-tals klassiker som är ett smycke att ha i samlingen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 OKT 12:10
72 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17698
KATRINEHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 73 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
10330
21 OKT 17:37
72 000 SEK
11023
18 OKT 19:04
71 000 SEK
28646
18 OKT 18:03
70 000 SEK
21508
18 OKT 17:34
69 000 SEK
21508
18 OKT 17:33
51 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 1,5 V4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Kristoffer Persson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bland de finaste Saabar vi sett. Allt är så nära nyskick man kan komma. En ikonisk 70-tals klassiker som är ett smycke att ha i samlingen."

Beskrivning

Bilen såldes ny på Saab-Ana i Linköping årsskiftet 71-72. Lycklig ägare blev en Ingenjör på Saab i Linköping. Bilen kördes av denne man ca 51000km fram till 2012 då nuvarande ägare köpte den. Dagens ägare har sedan dess kört bilen ca 14000km till träffar och annan nöjesåkning. Bilen är mycket välbevarad och allt är i ett otroligt skick. Amerikafront samt Sonettfälgar monterade men originalfront och fälgar medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    65550 km 
  • Regnr
    ETP407 
  • Chassinummer
    96726001751 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/galon 
  • Färg
    Ambragul Y8B 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inte mycket att säga om detta mer än att man imponeras av det välbevarade skicket. Motorn går tyst och fint och har ett härligt drag. All övrig mekanik är i samma skick

  • Skick interiör:

    Fina sittytor under alla år haft överdragsklädsel. Finns en mycket liten reva i innertaket ovanför innerbelysningen, knappt synbar. Golvmattor, både tygmatta samt gummimattor(Saab original), är i mycket gott skick, likaså dörrpaneler och instrumentpanel.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin glans i lackeringen. Fin omlackering av delar av kaross dock med en viss färgnyans. Även glas, krom och lister i bra skick

  • Skick helhet:

    Svensk ingenjörskonst från början av 70-talet. Som så ofta gick Saab sin egen väg och designade 96an med bakgrund i sin historia som flygplanstillverkare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2012-03-20
Ursprungsbesiktning: 1971-12-29 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1971-12-29
Senast godkända besiktning: 2021-05-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Kört denna fina bil ca 1400mil på de 12år jag haft bilen. Till stor glädje för mig men även för många andra då den visats upp på flertalet utställningar och motorträffar

Fakta om modellen

Jämfört med föregångaren hade Saab 96 en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare baksäte som gjorde bilen femsitsig. År 1965 skedde en "ansiktslyftning" där bilen fick en modernare front. Man valde också att förlänga fronten för att göra plats för en större motor. Samtidigt placerades då kylaren framför i stället för bakom motorn, där den hade placerats redan på Saab 92 som hade termosifonkylning (utan vattenpump).

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas. Man testade också med olika befintliga motorer från andra tillverkare, bland annat Volvo B18, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat fanns i Taunus 15M. V4-motorn var kortare och passade bättre i motorrummet än de övriga alternativen. Ford i USA hade för övrigt köpt 20 Saab 96:or och monterat sina nyutvecklade V4-motorer i dem för att provköra motorn i en liten framhjulsdriven bil. Det projektet blev dock aldrig av i USA, utan man använde det istället för den europeiska marknaden i Taunus 15M. Några av de ca 20 testbilarna såldes tillbaka till Saab, som på det sättet fick testa V4-motorn.

Företagsledningen var från början inte positiv till att lämna tvåtaktsmotorerna bakom sig, trots att de nya motorerna gav lägre bränsleförbrukning och bättre prestanda. Då gick ingenjörerna till ägarfamiljen Wallenberg och presenterade planerna. Det gjorde susen, och i hemlighet började ett fåtal personer inom företaget planera förändringen. Redan 1965 års modeller hade fått en förlängd frontdel som hade plats för den större och tyngre motorn. Ingen information om V4:an fick komma ut, eftersom det skulle skada försäljningen av bilarna med tvåtaktsmotor.

V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn. Tvåtaktsmotorn fanns kvar som ett alternativ fram till 1968 då den ersattes helt av V4-motorn. Lägre effekt, högre bränsleförbrukning och oljeblandad bensin gjorde dock att få kunder var intresserade av att köpa tvåtaktare. Ett antal osålda bilar från 1966 togs därför tillbaka in på fabriken för byte till V4-motorn.

Ett arv från tvåtaktsmotorn var att alla 96:or hade frihjul. Den finessen hade införts för att skydda tvåtaktsmotorerna från skador till följd av motorbromsning. Om motorn fortsätter att rotera utan bränsletillförsel får den intei tillräcklig smörjning, eftersom oljan blandas i bensinen. Med V4-motorn var den anledningen att använda frihjul borta, men många förare uppskattade möjligheten att växla utan att behöva trampa ner kopplingspedalen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Katrineholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG