Visa alla bilder
Visa film

Riley Two-Point-Six Högerstyrd — 1959

En mycket ovanlig Riley Two-Point-Six i ett bra bruks skick. Självklart högerstyrd som det anstår en Engelsk Aristokrat.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vill du vara ensam om en bilmodell på sommarens bilutställningar är detta bilen för dig"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17679
KARLSKOGA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Riley Two-Point-Six?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vill du vara ensam om en bilmodell på sommarens bilutställningar är detta bilen för dig"

Beskrivning

En mycket vacker Riley som är sällsynt. Enligt ägaren finns det två i Sverige, 12st i England och endast 20st i hela världen. Registrerad i Sverige 1985 i Örebro. Nuvarande ägare köpte bilen år 2000. Finns förbättringspotential i formen mindre rost, dåliga dörrlister, reparation av skinn i baksäte. En allmän uppfräschning invändigt och en polering av lack höjer definitivt helhetsintrycket. Bilen är troligen omlackerad, helt eller delvis. Trots att bilen är högerstyrd sitter växelspaken på högersidan om förarstolen, lite udda. Lite akrobatik krävs vid inträde i förarsätet.

OBS! Mätaren går runt vid 100 000 miles, vi vet inte hur många gånger denna gått runt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1985-06-13 
  • Avläst mätarställning
    975 miles 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Grön Ljus/Mörk 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rak sexa på 2,6 liter och drygt 100hk. Bilen ej provkörd av oss beroende på en krånglande bränslepump. Motor och växellåda fungerar klanderfritt enligt ägaren, likaså alla elektriska funktioner.

  • Skick interiör:

    Härligt patinerad skinn inredning och det luktar Engelskt i bilen som sig bör. En skinn behandling är på sin plats. Fina träpaneler dock osäkert om någon del av instrumentbrädan är utbytt. Finns en viss färg differens. Fint innertak, dörrsidor och mattor. Mattorna bör dock fräschas upp. Dörrlisterna är dåliga vid samtliga dörrar.

  • Skick exteriör:

    Fin i lacken men en polering skulle lyfta exteriören. Krom, lister samt glas är i bruks skick.

    Några rost blemmor finns på dörrar (se bilder). Inspektion undertill på lyft har ej kunnat genomföras men det som går att se ser dock bra ut.

  • Skick helhet:

    En vacker bil som med lite tid och kärlek skulle gå att få riktigt fin

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1997-10-01
Ursprungsbesiktning: 1985-06-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1985-06-13
Senast godkända besiktning: 1997-09-03
Besiktigad tom: 1999-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Riley Two-Point-Six är en bil som tillverkades av British Motor Corporation Limited (BMC) från augusti 1957 till 1959. Den ersatte Pathfinder som Rileys flaggskeppsmodell när den presenterades den 23 augusti 1957. Medan dess föregångare behöll den välkända Riley-fyrcylindriga twin-cam cross-flow-motorn, bakre spiralfjädringen och växellådan, var Two-Point-Six i stort sett identisk med Wolseley Six-Ninety Series III. Den fanns i både enfärgad och tvåfärgad lackering, precis som de sista Pathfinders. Precis som i Wolseley Six-Ninety Series III hade högerstyrda bilar med manuell växellåda en växelspak till höger; vänsterstyrda bilar hade växelspaken till vänster. Automatisk växellåda och överväxel för den manuella växellådan fanns som tillval.

Exteriört var de mest uppenbara skillnaderna från Pathfinder motorhuvsarrangemanget – medan Pathfinder hade en grill som lyftes med motorhuven, hade Two-Point-Six, liksom 6/90, en fast grill – och hjulhusen hade en upphöjd kant.

Den använde BMC C-seriens rak-sexa, en motor som producerade 101 hk (75 kW), vilket faktiskt var mindre än den 2½ liters Riley "Big Four" rak-fyra motor den ersatte. Two-Point-Six såldes till en specifik kundkrets och var aldrig avsedd för massproduktion. Den såldes i samma takt som den tidigare Riley Pathfinder fram till slutet av produktionen i maj 1959. Det var den sista stora Riley-modellen, även om BMC höll märket vid liv genom att ersätta den med den Farina-designade Riley 4/68, liknande Wolseley 15/60 och MG Magnette.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlskoga

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG