Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-7X 4,2 — 2006

En Saab som är byggd i USA med fyrhjulsdrift och ram, 9-7X, är ovanlig men också en trevlig upplevelse att köra.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En annorlunda Saab som går bra på vägen och har en välbevarad och snygg inredning, men som behöver några åtgärder för att bli godkänd vid besiktningen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 13:10
14 514SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18811
NORRA SORUNDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
15 - 25 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 15 014 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21179
11 OKT 23:00
14 514 SEK
42938
11 OKT 22:22
14 000 SEK
42938
11 OKT 22:18
13 500 SEK
21179
11 OKT 18:32
13 000 SEK
11134
11 OKT 08:36
12 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-7X?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En annorlunda Saab som går bra på vägen och har en välbevarad och snygg inredning, men som behöver några åtgärder för att bli godkänd vid besiktningen."

Beskrivning

Saab 9-7X såldes aldrig reguljärt i Sverige och den här bilen togs in när den var nästan ny. Bilen registrerades i Sverige i september 2007. Den nuvarande ägaren är en Saab-entusiast som köpte den 2021. Han måste nu, bland annat på grund av ålder och hälsoskäl, minska sin bilsamling. Bilen går fint på vägen och har en snygg och prydlig inredning. Den är dock i behov av service och reparationer för att kunna godkännas vid besiktningen. Den kan efterkontrolleras fram till den 11/11, och därefter krävs en ny kontrollbesiktning. Saaben säljs avställd. En maskinpolering skulle sannolikt förbättra det yttre intrycket av bilen. Ett antal kvitton och besiktningsprotokoll finns, liksom en servicebok. Det senaste besiktningsprotokollet kunde dock inte hittas vid fotograferingstillfället, men en bild på protokollet finns att se här. Två nycklar finns och vinterdäck på original Saab lättmetallfälgar medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2006/2006 
  • Första registreringsdatum
    2007-09-28 
  • Avläst mätarställning
    260792 
  • Regnr
    AFU383 
  • Chassinummer
    5S3ET135662805220 
  • Kw / hk
    214 / 291 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läderklädsel 
  • Färg
    Svarrt 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går bra i motorn, och bilen är fullt körbar. Körförbud har dock inträtt efter en besiktning den 11/9 då Saaben fick fem så kallade tvåor. Tre av dem har ägaren åtgärdat: skyltlykta ur funktion, stopplykta ur funktion och körriktningsvisare ur funktion. Kvar att åtgärda är höger yttre styrled som är glapp och att motorlampan lyser. Enligt ägaren kan det vara en spridare, men den uppgiften är osäker. Informationssystemet anger också att oljeservice behövs. Vid provturen låg motortemperaturen rätt, men enligt ägaren har motorn tidigare ibland blivit varm, vilket kan bero på fel på termostat eller kylfläkt. Kompressorn till luftfjädringen hörs vid start och ibland under gång, och bakänden ser ut att vara något låg. Luftkonditioneringen, AC:n, kyler inte. Radio/CD-spelaren går igång, men inget ljud hörs. Övriga elfunktioner, såsom vindrutetorkare, fläkt, fönsterhissar, eltaklucka och de elmotorstyrda framstolarna, kontrollerades vid provkörningen och fungerade.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i gott skick med en snygg, ljus läderklädsel samt mattor och innertak i bra skick. Gummimattor av generisk typ finns för tre sittplatser. Saaben har inför försäljningen genomgått en rekonditionering. Den ena sätesdelen i baksätet har på ena sidan något som kan vara mögel, se bild. I ratten saknas den högra knappsatsen och växelväljaren saknar den skyddande ridån som visar vilken växel som är i. En ventilationslucka saknas också längst till höger på instrumentpanelen.

  • Skick exteriör:

    Den svarta lacken är något matt. Det finns flera repor på bilen; en del av dem, men inte alla, kan dock vara så ytliga att de tydligt skulle minska i synlighet efter en maskinpolering. Den främre stötfångaren har på högra sidan fått en liten smäll och sitter inte korrekt mot framskärmen. Motorhuven har i framkant fått en mattsvart färg lackerad och längst fram bubblar rosten. Det syns tydligare från undersidan där rostflagor lossnar. På insidan av dörrarna syns rost i nederkant. Rost finns också i underredet.

  • Skick helhet:

    En modell som när den var ny nog inte riktigt kunde uppfattas som en renlärig Saab, men som nu, när märket inte längre finns, måste ses som en intressant del av företagets historia. Det här exemplaret kräver lite reparationer för att bli godkänt vid besiktningen, och när det hindret är avklarat kan också det yttre skicket lätt förbättras med en maskinpolering. Den rost som finns på karossen är främst på motorhuven, och den enklaste lösningen är sannolikt att byta den.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-09-19
Ursprungsbesiktning: 2007-05-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2007-09-28
Senast godkända besiktning: 2020-12-10
Besiktigad tom: 2022-02-28
Årsskatt: 6674 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12
Föreläggande: 2025-09-11 (KBES )

Fakta om modellen

På bilsalongen i New York i april 2004 presenterades en Saab som var väldigt olik allt vad märket hade gjort tidigare. 9-7X var i grunden en Chevrolet Trailblazer som förvandlats till en Saab, främst med en ny front och vissa inredningsdetaljer. Tydliga Saab-detaljer var att startnyckeln fanns på mittkonsolen bakom växelväljaren och instrumentpanelen såg också ut som på andra Saab-modeller vid den här tiden. Men detta var en rambyggd SUV med fyrhjulsdrift som vid lanseringen fanns med en rak sexcylindrig motor med fyrventilsteknik eller en V8 – den första i en Saab. Senare skulle ytterligare ett motoralternativ tillkomma, en större V8 som lånats från Corvette. Automatlådan var den fyrstegade Hydra-Matic och fram fanns individuell fjädring med skruvfjädrar, medan det bak fanns luftfjädring med nivåreglering. Tillverkningen skedde i GM:s fabrik i Moraine, Ohio USA, där man byggde inte bara Trailblazer och 9-7X utan också två andra versioner med andra märkesnamn: Buick Rainier och Oldsmobile Bravada. Saab 9-7X var främst tänkt för den nordamerikanska marknaden, men ett mindre antal exemplar importerades direkt till Sverige. Redan hösten 2008 kom beskedet att modellen skulle läggas ner och enligt ”Saab – alla bilarna 1947–2012” av Per-Börje Elg tillverkades totalt 20 417 exemplar mellan 2005 och 2008.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norra sorunda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG