Visa alla bilder

Volkswagen Typ1 Bubbla 1200 Oval Soltak — 1954

En fint renoverad "Ovalbubbla" med det eftertraktade soltaket i den likaledes eftertraktade kulören Stratossilver.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den är rostlagad och renoverad med bl.a. ny lackering och isatt soltak, som släpper in naturen samt utbytt motor. Det ger ändå en fin 50-tals känsla, inte minst då stora delar av inredningen förefaller vara den ursprungliga."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17640
FARSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den är rostlagad och renoverad med bl.a. ny lackering och isatt soltak, som släpper in naturen samt utbytt motor. Det ger ändå en fin 50-tals känsla, inte minst då stora delar av inredningen förefaller vara den ursprungliga."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i januari 1954. Enligt uppgift från nuvarande ägare är han nummer fyra i ägarlängden. Han förvärvade bilen i juni 1992. Han kom att renovera bilen efter några år och det som åtgärdades var:

Rost i bakre hjulhus lagades. Plåt byttes i reservhjulsbaljan, torpedspetsar på båda sidor, nedre delarna av karossidorna bakom dörrar samt den sk. H-plåten under motorluckan. Den är dock av nyare slag än årsmodellen. Soltaket svetsades i (kommer från en annan 54:a). Vid förvärvet sakande bilen skärmar. De bakre kommer nu från en nyare modell och de främre från en 50:a. Hela bilen slipades plåtren och spacklades samt därefter lackerades den av en lackeringsfirma i originalkulören Stratossilver.

Motorn som sitter i är nu en lågmilad 30 hk från försvaret. Den byttes förra året tillsammans med en ny kopplingsplatta. Den startades upp och provkördes och gick felfritt. Originalmotorn medföljer men kräver renovering, troligen är det den tredje cylindern som är dålig, vilket är "en klassiker" för 30 hk-motorn.

Bilen har sedan nuvarande ägare tog över alltid förvarats i garage och är sparsamt körd de sista tio åren. Den har kontinuerligt servats av VW-verkstad i Stockholmsområdet. Med bilen följer förutom originalmotorn, instruktionsbok och reservdelskatalog. En omgång nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    15918 km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel med textil- och gummimattor 
  • Färg
    Stratossilver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vid besiktning kunde bilen inte provköras, batteriet urladdat. Enligt uppgift kördes bilen förra året då motorn byttes ut och fungerade då klanderfritt. Enligt uppgift fungerar allt som det skall. Ej kontrollerad på lyft men det ser helt ok ut undertill av det som kunde ses, så även kring fotsteg och skärmmonteringarna. Värmefunktionen osäker.

  • Skick interiör:

    Inredning såsom stolar, baksäte, dörrsidor och paneler samt textil och gummimattor förefaller vara i originalskick. Visst bruksslitage men fint skick för ålder. Innertaket är nytt och inte riktigt färdigmonterat i bakkant vid soltaket. Material/stoppning medföljer. Den trevliga tillbehörshyllan under instrumentbrädan finns där, samt rattlås.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering som är blank, något dammig vid besiktning och fotografering. Glas, krom, lister, emblem och belysningsdetaljer ser fina ut. Så även körriktningspilarna. Kul attribut med insektsskyddet på huven. Fälgar och däck i bra skick. Ålder på däck osäkert. Motor och bagageutrymmen i fint skick.

  • Skick helhet:

    En ovalbubbla med 30 hk, soltaket och lackerad i Stratossilver är en eftertraktad modell. Skicket är fint och genuint. Dock behöver vagnen nu lite uppmärksamhet och översyn. Det torde inte vara några större åtgärder att göra. Ett ekipage med hög klassiker- och entusiastfaktor.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-06-29
Ursprungsbesiktning: 1954-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2015-06-25
Besiktigad tom: 2017-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Det finns spaltmil skrivna om historiken kring VW Bubblan, allt från projektets start under 30-talet, hur engelska soldater drog igång verksamheten efter andra världskriget och hur de första vagnarna letade sig till Sverige och Scania Vabis 1948. Så vi hoppar raskt vidare fem år till 1953. Då försvann den tvådelade bakrutan till förmån för den sk. "ovalen" och ventilationsrutorna får låsknapp. I fronten får den sina små galler. Sent det året kom också en uppgraderad motor på 1192 cm3 om 30 hk. Till årsmodell 1954 skedde sedan inga större förändringar. Så här fortsatte det år för år med små och lite större förändringar fram tom 1974, då den sista Bubblan tillverkades i Wolfsburg. Den sista som rullade av bandet i Europa var vid fabriken i Emden 1978. Därefter skedde tillverkning i Brasilien och Mexico men 2003, knappt 50 år efter den här 54:an tillverkats, var det över för den långlivade ikonen. Totalt tillverkades 21 429 480 bilar av VW Typ 1.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Farsta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG