Visa alla bilder
Visa film

Lotus Cortina Rallybil (Replika?) — 1964

I rätt händer en klar vinnarbil. Motor på 170 hk. Har vunnit flera rallyn och historiska rallycupen.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Mycket fin och potent rallybil som i grunden är från 1964. Den är i väldigt fint rallyskick och godkänd enligt Appendix K reglementet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
255 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12944
SKURUP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
600 - 800 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Mycket fin och potent rallybil som i grunden är från 1964. Den är i väldigt fint rallyskick och godkänd enligt Appendix K reglementet."

Beskrivning

OBS! Det har inkommit synpunkter från initierade på att detta inte skulle vara en äkta Lotus Cortina bil, utan en ombyggd Ford Cortina. Det skulle exempelvis kunna vara en riktig Cortina som fått en ny kaross. Vi kan i detta läge inte avgöra vad som är rätt information. Vinnande budgivare / presumtiv köpare får därför själv bilda sig en egen uppfattning efter auktionens slut och sedan fatta sitt beslut om köp efter detta. Samtidigt undersöker vi vidare.

Motoreffekten är bromsad till 170 hk. Underdelen av motorn är helt ny och karossen - helt i plåt - är blästrad och målad i originalkulör även under bilen. Det finns omfattande dokumentation över allt som gjorts för att få bilen till en vinnare i historiska rallyn. Enligt chassienumret tillverkades bilen i januari 1964. De originalmonterade dörrarna, motorhuv och baklucka av aluminium finns ej kvar. Det är synd att buckla till dessa i skogen.

Nuvarande ägare köpte bilen 1995 då den var trafikskadad. Bilen renoverades och byggdes upp från grunden och ägaren vann 1000 Lakes Historic Rally i Finland 1997 och historiska rallycupen i Sverige 1998.

Lotus Cortina Rallybil 1964 fakta:
Motor: 1598 cc, 4 cylindrig, dubbla överliggande kamaxlar, smidda högkompressions-kolvar, bearbetad topp, utbytta kamaxlar, sinter-koppling, motorblocket är nytt med nya lager
Förgasare: dubbla Weber 45 DCOE
Effekt: Motoreffekt bromsad till 170 hk (140 hk på drivhjulen)
Växellåda: Quife rakskuren tätstegad
Stötdämpare: BilsteiBakaxel: 4,7 utväxling och diff 
n
Vikt: 940kg
Utrustning:
Minilite 13” aluminiumfälgar med 175/70-13 Maxsport grusdäck
2 nya extra fälgar med däck
Skyddsbur
Halda Speed Pilot
Cobra rallystolar med GA 4 punkts bälten
2st Brandsläckare
Batteri i kofferten
4 extra ljus, 2 Bosch + 2 Marchal
40 liters bränsletank med säkerhetsskum

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1995-01-11 
  • Avläst mätarställning
    132330 km 
  • Regnr
    HJD498 
  • Chassinummer
    Z85C-66142 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Rallystolar 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    I toppklass för tävling inom historiskt rally.

  • Skick interiör:

    Rallyutrustad med allt som gör att bilen är godkänd enlig Appendix K reglementet.

  • Skick exteriör:

    Toppskick.

  • Skick helhet:

    Potent rallybil som är redo för tävling. Bilen är en ren rallybil och det finns inga inredningskomponenter mm för att återställa den till sitt ursprungliga "civila" skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2008-01-10
Ursprungsbesiktning: 1995-01-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1995-01-18
Senast godkända besiktning: 2007-04-05
Besiktigad tom: 2009-04-30
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Tillverkningen av Lotus Cortina startade i början av 1963. Halvfärdiga bilar skickades från Ford i Dagenham till Lotus i Chesnut för slutmontering. Man hämtade dess twincam-motor och växellåda från Lotus Elan. Sprängkåpan var gjuten i aluminium. För att hålla nere vikten fick karossen dörrar, motorhuv och baklucka av aluminium. Cortinans bakfjädring byttes mot en Lotus-konstruktion, med skruvfjädrar, bakåtriktade bärarmar och ett A-format stag mellan diffen och golvet. Framvagnen fick nya fjädrar, stora skivbromsar och en snabbare styrväxel.
Från våren 1964 började alltfler standarddelar införas. Först byttes växellådan till en Cortina GT-låda med sprängkåpan i gjutjärn och aluminiumdelarna i karossen byttes ut mot billigare plåt.
Sommaren 1965 ersattes Lotus avancerade bakvagn av en Cortina GT-axel med längsgående bladfjädrar. Några månader senare byttes växellådan igen, nu till en Corsair-låda.
Tillverkningen av Lotus Cortina Mk I uppgick till knappt 2 900 exemplar.
Denna Lotus Cortina består av komponenter från både 1964 och 1965 års modell bättre ämnade för rallybruk. Historiken innan 1995 känner vi inte till.

OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:


Lennart Ström
+46 705 24 94 10
lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast fredagen den 16:e oktober 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG