Visa alla bilder
Visa film

Vespa PX200E MY98 — 2001

Attraktiv version av modellen i ett fint grundskick med bara två ägare, låg körsträcka på 545 mil och en vacker kulör med en, om än avlägsen, skön Ferrari-feeling.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lättskött, låg körsträcka och pålitlig med mycket potential för både ett entusiastiskt brukande och ett strikt samlande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 14:50
22 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18763
LERBERGET
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
34 - 38 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 23 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
20401
03 OKT 21:49
22 500 SEK
20401
03 OKT 21:49
22 000 SEK
20401
03 OKT 21:48
21 500 SEK
22384
03 OKT 21:46
21 000 SEK
20401
03 OKT 21:39
17 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Vespa PX200E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lättskött, låg körsträcka och pålitlig med mycket potential för både ett entusiastiskt brukande och ett strikt samlande."

Beskrivning

Den såldes ny till sin första ägare i mars 2002. Då hade scootern stått hos en handlare i Helsingborg i ett år. Hon körde väldigt sparsamt i 540 mil under 15 år. Och den nuvarande ägaren har inte hunnit med mer än 4 mil på 7 år. Då kan det vara dags för en förändring, scootern behöver motioneras mera regelbundet. PX-modellerna fick från och med 1998 en uppdatering med främst en effektiv skivbroms. Därför är den också för många den mest attraktiva versionen av Vespa PX. För någon med nyfikenhet till den klassiska scooterscenen med manuellt växlade scootrar i plåt är det här exemplaret ett både extra bra och sällsynt tillfälle. Två nycklar finns. Senaste godkända besiktningen gjordes 2025-10-02.

Kuriosa: Den här versionen i en svagt blänkande metallic röd kulör lär vara samma som användes av Ferraris F1-team under något år. Och av den batchen av modellserien som såldes i Sverige verkar många just ha fått sin registrering i nummerserien SGB XXX. Vi har i alla fall identifierat fyra exemplar i serien.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2001/2001 
  • Första registreringsdatum
    2002-03-12 
  • Avläst mätarställning
    5 452 km 
  • Regnr
    SGB463 
  • Chassinummer
    VSX1T6009643 
  • Kw / hk
    9 / 12 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ett nytt batteri med bra styrka i startströmmen är monterat, men det är lite för stort i djupled och har fel polställning. Anslutningarna fungerar bra ändå men reservhjulets skydd sitter lite tajtare. Motorn startade lätt med ny bensin, växellådan behöver ny olja och växelhandtaget behöver smörjas.

  • Skick exteriör:

    Fin originallack med ett par märken, främst på framskärmen där en verkstad tappade ett verktyg, men ville sedan inte kännas vid misstaget. Stör inte mycket, men ändå. Äldre Pirelli SC30 däck med klassiskt mönster, sannolikt leveransdäcken från 2001 då reservhjulet är blankslitet och då troligtvis är det originalmonterade bakdäcket. En scooterentusiastisk vän till ägaren lackerade vid ett tillfälle den bakre stötfångaren i italienska flaggans färger, en original grå är lätt att hitta om man önskar det.

  • Skick helhet:

    Ett specifikt, rent subjektivt och till en viss del även fåfängt förslag för att göra det här exemplaret än mer attraktivt är följande: Nya däck av känd kvalitet, H4 strålkastare med klarglas, byte av bromsvätska och växellådsolja, smörja växellänkage vid motor och i handtaget, byte till en förhållandevis tyst, men även lite mer effektiv ljuddämpare som kallas SIP Road 3 och därmed också byta huvudmunstycket från 116 till 120, ta bort de stora backspeglarna och montera en Stadium bensköldsspegel (bild), kontrollera packboxen för oljeläckage vid utgående axel vid kopplingen (sprids ut på bromstrumman bak, men vi såg inga sådana tendenser på just den här scootern), kontrollera 2T-oljeläckage runt förgasarboxen, byta till vita blinkersglas, polering av lack och krom och köpa en fast monterad mjuk bag i skinn eller tyg till pakethållaren (bild). Till exempel. Roligt och belönande trivselmek.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-06-12
Ursprungsbesiktning: 2001-04-09 (typbes)
Datum i trafik första gången: 2002-03-12
Senast godkända besiktning: 2019-06-11
Besiktigad tom: 2021-06-30
Årsskatt: 180 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lerberget

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG