Visa alla bilder
Visa film

Saab 9-3 Turbo X SportCombi 2,8 V6 — 2008

En exklusiv specialmodell från Saab, en Aero med ännu mer kraft och fyrhjulsdrift som det hette vid lanseringen. Få men entusiastiska ägare och en vagn i fint påkostat skick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här exemplaret med manuell växellåda är i ett brukat men omhändertaget fint skick med normalt slitage. Den har bl.a. fått en fabriksny originalmotor, bytt för 2.500 mil sedan. Det är överlag en fin vagn med härliga köregenskaper och prestanda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
165 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17590
VÄRMDÖ/STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9-3 Turbo X SportCombi?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här exemplaret med manuell växellåda är i ett brukat men omhändertaget fint skick med normalt slitage. Den har bl.a. fått en fabriksny originalmotor, bytt för 2.500 mil sedan. Det är överlag en fin vagn med härliga köregenskaper och prestanda."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 23 april 2008. Nuvarande ägare förvärvade bilen i november 2018 genom sitt företag. Han är en motorentusiast med flera bilar och motorcyklar i garaget. Saaben har varit en bruksentusiastbil som har kostats på. Under hans tid har regelbunden service och underhåll gjorts. För ett par år sedan byttes motorn till en fabriksny. Bilen har gått totalt 22.889 mil men motorn alltså bara ca 2.500 mil. Samtidigt med motorbytet fick den nya kamkedjor, drev, ventillyftare samt alla gummislangar och packningar. Även vattenpump, oljepump, koppling samt svänghjul byttes ut under 2021. År 2023 byttes skivor och bromsklossar, samt fördelningsväxellåda. Kvitton finns på allt detta. Med bilen följer diverse dokument och en mängd kvitton tillbaka till 2011 samt besiktningsprotokoll. Dragkrok, original gummimattor samt bagagematta. Original handböcker och dubbla nycklar. Det finns även dubbade vinterdäck och original lastbågar. Detta är ett mycket påkostat exemplar av en ovanlig TurboX 9-3 kombi med manuell växellåda. Orginalradio medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2008/2008 
  • Första registreringsdatum
    2008-04-23 
  • Avläst mätarställning
    228894 km 
  • Kw / hk
    206 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinklädsel och textil mattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går rappt och fint i motor och drivlina. Vid provkörning i lugnt tempo på landsvägar i skärgården upplevdes styrning, koppling och växling samt bromsar etc fungera väl. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses, såg det bra ut, inga kommentarer från Bilprovning.

  • Skick interiör:

    Interiör i normalt bruksslitage för ålder och mil. Fina stolar med bra stuns, bra dörrsidor, paneler, innertak och mattor. Insynsskydd i bagage något slitet. Ratt, reglage, knappar och instrument i fint skick. Fungerande Radio, GPS, Telefonfunktion med handsfree samt AC som kyler.

  • Skick exteriör:

    Överlag exteriör i normalt bruksslitage för ålder och mil. Blank lackering. Finns partier som en skärm och backspeglar som fått ny lackering. Glas, plast, gummi, emblem och belysningsdetaljer i bra skick. Turboemblemet på bakluckan saknar ett par bokstäver. Fina orignialfälgar med bra Good Year däck. Motor- och bagageutrymmen i bra skick.

  • Skick helhet:

    En Saab, i potent specialversion, i en klassisk färg och inredningskombination samt snart 20 år på vägarna talar för en klassiker och entusiastvagn i vardande. En display som hälsar föraren "Välkommen ombord, checking..." och "Ready for take off", ger en speciell känsla. Då Turbo X tillverkades i begränsad upplaga och relativt få som manuell SportCombi, är detta ett speciellt tillfälle.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-11
Ursprungsbesiktning: 2008-04-16 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2008-04-23
Senast godkända besiktning: 2024-03-12
Besiktigad tom: 2025-05-31
Årsskatt: 3704 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Saab 9-3 TurboX är en speciell jubileumsmodell som såldes som årsmodell 2008 (Saab Turbo 30 år). Den var planerad att tillverkades i begränsad upplaga om 2000 bilar, det blev enligt uppgift 2081. Det var 9-3 modellen i utförande SportSedan och SportCombi. Den kom både med automat och manuell växellåda. Automatisk nivåreglering samt en speciell svartmetallic lackering. Nypris 409.900:-. Just Sportkombin med manuell sex-växlad låda tillverkades enligt uppgift endast i ca 125 exemplar.

När den lanserades 2008 var det den vassaste modell Saab tillverkat. Under huven satt den hyllade V6 motorn om 2,8 Liter. När den motorn lanserades 2006 blev den utsedd till Engine of the year. Det var en motor som var ett GM-projekt, där den först hade hamnat i Buick och Cadillac, motorn kallades då LP1. Fast när man tog hjälp av de svenska ingenjörerna, som ju hade mångårig erfarenhet av framgångsrik turboutveckling och tillverkning, utvecklade man motorn än mer och den nya motorn fick beteckningen LP9. Den kom att tillverkas av Holden i Australien men turboenheten kom från Saab och Sverige. Motorn ansåg mycket potent och tillförlitlig. Man plockade ut 250 hkr vid 5500 varv. Till årsmodellerna 2008-09 blev det ytterligare 30 hkr i toppversionerna av modell 9-3 och LP9-motorn. Med ett imponerande vridmoment på 400 Nm och det då nya XWD-systemet (Haldex)med elektroniskt styrd differentialbroms (eLSD) innebar att TurboX fick ett suveränt fäste på vägen. Till skillnad från den mer vanliga Aeromodellen så har TurboX även ett styvare sportchassi, sänkt 15 mm, kraftigare prestandabromsar med 345 mm bromsskivor fram och 292 mm bak. och även lite roliga detaljer som att varvräknarnålen är orange som på första Saab-tubomodellen som lanserades 1978 (vit på vanliga Aeromodellen) och i instrumentpanelen informeras man när tändningen slås på att man är ”Väkommen ombord” och senare ”ready for take-off”. TurboX är även utrustad med automatisk nivåreglering.

Accelerationen 0-100 går på 5,7 sek och toppfarten sattes till 250 km/h.

Citat från testkörning av Vi Bilägare 2008: "Vi får testa undanmanöver - liksom svänga runt ett hinder - och slalomkörning, hårnålar och fullfartsböjar. Turbo X håller fast i spåret som en äkta racerbil. Fyrhjulsdriften gör bilen häpnadsväckande stabil." En enad kår av motorjournalister gav bilen toppbetyg, många menade att modellen var den ultimata väg- och körmaskinen från Saab.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Värmdö/Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG