Visa alla bilder
Visa film

Volvo 242 Turbo B230FT — 1975

Denna Volvo 242 Turbo har två gånger vunnit pris på Vallåkraytäffen. En exceptionellt välbyggd bil!

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En gyllene möjlighet att förvärva något extraordinärtt. Hår har det inte sparats på något, med en budget som översteg 400 000 kr är denna bil är ett mästerverk i alla aspekter."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
275 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16526
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 242 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En gyllene möjlighet att förvärva något extraordinärtt. Hår har det inte sparats på något, med en budget som översteg 400 000 kr är denna bil är ett mästerverk i alla aspekter."

Beskrivning

Kaross
Bytt inner/ytter trösklar, inner/ytter skärmkanter, främre domkraftsfästen, främre yttre tvärbalkar, reservhjulsbaljor ”GT style”, nyare bakparti för nyare baklampor, igenlagda listhål, volvo 940 kylarbrygga. Underredet och motorrum sandblästrat och grundat med Jotun jotamastic Alu 90 epoxi. Sedan kittat alla skarvar och lagt primer BT LV 254 samt lackat med BT LV 352 ”lastbilslack” underrede, färgkod volvo 614.
Rostfria dörrar från USA, nya NOS framskärmar, bagagelucka med igenlagt lås, frontplåtar är sodablästrat och grundat med Jotun jotamastic Alu 90 epoxi.
Aluminium-huv.
Kofångare inlagda med ombyggda fästen för att få finare linjer mot kaross.
Utvändigt lackerad med volvo 614 2-komp + klarlackad.
Grupp A-vinge svart+ matt klarlack.
Nya NOS lampsarger och grill. Nya strålkastare, nya baklampor, nya yttre backspeglar, nya gummilister det som går att få tag i. Ny framruta ”90-93” med integrerad list.
Rutlister, fönsterbågar bakre sidorutor blästrade och pulverlackerade mattsvarta. Nya torkararmar.
Nya dörrlåscylindrar.
Blästrade och pulverlackerade dörrhandtag.
All skruv/ mutter/ brickor i rostfritt syrafast A4.

Underrede/väghållning
Nya främre länkarmar, nya bakre bärarmar, nya justerbara momentstag, nytt justerbart panhardstag, ASS växellådsfäste, ASS stödlagerhållare för 740/940 lagerhållare, ny bensintank, bränslepumpsfäste, framvagnsbrygga, främre/bakre krängningshämmare, bakaxel, påfyllningsrör tank, fästen momentstag, MKM fjäderbensstag, volvo original ambulansstag. Allt detta är blästrat och grundat med Jotun jotamastic Alu 90 och sedan pulverlackerat mattsvart.
Super Pro bussningar i fram och bakvagn.
Nya BC racing coilovers justerbara i hårdhet och höjd.
Ny huvudcylinder, nya bromsrör, nya stålomspunna teflonslangar, nya NOS lastventiler, ny bromsvarningsventil, nya bromsok, nya skivor.
Nya lager och tätningar i bakaxel, ny Tenaci torsendiff, 3:73 utväxling,
Ny tank-armatur.
Nya Tevo Classic fälgar 18*8,5”.
All skruv/mutter/ brickor i rostfritt syrafast A4.

Motor/växellåda
B230FT från -97, borrad 1:a ÖD, toppdeckad, Mahle kolvar viktade, ACM H-profil vevstakar med ARP skruv viktade och uppmätta lagerlägen, vevaxel polerade lagerlägen och balanserad, enkelmasse-svänghjul balanserat, ny förstärkt tryckplatta balanserad, 6-skivig fjädrad sinterlamell, ny volvo original högflödes oljepump, ny vattenpump, nya lager/packningar och tätningar.
531 topplock, syratvättat och blästrat, rengjorda oljekanaler och nya oljekanalsplugg, portade insug och avgaskanaler, slipade förbränningsrum 53cc, mirafrästa ventilsäten med radiestål, nya rostfria 38mm avgasventiler 60° back-cut, swirlpolerade, jetneckad, stelith belagd topp, chromat skaft, std längd. Maskinslipade 44mm insugsventiler, 60° back-cut, blästrade, slipad skaftände, swirlpolerade. Nya hårdare ventilfjädrar, nya retainers 7075 aluminium, nya ventiltätningar och ny packbox till kamaxel, ny ENEM V16 kamaxel, justerbart kamdrev.
Portat original grenrör, ny turbo TD04HC20T-7 med billet 11+1 extended tips kompressorhjul.
Glasblästrat insug lackerat med 2-komponent matt klarlack, glasblästrade tryckrör och ventilkåpa pulverlackerade mattsvart, ny vevhusburk, nya svarta siliconslang till tryckrör och kyl.
Grenrör och avgashus turbo har keramisk coating.
3” rostfritt polerat avgassystem med avgasbandage på downpipe.
Nya bosch 465cc spridare, LH 2.4 insprutning med trimchip.
Diverse fästen/beslag syradoppade och elförzinkade.
Motor byggd för att få ut 400HK förutom storlek på spridare och eventuellt byte motorstyrning. Nuvarande sitter i för att kunna registreringsbesikta med motorn.
Nytt vattenkyl i aluminium och ny intercooler i aluminium modellanpassat till Volvo 940.
ZF 5 växlad växellåda BMW med omsvetsat svep, ny original växellådsolja, ny huvudcylinder till koppling, ny slavcylinder och stålomspunnen teflonslang.

Inredning/ övrigt
Silent coat vibrodamping 2mm på golv och i tak, svart golvmatta, baksäte svart tyg, svart nyklädd hatthylla, svart innertak, svarta bakre sidopaneler och dörrsidor, svart plast, ny NOS instrumentbräda ”90-93” utan centrumhögtalare, nya Sparco R100 fällbara sportstolar. Rockford Punch 6*9” högtalare i hatthylla, Rockford Punsch 4” i dörrar, Alpine UTE-200BT huvudenhet. Innovate bredbandslambda, 52mm extramätare oljetryck, laddtryck, vattentemp och oljetemp (ej inkopplad än).
Elsystem och instrumenthus från 240 -87, ny säkringscentral med flatstift-säkringar istället för porslins-säkringar.
Elhissar, volvo original el-öppning till baklucka fjärrstyrt, centrallås fjärrstyrt.
Detta är vad jag kommer på nu är gjort med bilen. Den är precis ”färdig-byggd” och jag har bara kört den små korta sträckor inne på årets Vallåkraträff, motor har stått på tomgång, svag gas i garaget nån halvtimme innan och sedan bytt olja och filter. Så motorn är ännu inte än ”inkörd” efter byggnation, så det är inte lämpligt att ta ut och trycka gas i bott utan att försäkra sig om att allt fungerar som det ska. Tex laddtryck, spikningar etc behövs ha koll på. Allt som gått att köpa nytt har jag gjort och det som inte gått att få tag i nya grejer är minutiöst renoverat till nyskick.
Bilen skall registrerings-besiktigas med utbytt motor innan den är laglig att framföra på väg.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-04-02 
  • Avläst mätarställning
    379 475 km 
  • Kw / hk
    71 / 97 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Sport 
  • Färg
    Volvo 614 Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor, växellåda och bromsa. Dock kommer den att behöva en ny registreringsbesiktning på grund av motorrenoveringen.

  • Skick interiör:

    Bilen har Sparco stolar och baksäte i deras standardutförande. Hela interiören har renoverats och ytterligare mätare har installerats. De ursprungliga dörrsidorna visar tecken på slitage.

  • Skick exteriör:

    Karossen har genomgått en omfattande restaurering och lackering till en standard som sannolikt överträffar fabrikskvalite.

  • Skick helhet:

    En möjlighet för vilken Volvo-samlare eller entusiast som helst. En unik bil med en väl dokumenterad historia vilket garanterar många år av problemfri körning och en speciell plats i hjärtat för dess ägare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2006-11-01
Ursprungsbesiktning: 1974-12-03 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1975-04-02
Senast godkända besiktning: 2004-10-25
Besiktigad tom: 2006-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 10

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG