Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Nova SS Hi-Thrift — 1965

Osannolikt skönt skick, ovanligt välbevarad och en härlig historik. En svensksåld liten Cheva med en omfattande dokumentation och bara tre ägare.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"För den som uppskattar originalitet, dokumentation, historik och inte minst det som är så svårt att ta på, utstrålning och känsla – det blir inte mycket bättre än så här."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
158 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16482
MELLBYSTRAND/LAHOLM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Nova SS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"För den som uppskattar originalitet, dokumentation, historik och inte minst det som är så svårt att ta på, utstrålning och känsla – det blir inte mycket bättre än så här."

Beskrivning

Tillverkad i Kanada i Ottawa-fabriken för exportbilar. Kom till Sverige redan i april 1965, men levererades inte förrän i januari 1966 av GM-återförsäljaren Rönne-Lotz i Halmstad där den nya ägarens man för övrigt också var säljare. Han hade tjänstebil och även en gammal folka som han nötte på. Därför registrerades Novan på hans fru och därför kördes den också väldigt sparsamt, inte på vintern och vårdades väldigt noggrant. Alla besiktningsprotokoll från det första 1968 och framåt finns arkiverade, och även ett första registreringsbevis i original. När ägarparet deltog på en veteranfordonsutställning i Norrvikens Trädgårdar 1994 kom en man fram och beundrade bilen och de började att prata om ett eventuellt köp. Så blev det, och med den nya ägaren brukades och exponerades den fina Novan lite mera. Det blev många utfärder och besök på träffar. Och det blev priser. I tidningen Bilsport röstades den fram till final med 9 andra bilar i tävlingen Sveriges Snyggaste Bil 1995 där Novan lär ha kommit på 3:e plats i omröstningen. På Classic Car Week några år senare var bilen och ägaren också speciellt inbjudna, därav den rikliga förekomsten av Classic Car Week-dekaler på rutorna. Den nuvarande ägaren hjälpte den förra ägaren att sköta om bilen i 20 år och fick ta över vårdnaden för ett par år sedan. Den senaste och därmed sista besiktningen gjordes 2017-04-11.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-17 
  • Avläst mätarställning
    83 220 km 
  • Kw / hk
    71 / 97 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Tropic Turquoise  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den raka Thriftmaster-sexan på 120 SAE-hästar och den treväxlade rattspaksmanövrerade växellådan känns så där skönt smidigt fungerande och inkörda, bromsar, styrning och chassi likaså. Effektsiffran som förkunnas på ventilkåpan stämmer inte med Bilregistret och inte heller med andra uppgifter. Skillnaderna handlar om effektnormer, DIN och SAE. Förutom den tvåradiga registreringsskylten och stänkskydden har bilen ytterligare en Sverigespecifik funktion, den har begåvsats med halvljusautomatik, förmodligen 1977 när halvljuslagen började att gälla. Snyggare än att montera gula varselljus, i alla fall.

  • Skick interiör:

    Hala och härliga vinylsäten i liknande turkosa kulör som lacken. På den tiden kallades de för bucket seats, det vill säga ingen helsoffa fram, men så mycket skålning och sidostöd var det inte frågan om. Istället känns hela interiören som en fint genomförd konstinstallation med ändå en klädsamt förhållandevis återhållsam amerikansk tidig sextiotalsform. Och allt i ett exemplariskt orört och oslitet skick. I bagageutrymmet är det däremot inte helt orört, där ligger en prydligt utskuren gummimatta som delvis täcker ljudisoleringsmaterialet som den andra ägaren lät montera. Lätt att demontera om man så önskar.

  • Skick exteriör:

    Orörd vacker turkos metalliclack tillsammans med fina navkapslar och snyggt krom. Bra 14" radialdäck med en diskret och snygg vit rand, Goodyear fram och General bak.

  • Skick helhet:

    En bil med alla rätt. Få ägare, full och väldokumenterad historik, prisbelönad, vackert välbevarad så väl tekniskt, exteriört som interiört. Och naturligtvis, den snygga tvåradiga registreringsskylten bak och de fina stänkskydden som skickar viktiga signaler till de som nördar sig med sådant. Undertecknad är helt och fullt subjektivt en av dem.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1997-08-31 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1966-01-17 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-17
Senast godkända besiktning: 2017-04-11
Besiktningsbefirad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Den heter egentligen Chevy II och var den lilla bilen i modellfloran hos Chevrolet. Modellen fanns i olika utrustningsserier och karossalternativ; sedan, station, cabriolet och 2-d HT som auktionsbilen. Namnet Nova dök upp på den bäst utrustade serien, 400. I någon modelleserie erbjöds faktiskt också en fyrcylindrig maskin på 90 hästar förutom den stabila sexcylindriga Thriftmastermotorn. Så småningom hittade även V8:orna ner i den första generationens Novor och en 2-d HT med den största 327:an på 300 hästar blev en väldigt körglad och pigg liten familjebil. Därför blev också många Nova-bilar racing- och dragracingbilar, och många sexcylindriga bilar konverterades till V8:a. Extra roligt alltså att auktionsbilen har fått vara orörd i sin lite basutrustade version med den trevliga sniksexan och den beprövade treväxlade manuella lådan.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Mellbystrand/Laholm

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG