Visa alla bilder

Volvo 1800 E B20E — 1970

Stålblå metallic 1800E med insprutningsmotor som har stått undanställd i många år. Har gjorts i ordning för att komma ut på vägarna igen

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Äldre renovering som med åren blivit ett gott bruksskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
201 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15435
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Äldre renovering som med åren blivit ett gott bruksskick."

Beskrivning

Svensksåld 1800E registrerad i november 1969 och levererades ny till arkitekt Gösta Celander i Partille.

Året efter är bilen överförd på hans firma Arkitektgruppen CFL i Göteborg för några år senare igen stå i Göstas namn. Bilens nuvarande historia börjar 1984 då den renoverades. Mycket plåt som framskärmar och annat byttes ut. En ny motor beställdes och den fick lite extra knuff. Lackerades i ursprungliga kulören stålblå metallic. Då sattes det på Pirelli Zero däck och fjädringen sänktes en aning. Den kom att brukas flitigt under resten av åttiotalet på semestrar och andra resor. 1998 ställdes den in i garaget för att stanna där i många år. År 2020 togs den till en Volvospecialist - Axelssons restore i Klövdal - för att väckas till liv igen. Allt mekaniskt gicks igenom och mycket byttes ut. Den besiktigades sedan utan anmärkning och ställdes undan igen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1969-11-12 
  • Avläst mätarställning
    33813 mil 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vid renoveringen 1984 gjordes en B20E motor i ordning av kunnigt folk på Volvo. Den fick lite högre komp, trimkam och annat godis. Motor går piggt och fint. Injektorer rengjordes vid genomgången 2020. Sedan dess stod bilen still igen och kallstartsventilen (choken) har slutat fungera.

    Fyrväxlad låda med overdrive som fungerar som det skall. Utrustad med ett ljudsystem som var av hög klass 1984 - mycket kraftfullt och låter bra än idag. Originalradio finns.

    Bränsle och oljetempmätare ur funktion.

    Nästan all dokumentation och kvitton på arbetes som utfördes då finns bevarade.



    Vid renoveringen 2020 byttes bland annat starmotor, vattenpump och hela bromssystemet med ny huvudcylinder och allt. Skoddes med nya däck och nytt avgasrör monterades. Det har dragits en aning för tight och går emot golvet på några ställen.

    Kvitton på allt detta finns och mycket av det som gjordes på bilen då finns att se här:

    https://www.axelssonsrestore.se/renoveringar/volvo-p1800e-70-2/

  • Skick interiör:

    Klädseln har stått sig väl och skinnet är i mycket gott skick. I princip allt i interiören är det ursprungliga,. Innertak helt och försett med en högtalarbåge av åttiotalssnitt. Mattor hela men solkiga. Det finns lite småskador på en dörrsida och någon liten spricka kan synas på instrumentpanelen samt locket till handskfacket i mittkonsolen. För 33000 mil får det ändå sägas vara förvånansvärt gott skick på insidan.

  • Skick exteriör:

    Vi går tillbaks till 1984 igen - Då satsades allt på plåt, lack och motor. Kromet gjordes inte vid och är i patinerat skick. Bland annat byttes framskärmar och front ut helt och hållet - professionellt utfört. Det finns lagningar i golv och hjulhus som inte är lika snyggt gjort och troligen av äldre datum. Lacken har fått en del repor och småskador. Mest iögonfallande är det vid skärmarnas skarvar där det har jäst. Detta skedde redan vid lackeringen då tennspacklingarna reagerade dåligt med färgen. Glasrutor har en del repor och likaså är krom blanklister de ursprungliga och byttes/kromades inte om då. Främst är kofångare mycket patinerade med en del antydan till rost. Det har även kommit lite rost i karossen, vänster hjulhus bak, och det finns en del bubblor i lacken i plåten under kofångaren bak. En tvärbalk byttes vid senaste renoveringen.

  • Skick helhet:

    1800E är den ultimata evolutionen av P1800 - då med nymodigheten bränsleinsprutning och mycket nytt delades med Volvo 140 istället för Amazon.

    Med några åtgärder och justeringar är det här en bil i ett gott bruksskick som är trevlig att köra som den är eller ett mycket bra utgångsobjekt för en renovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-25
Ursprungsbesiktning: 1969-11-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-11-12
Senast godkända besiktning: 2020-07-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG