Visa alla bilder
Visa film

Rover Mini Cooper 1275 MPI — 1998

Mini Cooper, 1,3 injection. Sista modellen som har den ursprungliga designen.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den är väldigt rolig att köra och den får dig alltid att le stort, så fort du sätter dig bakom ratten.
Den har blivit väl omhändertagen och har nyligen genomgått en stor översyn som kostade mycket pengar. Bilen är ett bra exempel på den traditionella minidesignen, men till ett rimligt pris."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
102 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14746
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rover Mini Cooper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den är väldigt rolig att köra och den får dig alltid att le stort, så fort du sätter dig bakom ratten.
Den har blivit väl omhändertagen och har nyligen genomgått en stor översyn som kostade mycket pengar. Bilen är ett bra exempel på den traditionella minidesignen, men till ett rimligt pris."

Beskrivning

Bilen nyregistrerades i Sverige på sensommaren 1997. Den är en av de sista årsmodellerna av den ”klassiska Minin". Bilen har dessutom flera moderna funktioner så som krockkuddar och insprutning, vilket är ovanligt för en klassisk Mini.

Denna modell är från ”the final serie” och har en 1,3L insprutningsmotor med 63 hästkrafter, dvs lika mycket som de ursprungliga Cooper S hade. Skivbromsar är också standard, liksom den tvåfärgade lackeringen. Motor och transmission har servats väl och reparerats vid behov. Bilens styrenhet är nyligen uppdaterad och bilen har även fått nya däck. Det finns bra dokumentation och kvitton på det mesta som utförs på bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1998/1998 
  • Första registreringsdatum
    1997-08-22 
  • Avläst mätarställning
    92 382 km 
  • Kw / hk
    46 / 63 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är kraftfull och dessutom snygg att se på. Går fint, växlar mjukt och har även moderna och starka bromsar. Ägaren har nyligen gått igenom motor, transmission, el och kylsystem samt ECU, Bilen är nybesiktigad och godkänd fram till den 31 mars 2023. Bra hjul och nya däck.

  • Skick interiör:

    Eftersom det rör sig om en bil med låg körsträcka, så är inredningen både välskött och fräsch.

  • Skick exteriör:

    Slät och fin i karossen. Inga synliga rostproblem. Vacker lackering och fina yttre detaljer.

  • Skick helhet:

    Nu finns chansen att bjuda på en riktigt snygg Cooper och som har flera dyra servicearbeten redan utförda.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-01-20
Ursprungsbesiktning: 1997-07-14 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1997-08-22
Senast godkända besiktning: 2022-02-07
Besiktigad tom: 2023-03-31
Årsskatt: 913 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tackvare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.



1961 fick John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. En Mini för varje klass, alltså.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG