Visa alla bilder

Volkswagen Typ 1 1500 lim — 1967

Eftertraktad årsmodell för alla som älskar VW bubblor, första modellen med stora 1500-motorn och skivbromsar fram. Lite körd, ovanligt bra orenoverad bil.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bara två brukande ägare under gångna 53 år, gott orenoverat originalskick. Lite skavanker finns men inget allvarligt. Går fint i motor och växellåda. Troligtvis har bilen bara gått 5300 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
38 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12904
MALMÖ
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bara två brukande ägare under gångna 53 år, gott orenoverat originalskick. Lite skavanker finns men inget allvarligt. Går fint i motor och växellåda. Troligtvis har bilen bara gått 5300 mil."

Beskrivning

Bilen har gått i södra Sverige, först i Lund och sedan i Småland, nära Tingsryd. Endast två tidigare ägare, som brukat bilen. Första ägaren, vars namn finns graverad på en skylt på förardörren hade bilen till 1988. Nästa ägare och hade den till 2018 men körde inte efter 2013, på grund av åldersskäl. Nuvarande ägare köpte bilen hösten 2018 på auktion via allmänna arvsfonden. Han har servat och putsat upp bilen och besiktigat den på bilprovningen. Sedan använt den som hobbybil två sommarsäsonger. All dokumentation om ägarna följer med bilen som sammantaget är i ovanligt fint orenoverat skick. Den har alltid stått i garage och de småskador som finns är enkla att åtgärda. Mätaren står på 5300 mil och det kan stämma med hänsyn till skicket, men vi kan inte garantera detta. (det kan möjligtvis vara 15300 mil, men med tanke på att den känns så fräsch i motor och växellåda gissar vi på att 5300 mil är rätt körsträcka).

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-04-19 
  • Avläst mätarställning
    53430 km 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    tyg 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn fungerar fint och går bra på tomgång och i alla växlar. Även bromsar och däck fungerar fint. Däcken är nya. Varken kylning eller uppvärmning av bilen fungerar särskilt bra. Det som åtgärdats de senaste 15 åren är lite motorservice, lite rostreparation, byte av batteri, spindelled etc. Men ingen större renovering gjord. Bottenplattan är välsmord och har alltid varit i fint skick.

  • Skick interiör:

    Glasrutorna är fina med några repor på sidorutorna.  Klädseln är i toppskick tack var skyddsklädsel som alltid suttit på. Mindre slitage främst på förarsätets skyddsklädsel. Taket har några fläckar samt några hål, främst längs med sidorna. Dörrsidorna är i gott skick. Finns några släpp på ett par ställen. Mattorna är i gott skick, lite spruckna i vissa kanter. Tygmattorna bör bytas ut. Hårt slitna främst över luftkanalerna vid dörrarna. Alla instrument i bilen fungerar inklusive radion. Det finns både reservhjul och originalverktyg.

  • Skick exteriör:

    Lacken som vi bedömer vara original, ursprunglig, har mindre skador, sprickor och märken runtom, se bilder. Gummilisterna har spruckit på sina håll. Smårost i några skarvar och längs med undersidan av karossen. Lacken är delvis original, men en stor del av bilen har blivit omlackerad och med några förbättringar av förre ägaren i skarvar och kanter

  • Skick helhet:

    Gott orenoverat originalskick. För sin ålder och sett till att den aldrig renoverats så är den fantastiskt fin. Men för att nå toppenskick måste man åtgärda smårost, byta ut mattor, gummilister och en del smådetaljer. Många handlingar kommer med bilen. Senaste ägaren har bara kört 600 mil, bilen ställdes av 2013 av åldersskäl.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-02-08
Ursprungsbesiktning: 1967-04-19 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1967-04-19
Senast godkända besiktning: 2019-01-11
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

VW Typ 1, kom 1967 med den nya starkare 1500-motorn i sin toppmodell. Motorn användes bland annat i de större bilarna - Typ 2, bussen och typ 3 samt Varianten. Motorn var på 44 hk och gav bubblan en toppfart på nästan 140 km/tim. Av denna anledning utrustades modellen med krängningshämmare bak och fram samt skivbromsar fram. Idag är dessa bilar sällsynta och mycket eftertraktade då de är mer varvvilliga och körglada jämfört med de enklare 1300- modellerna med 34 och 40 Hk. Tillfälle för VW samlare att förvärva en originabil som är rätt på alla sätt.

OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggaren.

Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att kontakta handläggaren.

Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske inom 2 veckor efter auktionen.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG