Visa alla bilder

Triumph Trophy 498 cm3 — 1954/57

En original Trophy byggd för tävlingsbruk. Tävlingskörd mellan 1954 och 1957. Sedan lagrad i lådor fram till 1990-talet då den renoverades och sattes ihop igen

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En härlig engelsman originalutrustad med de rätta detaljerna för tävlingsbruk."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12899
GÄVLE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph Trophy?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En härlig engelsman originalutrustad med de rätta detaljerna för tävlingsbruk."

Beskrivning

Denna Trophy lät en Triumph återförsäljare en av sina anställda tävla med mellan 1954 och 1957. Tävlandet avslutades i och med att föraren skaffade familj och fick barn. Motorcykeln plockades ned i delar för att förberedas för nästa tävling som aldrig blev av. Lådorna med delarna blev stående till 1990-talet då den kompletta Trophyn såldes och sedermera under ett antal år renoverades. Detta exemplar är byggt för tävlingsbruk och för att även kunna användas på gatan. Detta är alltså inget hopplock eller en gammal militär Trophy som var byggd för att tåla hårda tag utan ett lättviktsbygge med speciella reglage som man inte skulle fastna i vid en omkullkörning. Den har bl.a mindre tank, kortare dyna, chokereglage på vänster sida under dynan. Hjulen är ekrade för att att tåla tävlingskörning. Eftersom den legat så länge i lådor så fanns alla svårfunna original delar kvar. De få delar som behövde ersättas köptes i Storbritannien av originaltillverkarna, bl.a hjulen, avgassystemet, styret, stötdämparna och framgaffeln.
Triumph Trophy tillverkades mellan 1949 och 1958. Den har en tvåcylindrig, Parallell Twin, motor på 498 cc. Motorcykeln var byggd för att användas på dåliga vägar samt för offroadbruk. Ett mindre antal byggdes för tävlingsbruk.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/57 
  • Första registreringsdatum
    2010-05-10 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Silverblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra renoverat skick.

  • Skick exteriör:

    Mycket bra skick

  • Skick helhet:

    En lättstartad, rapp maskin att trivas med på kurviga vägar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-05-11
Ursprungsbesiktning: 2010-05-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-05-11 (570521)
Senast godkända besiktning: 2018-05-05
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Triumph Trophy tillverkades mellan 1949 och 1958. Den har en tvåcylindrig, Parallell Twin, motor på 498 cc. Motorcykeln var byggd för att användas på dåliga vägar samt för offroadbruk. Ett mindre antal byggdes för tävlingsbruk.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggaren.

Johan Ålander
Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att kontakta
Johan Ålander telefon +46 705 80 91 17 eller johan@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske inom två veckor efter auktionen.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG