Visa alla bilder
Visa film

Mazda RX7 Turbo Cabriolet Wankel — 1989

Svensksåld japansk cab i toppskick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"En snygg och ovanlig cabriolet som är körklar och kommer att ge sin nya ägare många härliga sommarmil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
69 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13087
TINGSRYD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"En snygg och ovanlig cabriolet som är körklar och kommer att ge sin nya ägare många härliga sommarmil."

Beskrivning

Svensksåld sportbil som har skötts bra genom åren och klarat sig fint från rostangrepp.
Fick en ny lack 2015 då originalet hade blivit matt och fått något dörruppslag. Nuvarande ägare har haft bilen sedan 2016 och bara kört sommartid.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1989/1989 
  • Första registreringsdatum
    1989-06-09 
  • Avläst mätarställning
    126014 km 
  • Regnr
    OSP249 
  • Chassinummer
    FC183200200155 
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helläder 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, välservad och fungerar som den ska. AC:n behöver fyllas.

  • Skick interiör:

    Inredning i fint skick, några små sömmar har gått upp på sätena.

  • Skick exteriör:

    Proffsigt omlackad för 5 år sedan på grund av matt originallack ser mycket fin ut. El-suffletten i fint skick, någon liten lagning i nederkant.

  • Skick helhet:

    Fräsch japansk cab med wankel motor som väcker uppmärksamhet på alla träffar. Pigg bil med mycket körglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-04-10
Ursprungsbesiktning: 1989-06-07 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1989-06-09
Senast godkända besiktning: 2020-06-12
Besiktigad tom: 2022-06-30
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

Mazda RX-7 är en 2-sitsig sportbil med wankelmotor och bakhjulsdrift.

RX-7 fanns med tre karossgenerationer i totalt 8 produktiosserier; Gen1,S1: 1977-80, Gen1,S2: 1981-83, Gen1,S3: 1983-85, Gen2,S4: 1986-1988, Gen2,S5: 1990-92, Gen3,S6: 1992-96, Gen3,S7: 1996-99, Gen3,S8: 1999-2002. Från S7 och till slutet av produktionen såldes Gen3 med några få undantag endast i Japan på grund av vissa emissionsregler och den vikande försäljningen i USA. Skillnaderna mellan årsmodellerna inom respektive generation är huvudsakligen kosmetiska och skillnader i utrustning, medan grundkarossen kvarstår. Gen3 är även känd som FD eller FD3S, Gen2 är känd som FC, FC3S och FC3C (cabriolet), medan Gen1 från början benämndes SA22 med en flytande övergång till FB, olika år på olika marknader i världen. Endast FC fanns som cabriolet, och FC var den enda Rx-7 som också tillverkades utanför Japan (i USA).

Motorer i RX-7 var Mazda 12A (1146 cc / 95-115 Hk) tillverkad mellan 1971 och 1985 och Mazda 13B (1308 cc / 105-280 Hk) tillverkad mellan 1974 och 2002. 12A-motorn hade med få undantag 4 insugsportar och förgasare, medan 13B hade 4 insugsportar och förgasare från början, men utvecklades för icke turboladdade motorer till att ha 6 insugsportar och insprutning från 1984 (i Japan såldes även 12A utrustade med 6 portar och insprutning). Turboversioner har från 1983 funnits av både 12A och 13B. Sista generationen fanns endast med överladdad 13B med sekventiell dubbelturbo, vilken i Japan också fanns som ett dyrare motoralternativ på Mazda-modellerna Cosmo och Luce, samt som budgetalternativ i Eunos Cosmo (Mazdas lyx-märke, jämförbart med Lexus från Toyota).

Motorn är populär bland hemmabyggare av bl.a. ultralätta/experimentflygplan, på grund av sin låga vikt och kompakta storlek, jämna gång, låga pris i förhållande till andra lämpliga motorer och fåtalet rörliga delar, vilket ger hög driftsäkerhet. Mazda RX-7 Gen3 är mycket känd inom streetracing-kretsar och medverkar till exempel i filmerna The Fast and the Furious och även uppföljaren 2 fast 2 furious. Bilen är också med i den kända svenska streetracingfilmen Getaway in Stockholm 5 där två bilar "tävlar" i Stockholms innerstad som ingår i kult-serien av filmer Getaway in Stockholm. En nackdel med RX-7:an (och andra wankelbilar) är att de kan dra mycket bensin vid höga varv, mycket mer än vanliga kolvmotorer, samtidigt som wankelmotorer vid laboratorieförsök har uppvisat lägre förbrukning än motsvarande kolvmotorer.

RX-8 räknas som ersättare fast den har en helt annan kaross. Rx-8 är kanske mest bekant för att vara 4-sitsig (2+2) med bakdörrar som öppnas i framkanten, även Rx-7 har i vissa delar av världen sålts som 4-sitsig, fast i dessa är det riktigt trångt i baksätet.

Automobile stub.svg Denna bil-relaterade artikel saknar väsentlig information. Du kan hjälpa till genom att läg

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare.

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
handläggaren.

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast måndag den 2:e November 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG