Visa alla bilder
Visa film

Maserati Biturbo Si E 2,5 V6 — 1988

Lanserad som en begränsad upplaga 1987–1988, riktade sig "E" Si Black främst mot den amerikanska och schweiziska marknaden. Endast 25 exemplar med 2,5-liters V6 byggdes för dessa regioner, medan cirka 105 bilar med 2,0-liters V6 producerades för Europa, som en anpassning till de italienska skattereglerna för motorer över två liter.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Dessa bilar är fortfarande roliga och sportiga att köra idag – kraftfulla, smidiga och med en häftig design som till och med antyder var Alfa Romeo kan ha hämtat inspiration, och som påminner om en “mini 164.” Detta exemplar levereras med omfattande dokumentation och historik, och har nyligen genomgått en noggrann genomgång och betydande servicearbete, vilket gör den redo att njutas av direkt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 14:30
50 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18786
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 51 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
41858
27 SEP 20:46
50 000 SEK
20079
26 SEP 22:26
12 000 SEK
17038
26 SEP 20:45
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Maserati Biturbo Si E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Dessa bilar är fortfarande roliga och sportiga att köra idag – kraftfulla, smidiga och med en häftig design som till och med antyder var Alfa Romeo kan ha hämtat inspiration, och som påminner om en “mini 164.” Detta exemplar levereras med omfattande dokumentation och historik, och har nyligen genomgått en noggrann genomgång och betydande servicearbete, vilket gör den redo att njutas av direkt."

Beskrivning

Den här bilen har en väl dokumenterad historik. Den såldes ursprungligen ny till en svensk affärsman bosatt i Lausanne, Schweiz. Trots att den byggdes som en 1988 års modell registrerades den först 1990. Som nämnts ovan byggdes endast 25 bilar för den amerikanska och schweiziska marknaden, vilket gör det sannolikt att de flesta såldes i Schweiz.

Bilen verkar ha följt sin första ägare tillbaka till Sverige 2002, där den officiellt registrerades i juni 2002 och sedan såldes till nästa ägare i juli 2002. Den ägaren behöll bilen fram till 2023 och tycks ha varit en riktig bilentusiast – Maseratin besiktigades endast två gånger under hans 21-åriga ägande: först 2004 vid 90 600 km och sedan 2021 vid 91 330 km, vilket innebär att den körts endast omkring 700 km under mer än två decennier.

Nuvarande ägare köpte bilen 2023 och genomförde en omfattande återställning, inklusive:

Ny kamrem

Komplett bromsrenovering med nya rör, belägg och renoverade bromsok

Nya huvud- och slavcylindrar för kopplingen samt byte av koppling

Ny olja i motor och växellåda, nya tändstift och full service

Byte av åldrade gummislangar, elektriska komponenter och andra slitdelar i motorutrymmet

En ny besiktning gjordes i maj 2025, och bilen är nu godkänd till april 2027.

Det som verkligen gör detta exemplar speciellt är dess exceptionellt låga körsträcka – endast 92 109 km, verifierad via servicehistoriken – samt att den hela livet har förvarats inomhus, utan några tecken på rost. Lacken verkar vara original och har fortfarande en djup och attraktiv finish.

En intressant detalj: när den var ny i slutet av 1980-talet kostade denna Maserati motsvarande tre sprillans nya Volvo 740 eller fyra Volkswagen Golf – ett tydligt tecken på hur exklusiv den var vid den tiden.

Detta är ett idealiskt val för en samlare eller Maserati-entusiast som söker en sällsynt, välbevarad Biturbo (E) Si Black med dokumenterad historik och omsorgsfullt långtidsägande.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    2002-06-05 
  • Avläst mätarställning
    92109 km 
  • Regnr
    SUW826 
  • Chassinummer
    ZAM331B00JB118447 
  • Kw / hk
    185 / 252 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder/alcantara 
  • Färg
    Svart/Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vid provkörningen presterade bilen mycket väl. Motorn startar direkt och går mjukt, samtidigt som bilen känns stabil och säker på vägen. Den karakteristiska “dogleg”-växellådan växlar smidigt, och bromsarna är starka och betryggande.

    Motorutrymmet är välvårdat, nyligen servat, och bilen har precis klarat en ny besiktning utan anmärkningar. Kraften kommer från AM453 V6, och bilen står på aluminiumfälgar i mycket gott skick med bra däck. Ett reservhjul i aluminium medföljer i bagageutrymmet, tillsammans med originalverktygssatsen från Maserati.

  • Skick interiör:

    Interiören är en lyxig kombination av läder och Alcantara, med säten i gott skick som endast uppvisar lätt slitage och ett litet märke på passagerarsätet. Dörrsidor, mattor och innertak är alla välbevarade. Instrumentpanelen kombinerar läder, Alcantara och elegant träpanel, med en gyllene Maserati-klocka i mitten. Det finns inga skador, endast en svag missfärgning i lacken på träpanelen nära handskfacket.

    De främre elsidorutorna fungerar, och alla instrument visar korrekt — utan pixling på displayerna och inga varningslampor lyser under körning.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak med fina panelpassningar och visar inga tecken på skador eller rost, medan underredet är rent och oskadat. Lacken framstår mycket väl i den iögonfallande svart-grå kombinationen, fortfarande glänsande och prydlig utan märkbara brister. Både plaststötfångare och övriga exteriöra detaljer är i gott skick, och det är tydligt att bilen knappt har körts under vintermånaderna.

  • Skick helhet:

    Du köper en bil med väl dokumenterad historik, lågt originalmileage och den extra tjusningen av att vara en mycket sällsynt modell — något verkligen speciellt och roligt att köra. Den erbjuder också ett utmärkt värde för pengarna, prissatt på samma nivå som en populär hot hatch som Golf GTI, men med betydligt mer prestanda, stil och exklusivitet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-04-07
Ursprungsbesiktning: 2002-02-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-06-05 (900322)
Senast godkända besiktning: 2025-04-07
Besiktigad tom: 2027-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG