Visa alla bilder
Visa film

DKW F89 Meist Cabriolet — 1953

Mycket ovanlig svensksåld DKW Cabriolet som är renoverad till utställningsskick. Bilen har endast haft 3 ägare och det ska enligt uppgift endast finnas 4 stycken bevarade i världen som är körklara.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fin renovering av en extremt ovanlig bil. Allt fungerar och håller en hög klass."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 11:20
152 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18629
RONNEBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
350 - 400 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 153 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31842
27 SEP 09:07
152 000 SEK
28646
26 SEP 20:43
151 000 SEK
33791
26 SEP 19:23
150 000 SEK
32042
26 SEP 19:18
120 000 SEK
33791
26 SEP 18:25
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande DKW F89 Meist Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fin renovering av en extremt ovanlig bil. Allt fungerar och håller en hög klass."

Beskrivning

En ovanlig och eftertraktad bil med fin historik. Bilen köptes 1953 av en person i Kristianstad som ägde den fram till 1961.

Då köpte Björn Eklund i Ronneby den och hade den som bruksbil bland annat körde han och frun på bröllopsresa till Paris 1968.

När de kom hem tyckte Björn att det var dags för en renovering och bilen ställdes av. Det påbörjades en seriös renovering med demontering och lackering. Tiden gick och renoveringen blev allt mer avlägsen att färdigställa. Under tiden hade nuvarande ägare Per Hansson fått reda på att bilen fanns i Björns tvättstuga och anmälde sitt intresse att köpa den. Hösten 2022 fick han köpa bilen med löfte om att Björn skulle få åka med när den blev klar, då hade den stått i 44 år.

Ett intensivt renoveringsarbete påbörjades med målsättning att bli klar till Nostalgia Festival 2023. Detta lyckades man med och DKW:n fick ett 3:e pris. En artikel om bilen och dess renovering finns i Nostalgia nr 12 2023.

Följ renovering här på YouTube

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    2023-06-28 
  • Avläst mätarställning
    10206 km 
  • Regnr
    HYZ733 
  • Chassinummer
    62502166 
  • Kw / hk
    19 / 26 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går mycket bra, allt är renoverat och fungerar väl. Har körts mycket lite sedan den blev klar.

  • Skick interiör:

    Proffisionellt omklädd inredning av högsta klass. Allt är i oklanderligt skick, notera den ovanliga instrumentbrädan i bakelit.

  • Skick exteriör:

    Proffslack utan anmärkning, även krom och emblem är i nyskick. Nya däck på originalfälgar.

  • Skick helhet:

    En otrolig DKW Cabriolet som är körklar och väcker stor uppmärksamhet var man än kommer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-06-28
Ursprungsbesiktning: 2023-06-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2023-06-28 (531113)
Senast godkända besiktning: 2023-06-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Efter andra världskriget återupptog Auto Union sin verksamhet i Västtyskland. Märket **DKW** blev det första inom koncernen som började tillverka bilar igen. Den första efterkrigsmodellen blev **DKW F89 Meisterklasse**, introducerad år **1950**.

Modellöversikt

F89 byggde vidare på förkrigsmodellerna F8 och den planerade F9 (som aldrig sattes i produktion i Nazityskland). Resultatet blev en bil med **tvåcylindrig tvåtaktsmotor** på 684 cm³ som gav runt **23 hk**. Motorn drev framhjulen – DKW var kända för framhjulsdrift långt innan det blev vanligt i Europa.

### Cabriolet-versionen

Förutom den vanliga tvådörrars sedanen och kombiversionen (”Universal”), erbjöds även en **Cabriolet**. Den byggdes inte direkt av Auto Union, utan av **Karmann** i Osnabrück – samma karossbyggare som senare blev berömd för VW Karmann Ghia och många VW-cabbar.

Cabrioleten fick:

* En elegant, tvådörrars kaross med nedfällbart tak

* Samma tekniska grund som F89 sedan

* En mer exklusiv känsla, riktad mot köpare som ville ha en liten men stilfull bil

Produktionen var mycket begränsad. Man uppskattar att endast **några hundra exemplar** tillverkades mellan 1950 och 1952, vilket gör modellen mycket sällsynt i dag.

DKW F89 Meisterklasse Cabriolet symboliserade den tyska bilindustrins försiktiga återuppbyggnad efter kriget. Den kombinerade enkel mekanik och tvåtaktsmotor med en elegans som gjorde att den stod ut i det annars ganska nödtorftiga bilutbudet i början av 1950-talet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ronneby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG