Visa alla bilder
Visa film

Bentley Turbo R 6,8 V8 — 1988

Prisvärd, mäktig och brukad med ett omsorgsfullt omhändertagande av alla de totalt 4 ägarna. En av dem, den 3:e och med 22 års ägande, har inte prutat på sin omvårdnad under alla år.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"För en förhållandevis liten bilköparsumma går det att hitta välvårdade stora brittiska lyxbilar i youngtimertappning som inte är en ekonomisk risk att äga. I det sammanhanget talar mycket för det här exemplaret."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 13:40
42 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18723
LANDVETTER
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 43 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2161
26 SEP 21:13
42 000 SEK
20267
26 SEP 18:47
41 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bentley Turbo R?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"För en förhållandevis liten bilköparsumma går det att hitta välvårdade stora brittiska lyxbilar i youngtimertappning som inte är en ekonomisk risk att äga. I det sammanhanget talar mycket för det här exemplaret."

Beskrivning

Den levererades Förenade Bil i Malmö till sin första ägare i januari 1988. De två första ägarna servade regelbundet bilen hos återförsäljaren tillika generalagenten Förenade Bil. Den tredje ägaren har inte noterat mycket i serviceboken, men har sparat en desto mera omfattande dokumentation av åtgärder, service, underhåll och reparationer. Den nuvarande ägaren har använt Bentleyn som en entusiastbruksbil, att under sommarhalvåret vardagsköra dåtidens prestigebil är stiligt och trevligt, som vilken vardagsbil som helst vid utvalda tillfällen. På många sätt det mest roligaste sättet att använda ett samlarfordon, att köra som det användes då. Senaste godkända besiktningen gjordes 2025-09-23.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-01-12 
  • Avläst mätarställning
    186 685 km 
  • Regnr
    NGD570 
  • Chassinummer
    ZS0TA2JCX23082 
  • Kw / hk
    242 / 329 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tung och tydlig känsla i motor och framdrift, den stora turbon på den redan rejäla maskinen ger bilen bra prestanda i förhållande till sin storlek, men kanske framförallt i förhållande till sin utstrålning och sin värdighet. Den hydrauliskt styrda bakvagnen laddad med samma LHM-olja som en dåtida hydraulfjädrad Citroën hanterar bilens tyngd och ambition på ett effektivt sätt tillsammans med bromsarna i samma system, återigen likadant som på en Citroën.

  • Skick interiör:

    Sobert och bevarat med ett sedvanligt och normalt instegsslitage på förarsidans ryggstöd. Välutrustat och välvårdat, man sitter högt och åker tyst, just som förväntat.

  • Skick exteriör:

    Presentabelt och snyggt yttre med med körsträckan normalt slitage. Ett par små bubblor vid nedre bakre skärmkanter och bakdörrarnas nedre fönsterlister tillsammans med en lite bula på höger framskärm och en bättringsifylld repa nedanför tanklocket. Fina oskadade originalfälgar skodda med nya och dyra OEM Avon däck. Fint med orörda nummerskyltar från tiden för första registreringen.

  • Skick helhet:

    Ett svensksålt exemplar genom den svenska importören och inte en privatimporterad med ett okänt och/eller brokigt förflutet. De här bilarna är mera värda med just en sådan känd historik, inte bara i känsla och proveniens utan även utifrån ett tekniskt förnuft.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-06-20
Ursprungsbesiktning: 1988-01-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-01-12
Senast godkända besiktning: 2025-09-23
Besiktigad tom: 2027-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Bentley Turbo R lanserades på Genèvemässan 1985. Den ersatte då Bentley Mulsanne Turbo. Turbo R var med bred marginal den starkaste prestandamodellen som Rolls-Royce och Bentley någonsin erbjudit. Förutom den starkare motorn hade den större hjul och modifierad fjädring. Introduktionen av Turbo R på USA-marknaden 1988 gjorde att försäljningen av Bentley passerade Rolls-Royce på den viktiga marknaden. Motoreffekten på de tidiga Turbo R-bilarna var på drygt 300 hk. Jämfört med Mulsanne hade Turbo R-bilarna 70-80% styvare chassi för bättre väghållning. R står just också för Roadholding.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Landvetter

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG